Stor omsætning i computerspilbranchen

Stor omsætning i computerspilbranchen

Spiller du nogle gange Candy Crush på din telefon? Eller sidder barnebarnet med hovedet i computerskærmen? Så kender du lidt til den rækkevidde, digitale spil har fået i dag. I denne artikel ser vi nærmere på computerspilindustrien.

Lyset er dæmpet i den kæmpe Royal Arena i København, og spændingen kan nærmest mærkes i luften. Pludselig eksploderer hele rummet i et blitz af lys og farver, da de store skærme tændes, og lyden af skud og eksplosioner får gulvet til at vibrere. En nådesløs dyst mellem terrorister og en anti-terrorenhed udspiller sig på skærmene, hvor det ene hold skal plante en bombe, mens det andet skal afværge ethvert angreb med knivskarp præcision.

Omkring 15.000 fans har købt billet til Royal Arena og følger spændt med på hvert eneste træk, der udspiller sig i en af verdens største e-sportsturneringer: Counter-Strike Majoren. Her er spillerne ikke bare virtuelle helte – de er superstjerner i egen ret, og hver eneste af deres bevægelser, hvert eneste skud og hver beslutning overvåges intenst af publikum, der reagerer med jubelbrøl, når en af spillerne gør et taktisk mestertræk.

Denne turnering er et billede på e-sportens hastige vækst og den store tiltrækning, sporten har for tusindvis af dedikerede fans. I en moderne arena, der normalt runger af musik og sportsbegivenheder, er der i aften fokus på skærme og headsets, mens lyden af tastaturklik og musetryk fylder luften. E-sport har rykket sig fra de små, mørke lokaler til de største scener – og spillerne af Counter-Strike og lignende spil finder deres egne samlingspunkter. 

Faktisk er vurderingen, at der er 2,8 milliarder computer­spillere i verden, der spiller på mobile enheder."

Stor omsætning fra computerspil

Men det er ikke kun på den store scene, computerspil har vundet indpas. Computerspilindustrien er blandt de hurtigst voksende underholdningsindustrier. Det er måske kun få, der ved det, men omsætningen overstiger både film- og musikindustriens samlede omsætning.

Ifølge det hollandske selskab Newzoo, der er blandt de førende inden for markedsdata i spilbranchen, genererede markedet i 2023 en omsætning på cirka 184 milliarder dollars globalt set. Her dominerede mobilspil med næsten halvdelen af de samlede indtægter, mens konsol- og PC-spil også bidrog væsentligt til udviklingen.

En analyse fra Games Denmark viser, at hele fire ud af fem danskere i dag spiller digitale spil."

Og det er netop mobilspillene, der er nemme at komme i gang med. Selvom man ofte ser unge mennesker for sig, når man tænker på computerspil, viser en under­søgelse blandt 73.000 on-line-forbrugere, at halvdelen af de 60-79-årige har spillet videospil inden for det seneste år
– ofte puzzle-spil som Candy Crush eller Wordfeud. I en dansk sammenhæng viser en analyse fra Games Denmark, at hele fire ud af fem danskere i dag spiller
digitale spil.

Blandt verdens største spil­producenter

Med populære titler som FIFA, The Sims og Battlefield er EA en af de største ud-givere af computerspil. EA har bl.a. store indtægter fra selskabets sportsfranchises.

Microsoft købte i 2023 selskabet Activision Blizzard i en kæmpehandel til ca. 75 mia. dollars. Activision Blizzard er en gigant inden for både PC- og konsolspil, og Microsoft er også involveret i e-sport.

Japanske Nintendo har en unik position med ikoniske figurer og spil som Mario og Pokémon.

Det kinesiske teknologiselskab Tencent er en af verdens største spiludbydere med nogle af de mest spillede mobilspil i verden. Selskabet integrerer spillene med sociale platforme som fx WeChat.

Populære mobilspil 

Mobilspil står så stærkt takket være den stigende udbredelse af smartphones og de teknologiske forbedringer, som gør spil mere tilgængelige for brugerne. Faktisk er vurderingen, at der er 2,8 milliarder computer­spillere i verden, der spiller 
på mobile enheder. 

Hvor de store computere og konsoller har en pæn gennemslagskraft i Europa og Nordamerika, er mobilspil især stort i udviklingslandene. I Asien oplever lande som Kina, Japan og Sydkorea, at der bliver spillet mere på mobiltelefonen, i takt med at flere og flere billige telefoner rammer markedet. 

Store spillere på markedet

Computerspilindustrien er stor og bredspektret, og der bliver lavet mange forskellige spil året rundt. Lige fra små amatørproduktioner til kæmpestore blockbusters, der lanceres, som var de Hollywoodfilm. I Danmark har brancheforeningen Games Denmark opgjort, at den danske spil­industri eksporterede for 2,6 milliarder danske kroner i 2022, mens omsætningen lå på 3,9 mia. kr. Det dækker over både store og små spiltitler. 

Hvor skal vi hen i 2025?
Læs også

Hvor skal vi hen i 2025?

Læs artikel

Blockbuster-titler er dog ikke nødvendigvis ensbetydende med stor profit. Flere kendte spiltitler har ikke kastet noget større overskud af sig, da produktionen af spillet har kostet så mange arbejdstimer, at fortjenesten er udeblevet. Til gengæld kan mobilspil nemmere generere et overskud, da spillene er billige at producere. Her kommer indtægten primært fra køb i appen. 

Så selvom Royal Arena kan fyldes af entusiastiske e-sport-fans, ser spiludviklerne ofte mod andre og mindre spil, når de skal have indtjeningsvæksten op.

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

4,7
Baseret på 3 anmeldelser