Bryggeriet Harboes må i sit skæve andet kvartal se omsætningen og driftsoverskuddet falde, efter at et strategiskifte på det tyske marked har kostet på salget.
Det fremgår af regnskabet torsdag eftermiddag.
I andet kvartal faldt omsætningen med 5 pct. til 447 mio. kr. målt mod samme periode sidste år. Det skyldtes bryggeriets prioritering af egne brands på det tyske marked, lyder det.
- Beverage-segmentet fortsatte omsætningstilbagegangen som følge af den strategiske prioritering af egne brands til fordel for private label-aftaler med utilfredsstillende indtjening, skriver bryggeriet.
- Der arbejdes fortsat på at øge distributionen og omsætningen af egne brands gennem produktudvikling samt målrettet salg og markedsføring, lyder det videre.
Driftsoverskuddet, EBITDA, faldt samtidig 5 pct. til 36 mio. kr. målt mod andet kvartal sidste år.
Bryggeriet fastholder forventningerne til resten af regnskabsåret.
Aktien i Harboes falder oven på regnskabet med små 0,2 pct. til 124,80 kr.
Tabel for Harboes Bryggeris regnskab for andet kvartal af 2025/26:
| Mio. kr. | Q2 2025/26 | Q2 2024/25 | FY 2024/25 | |||
| Nettoomsætning | 446,8 | 471,9 | 1822,6 | |||
| EBITDA | 35,5 | 41,6 | 142,4 | |||
| EBIT | 15,7 | 22,5 | 63,8 | |||
| Resultat før skat | 12,4 | 20,1 | 56,1 | |||
| Nettoresultat (fortsættende aktiviteter) | 10,1 | 15,6 | 44,8 |
Harboes forventninger til 2025/26:
| Mio. kr. | Ved Q2 2025/26 | Ved Q1 2025/26 | Ved FY 2024/25 | |
| EBITDA | 130-160 | 130-160 | 130-160 | |
| Resultat før skat | 30-60 | 30-60 | 30-60 |
.\\˙ MarketWire