
Investering på sociale medier: Inspiration eller bedrag?
Sociale medier har pustet liv i investeringslysten, særligt blandt unge. Men de digitale platforme skaber nye faldgruber for uerfarne investorer.
13 visningerEn yngre mand i hvid skjorte kigger direkte ind i kameraet. Bag ham ses rækkevis af data på en skærm, der illustrerer, hvordan følgerne af hans TikTok-kanal på kun ét år kan forvandle 100 dollar til 1 million dollar ved at handle optioner på udvalgte amerikanske aktier.
Den type budskaber deles dagligt på sociale medier som TikTok, Instagram og YouTube, hvor tusindvis af danskere, særligt i de yngre aldersgrupper, møder deres første investeringsråd. Det kan virke harmløst, men bag de korte videoer og selvsikre råd kan der gemme sig både vigtig viden og voldsom vildledning.

Er det for godt til at være sandt?
Informationen på de digitale platforme svinger i kvalitet, og hvis private investorer følger tilfældige investeringsråd fra sociale medier, kan konsekvenserne være alvorlige. Det forklarer Kåre Valgreen, som er underdirektør i Finans Danmark, der er interesseorganisation for en bred vifte af brancher i den finansielle sektor.
”I den lette ende kan man ende med at foretage visse investeringer, der hverken passer til ens risikoprofil eller investeringshorisont. Det kan medføre uhensigtsmæssige risici og ende i økonomiske tab," påpeger Kåre Valgreen.
"I den grelle ende kan man ende med at købe noget, der slet ikke eksisterer, og det er jo decideret svindel. Det er jo nok de færreste, der fx kan blive rige på ti dage i Dubai ved at købe adgang til et onlinekursus. Hvis noget virker for godt til at være sandt, er det som regel heller ikke sandt."
Mange finfluencers gør det godt
Underdirektøren er dog hurtig til at understrege, at der findes et bredt spektrum af såkaldte finfluencers. Ordet ”finfluencer” er en sammentrækning af ‘finans’ og ‘influencer’, og det betegner personer, der via sociale medier deler råd, tips eller erfaringer om fx investering og privatøkonomi. Mange finfluencers har ingen finansiel uddannelse. Men det gør dem selvfølgelig ikke til svindlere, og faktisk gavner mange finfluencers både investorerne og den finansielle sektor, mener Kåre Valgreen.
“Mange finfluencers giver gode råd på en lødig måde, og de er dygtige til at møde deres målgruppe i øjenhøjde,” uddyber han. ”De bruger kanaler, hvor særligt unge i forvejen befinder sig. De spiller en vigtig rolle, når en ny generation af private investorer skal vækkes. Generelt er finfluencers med til at skabe øget opmærksomhed om investering, og det er en vigtig opgave at løfte.”
Hvis noget virker for godt til at være sandt, er det som regel heller ikke sandt."
Finfluencer-fænomenet er vokset eksplosivt i de senere år. Ifølge en undersøgelse fra den britiske myndighed Financial Conduct Authority (FCA) siger 85 procent af de britiske investorer mellem 18 og 40 år, at sociale medier i høj grad påvirker deres investeringsbeslutninger. Samtidig viser undersøgelsen, at for 43 procent er sociale medier ligefrem den primære kilde til research.
Med andre ord er sociale medier for mange unge på kort tid blevet et udbredt alternativ til bankernes traditionelle investeringsrådgivning.
Manglende transparens er et problem
Men der findes også en bagside. Internationale tilsynsmyndigheder har i flere tilfælde grebet ind over for finfluencers, der reklamerede for risikable aktier eller kryptovaluta-projekter uden at fortælle, at de blev betalt for det. Skjulte interesser og manglende transparens lurer overalt på de populære platforme, og det betyder, at rådene kan være farvede, ukorrekte eller direkte vildledende.
Undersøgelsen viser, at for 43 procent er sociale medier ligefrem den primære kilde til research."
Af samme grund anbefaler Kåre Valgreen, at man som investor altid viser sund skepsis overfor budskaber fra finfluencers på sociale medier. Derudover er det op til Finanstilsynet at have fokus på, at lovgivningen bliver overholdt, mener han.
Bedst at konsultere bankens rådgiver
Udfordringen er at finde den optimale balance mellem at udnytte de nye digitale kanaler – og samtidig beskytte investorer mod misinformation, vurderer Steffen Ussing, der er direktør i Sydinvest.
Ifølge direktøren er det bankernes rolle at levere den ansvarlige rådgivning, mens finfluencers kan bidrage til at skabe øget interesse og engagement hos investorerne.
“Det klogeste råd til mange private investorer – også de unge – er at kombinere det bedste fra begge verdener: Lad dig gerne inspirere af sociale medier. Men tag de afgørende beslutninger på baggrund af professionel rådgivning og en klar forståelse af din egen investeringsprofil. Investering kræver tid, interesse og omtanke,” siger Steffen Ussing og tilføjer:
“For dem, der ikke har forudsætninger, tid eller lyst til at investere selv, er det bedste valg utvivlsomt at konsultere banken. Det kan man gøre enten gennem en investeringsrådgiver eller via digitale rådgivningsløsninger. På den måde er man garanteret den højeste grad af faglighed i rådgivningen.”