Et ændret forbrugslandskab i Kina

Et ændret forbrugslandskab i Kina

De politiske prioriteter har ændret sig i Kina. Den nye agenda får store konsekvenser for både de kinesiske forbrugere, virksomhederne og verdenssamfundet. Kinesernes forbrugsvaner ændrer sig, og det er en udvikling, der kan få stor betydning for vestlige brands.

Samfundskontrakten har været meget tydelig i Kina. Kinas Kommunistiske Parti skal levere velstand til folket mod til gengæld at få befolkningens ubetingede loyalitet. I 2021 har partiet fejret 100-årsdag, og det har givet anledning til overvejelser af fremtiden. Udviklingen med tårnhøje vækstrater skal nu korrigeres; der er behov for en mere robust og langtidsholdbar økonomisk model.

Ledelsen i Kina vil fremtidssikre landet bl.a. via teknologisk udvikling, hvor landet går efter at blive førende på flere områder. Derudover er der omstillingen til grøn energi samt en stærkere robusthed i finanssektoren og på boligmarkedet. Men også forbrugsmønstret vil ændre sig, for Kina har nu taget fat på en stor udfordring: nemlig den store ulighed i samfundet.

”Velstand for alle”

Selv om det kan virke paradoksalt, er det kommunistisk styrede Kina faktisk et af de mest ulige samfund i verden. Det er derfor særdeles vigtigt for styret at omfordele fra rig til fattig for at sikre opbakning blandt befolkningen. Det sker under et motto, som på dansk kan oversættes til noget i retning af ”Velstand til alle”. Dette fokus på den menige kineser vil uundgåeligt betyde ændrede forbrugsmønstre, og det er vigtigt at holde sig for øje som investor.

På bilmarkedet kan man også mærke et større fokus på egne mærkevarer fremfor vestlige mærker.”

Opgøret med den store ulighed i samfundet mærkes også blandt nogle af Kinas største og mest indtjenende selskaber, nemlig internetselskaberne. Det kinesiske styre vil gøre op med de store monopoler, og internetselskabernes seneste regnskaber afslører da også et forsøg på at tækkes myndighederne via enorme donationer til velgørende formål. Fokus på folkesundheden rammer også internetselskaberne, hvor styret har besluttet, at børn og unge ikke må bruge mere end 3 timer ugentligt på online-spil.

Elbiler i høj vækst

Ændrede forbrugsmønstre ses også inden for bilsektoren, hvor markedet for elbiler er i rivende udvikling. Vi har investeret i flere aktier inden for dette tema. Et godt eksempel er det kinesiske bilmærke Xpeng, som i 4. kvartal 2021 oplevede en salgsvækst på hele 63 % i forhold til 3. kvartal. Xpeng vil i øvrigt snart lancere modellen P7 i Danmark. Modellen kan sammenlignes med en Tesla Model S, men vil koste langt mindre.

På bilmarkedet kan man også mærke en af de andre store ændringer blandt de kinesiske
forbrugere. Her er nemlig et større fokus på egne mærkevarer fremfor vestlige mærker. I en nylig undersøgelse, som børsmæglerhuset Bernstein foretog blandt 1.600 kinesiske forbrugere i større byer, blev de spurgt om deres førsteprioritet, hvis de skulle købe en ny bil. Her lød svaret overraskende på det lokale bilmærke, BYD, efterfulgt af Tesla og Volkswagen i den øvre mellemklasse af biler. Samtidig viste det sig, at interessen for de kinesiske mærker Nio og Xpeng er fordoblet i år.

Nationalisme og lokale kinesiske mærkevarer

Skiftet til lokale kinesiske brands har været længe undervejs. Tendensen blev forstærket i foråret, hvor stigende nationalisme også spillede en rolle. Da Vesten besluttede at boykotte bomuld produceret i provinsen Xinjiang pga. brud på menneskerettighederne, svarede de kinesiske forbrugere igen ved at boykotte varer fra H&M, Adidas og Nike.

Da Vesten besluttede at boykotte bomuld produceret i provinsen Xinjiang pga. brud på menneskerettighederne, svarede de kinesiske forbrugere igen ved at boykotte varer fra
H&M, Adidas og Nike.”

Dette gav naturligvis et rygstød til lokale mærker som Li Ning, Anta og Bosideng. I 2021 steg Li Ning-aktien 71 %, mens amerikanske Nike ”kun” kunne notere en kursstigning på 27 % målt i danske kroner. Det kommende vinter-OL i Kina vil være en yderligere mulighed for at promovere de kinesiske mærker.

Sundheden skal styrkes

Kinas regering udstedte i sommers en ny femårig fitnessplan som led i planen om at styrke folkesundheden. Borgerne skal have flere fitnessfaciliteter, og i 2025 skal borgerne kunne komme til træning inden for en gåafstand på maksimalt 15 minutter. Over 2.000 sportsparker, fitnesscentre og stadions vil blive etableret. Børn og unge tilbydes en times træning dagligt. Det vil et sportsmærke som føromtalte Li Ning nyde godt af.

Fokus på børnefamilierne

Den kinesiske regering er meget opmærksom på børnefamiliernes situation, idet der bliver født for få børn i Kina. Denne udvikling vil regeringen forsøge at vende.

Børn skal derfor ikke længere paces til ekstrauddannelse om aftenen, i weekenden og i deres ferier. Og private selskaber skal ikke profitere på uddannelsessektoren. Forskellige tiltag har således medført, at en af de førende aktører i branchen – TAL Education – er faldet 94 % i 2021 målt i danske kroner.

Kineserne når deres mål

Når man som investor skal manøvrere på det kinesiske aktiemarked, skal man vide, at de kinesiske målsætninger som hovedregel bliver indfriet.

For tiden foretrækker vi i Sydinvest Fjernøsten derfor investeringer målrettet middelklassens forbrug fremfor investeringer målrettet luksussegmentet.

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

3,8
Baseret på 31 anmeldelser