Som humlebien, som ikke burde kunne flyve, er priserne på aktierne i A.P. Møller-Mærsk frem mod årets slutning steget til 14.490 kr. per aktie, hvilket kun er en spids under højeste niveau fra august.
Det er en udvikling, som undrer analytikere, som ser endog meget vanskelige tider forude for det danske rederi og branchen i det hele taget.
Det gælder for eksempel aktieanalytiker i Jyske Bank Haider Anjum, som har en salgsanbefaling for aktien med et kursmål på 11.000 kr., og som i november i forbindelse med Mærsks præsentation af regnskabet for tredje kvartal forudså storm forude for Mærsk og den globale shippingindustri i det hele taget. På det tidspunkt kostede en Mærsk-aktie lige under 13.000 kr.
PERLERÆKKE AF UDFORDRINGER
- Det undrer mig. Jeg kan ikke se, hvad der skulle få kurserne til at stige. Vi har ikke en bedring i fragtraterne, og vi ser ikke, at ordrerne for nye skibe er begyndt at falde, siger Haider Anjum.
- Mærsk og sektoren som helhed står over for en perlerække af udfordringer. På den ene side ser vi faldende forbrugertillid - især i USA og i Europa - så det giver svagere efterspørgsel og mindre fragt. På den anden side ser vi stigende kapacitet, altså udbud. Der bliver leveret nye skibe i de kommende år. Så samlet set betyder det, at vi får voksende ubalance mellem efterspørgsel og udbud, uddyber han.
Betragtningerne indrammer de stormvarsler, som Haider Anjum selv og hans kollega i AL Sydbank, senioranalytiker Mikkel Emil Jensen, manede frem allerede i begyndelsen af november. Og heller ikke AL Sydbanks analytiker, som også anbefaler "sælg" af Mærsk-aktien, har mildnet sit syn på vejrudsigten for Mærsk for de nærmeste år siden da.
- Jeg synes stadig, at der er baggrund for mørke skyer og et svært år for Mærsk. Især overkapaciteten bekymrer mig, altså mængden af skibe, som kommer på havene. Især hvis det bliver koblet med en løsning på Det Røde Hav, siger Mikkel Emil Jensen.
FØRSTE SKIBE GENNEM DET RØDE HAV
Som en udløber af konflikten i Mellemøsten har Det Røde Hav og dermed Suez Kanalen siden slutningen af 2023 være ramt af angreb fra Houthi-bevægelsen, og derfor lagde rederierne ruterne om og sejlede i stedet sejlet rundt om Afrika på sejladser mellem Asien og Europa. Omlægningen til den længere rute har lagt beslag på kapacitet og øget raterne.
Men den effekt er måske ved at klinge af, efter at først den ene af Mærsks store konkurrenter CMA-CGM ifølge Haider Anjum har taget de første skridt til genoptagelse af sejlads gennem "Det Røde Hav". Og fredag oplyste også Mærsk, at rederiet havde sendte sit første skib, Maersk Sebarok, gennem Det Røde Hav.
- Det er første skidt i retning af en normalisering, som vil øge den effektive kapacitet med 6-8 pct., vurderer Jyske Banks Mærsk-analytiker.
Mikkel Emil Jensen er lidt mere nølende i forhold til at forudsige snarlig gennemsejling af Det Røde Hav og Suez. Han ser først en fuld genåbning af ruten et stykke ind i 2026. Men til den tid vil der også være risiko for afdæmpet efterspørgsel, som betyder, at den ikke er stærk nok til at følge med stigningen i kapaciteten.
- Og nu må vi se, hvordan toldkrigen udvikler sig. Ekspanderer den, vil det ramme efterspørgslen negativt. Men jeg regner med vækst i efterspørgslen - men bare ikke nok til at skabe balance med udbuddet, for kapaciteten vil vokse hurtigere, konstaterer Mikkel Emil Jensen.
- Og kapaciteten vil kun vokse yderligere ind i 2027-2028. Først i 2027 topper det med skibsleveringen, varsler Mikkel Emil Jensen.
TO MULIGHEDER
Løsningerne på ubalancen ligger umiddelbart lige for: Neddrosling af nybygningsprogrammerne og skrotning af skibe - "scrappe" dem. Og så alligevel ikke:
- Det er en udfordring, at mange af de værfter, som skal scrappe skibene, det er de samme værfter, som bygger nye skibe, og lige nu er der fokus på krigsskibe og materialer til dem. Det tjener værfterne mere på, end på at ødelægge skibe, anfører Haider Aulum.
- Problemer er, at man kun kan skrotte 2 pct. af kapaciteten om året. Mere kan værfterne ikke håndtere. Så man kan ikke bare fjerne 5-10 pct. af kapaciteten i markedet på en måde, siger Mikkel Emil Jensen.
Men der har været plads, som rederierne bare ikke har udnyttet. For en anden problemstilling er ifølge AL Sydbanks analytiker, at de store aktører har set et behov for at beholde skibene fremfor at skrotte dem. Og derudover vogter de på hinanden.
- Man har haft brug for skibene. Drevet især af det her meget vekslende efterspørgselsbillede i kølvandet på told og på grund af "Det Røde Hav". Og så er der lidt en tendens til, at man peger på hinanden: "Vi skrotter ikke skibe, for vi har brug for dem - også til at erobre markedsandele. Det må være de andre, som skal skrotte". Men der skal nok komme gang i skrotningerne, forudser Mikkel Emil Jensen.
Ud af 28 analysehuse, som følger Mærsk-aktien og indberetter til Bloomberg News, anbefaler to "køb" af aktien, 10 anbefaler "hold" og 16 anbefaler "sælg".
.\\˙ MarketWire