Kaos i forsyningslinjer skaber problemer på flere fronter
Store ubalancer i den globale økonomi skaber udfordringer for både erhvervslivet og forbrugerne. Nogle områder kan være påvirket indtil 2023, vurderer cheføkonom.
2018 visningerTrods en vægt på mere end to tons er Audis kraftfulde SQ7-model i stand til at accelerere fra 0-100 km/t på bare 4,1 sekunder. Hemmeligheden er en effektiv 4 liters V8-motor, der yder 507 hestekræfter, og derudover nyder den store luksus-SUV godt af Audi-ingeniørernes omfattende brug af komplekse mikrochips til at optimere alt fra motorydelse til sikkerhedsudstyr og underholdningssystemer.
Hvis du drømmer om at anskaffe dig en af slagsen, er der dog bare ét problem. I det seneste års tid er der nemlig opstået en historisk mangel på de intelligente komponenter.
På blot 12 måneder har vi flyttet os fra bunden af en økonomisk krise og dybt ind i et økonomisk opsving”
Forsinkelser ind i 2023
Manglen på mikrochips skaber panderynker hos Audi og andre, der anvender de små komponenter i alt fra mobiltelefoner til køleskabe. Leveringstiden er nu øget til 20-26 uger, viser en rapport fra nyhedsbureauet Bloomberg. Meget tyder på, at der ikke for alvor sker en normalisering før langt inde i 2022, forklarer Søren Kristensen, der er cheføkonom i Sydbank.
“Producenter af mikrochips har været hårdt ramt af nedlukninger. Fremstillingen kræver særlig ekspertise. Mikrochipsene fremstilles kun få steder i verden – uheldigvis i den del af verden, hvor vaccinationsprogrammerne endnu ikke er rullet ud. Derfor er producenterne fortsat i fare for at blive ramt af nye nedlukninger,” siger Søren Kristensen og fortsætter:
“Selv uden yderligere nedlukninger vil bilproducenterne og resten af verden fortsat opleve en markant mangel på mikrochips i hele 2022. Forbrugere vil derfor opleve forsinkelser af visse forbrugsgoder, mens andre er i restordre på ubestemt tid. Det er sandsynligt, at vi skal ind i 2023, før vi begynder at opleve en normalisering.”
Efterspørgslen løber fra udbuddet
Har du været på udkig efter fx iPads eller de nyeste grafikkort, er du nok stødt på usikre leveringstider eller tomme hylder. Men det er ikke kun elektronik, der er ramt. Den akutte mangel på mikrochips er blot én af mange flaskehalse og forstyrrelser, der har ramt de globale forsyningskæder, forklarer Søren Kristensen.
Siden genåbningen er efterspørgslen eksploderet”
“Kilden til de aktuelle ubalancer kan spores tilbage til marts 2020, hvor COVID-19-pandemien forårsagede massive nedlukninger. Siden genåbningen er efterspørgslen eksploderet. På tværs af mange områder ser vi nu, at efterspørgslen er løbet fra kapaciteten, og vi ser betydelige prisstigninger, som virksomhederne vil forsøge at sende videre til forbrugerne,” siger han.
Fra krise til opsving
Ifølge Sydbanks cheføkonom er der tale om et usædvanligt misforhold mellem efterspørgsel og udbud.
“På den ene side har vi et udbud af varer og komponenter, der er blevet ramt af nedlukninger i stort set hele verden på samme tid, og på den anden side er efterspørgslen blevet styrket enormt af den voldsomme tilførsel af stimuli fra centralbanker,” siger Søren Kristensen.
Som følge af massiv stimulering fra centralt hold er økonomierne mange steder større nu end før COVID-19-pandemiens indtog.
“Dermed har vi på blot 12 måneder flyttet os fra bunden af en økonomisk krise og dybt ind i et økonomisk opsving. Det er meget usædvanligt, og det har haft en voldsom indvirkning på forsyningslinjerne. Vi har aldrig før set, at det er så bredt funderet som nu. Britiske forbrugere har fx oplevet tomme hylder i supermarkedet og kø ved tankstationen,” tilføjer han.
Forbrugere ramt af længere ventetider
Restriktioner under COVID-19-pandemien ramte i særlig grad servicesektoren, der måtte lukke dørene i en længere periode, mens forbrugerne i stedet sendte pengene efter fysiske varer og forbrugsgoder. Selv efter genåbningen foretrækker forbrugere i den grad varer frem for serviceydelser, hvilket undrer Sydbanks cheføkonom.
“Vi ligger ca. 20 % højere i forbruget af varer, mens forbruget af serviceydelser fortsat halter bagefter med 10 %. Det har overrasket mig, at vi ikke er rykket nærmere normalen, men det vil formentlig ske i løbet af 1. halvår af 2022,” siger Søren Kristensen.
Fragtpriser eksploderer
Forskydningen af forbruget har ikke overraskende medført, at den globale transportsektor har fået mere at se til, når flere varer skal fragtes rundt for at imødekomme den ekstraordinært store efterspørgsel.
“Transportsektoren oplever helt grundlæggende en mangel på kapacitet til at følge med efterspørgslen, hvilket har skabt forstoppelse i forsyningslinjerne både til lands, til vands og i luften. Fragtpriserne er steget voldsomt, og der bliver fragtet flere varer end nogensinde, men det er fortsat ikke tilstrækkeligt. For private betyder det, at man ofte må vente længere på sine varer og samtidig betale mere for at få dem leveret,” fastslår Søren Kristensen.
Stor mangel på lastbiler og chauffører
Ubalancerne ses bl.a. ved, at leveringspålideligheden hos container-rederierne
er historisk lav. Samtidig tyder estimater på, at hele 9-10 % af den globale flåde er midlertidigt opholdt i eller ud for havne, hvor skibene normalt ikke ville vente. På land mangler man lastbiler og chauffører. Derudover er der færre flyafgange efter genåbningen, hvilket skaber forsinkelser, da rute- og charterfly tidligere har stået for en del af fragten.
Har du været på udkig efter fx iPads eller de nyeste grafikkort, er du nok stødt på usikre leveringstider eller tomme hylder”
Meldingen om ubalancer i forsyningslinjerne kommer dog næppe bag på direktionen i Audis hovedkvarter i Tyskland. Her har man i det seneste år oplevet stigende råvarepriser, rekordlange leveringstider på mikrochips, stigende fragtpriser og voksende køer til containerskibene, der skal fragte bilerne ud til kunderne.
“Går man med planer om at købe en ny bil, skal man være forberedt på, at det varer længere end normalt, før man får nøglerne i hånden,” slutter Søren Kristensen.