08. mar. 2024 kl. 14:36
53 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Novo/CEO: Produktionen kan stå i vejen for kopikonkurrence

Novo Nordisks gigantiske produktionsapparat er så specialiseret og målrettet insulin- og GLP-1-produktion, at det udgør en svært angribelig konkurrencemæssig fordel.

Det er vurderingen fra Novos topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, der blandt andet af den grund ikke er nervøs for, at Novo rammes af en patentkløft.

Han ser godt nok mulighed for kopikonkurrence til supersællerten Semaglutid, men det vil formentlig kun blive på enkeltmarkeder og næppe på verdensplan, allerede når patentet udløber i starten af 2030´erne. Det skyldes, at der i øjeblikket kun er to selskaber, der er lykkedes produktionsmæssigt inden for GLP-1-feltet i stor skala. Det er Novo og ærkerivalen Eli Lilly.

- Jeg tror, at andre kan komme ind, men de kan ikke spille med om det store volumen, som Lilly og vi vil kunne, siger Lars Fruergaard Jørgensen i et interview til MarketWire.

STORE MILLIARDINVESTERINGER

Én barriere er blandt andet de massive investeringer, Novo har gjort i produktionsanlæg igennem årene. Alene siden 2022 er investeringerne årligt nærmest fordoblet og gået fra 6 mia. kr. i 2021 over 12 mia. kr. i 2022 til 26 mia. kr. i 2023 og estimeret 45 mia. kr. i 2024.

Oven i kommer så den knowhow, som Novo har samlet op igennem årtier med produktion af de aktive stoffer i insulin og GLP-1. Novos aktive stoffer i insulin og GLP-1 skabes ved gæring og der høstes løbende fra gærcellerne. Lilly gør det lidt anderledes.

- Her mener jeg, at vi sammen med Lilly har en konkurrencemæssig fordel, fordi vi har etableret højvolumenproduktion af den her type produkter. Ser du på tværs af sektoren, tror jeg ikke, at der er noget, der produceres i så høje volumener som insulin. Så mange patienter er der godt nok ikke, men når du ganger op med antallet af daglige injektioner, så fører det bare til store volumener, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

OPBYGNING AF BRANDS

Og Novos volumener er steget voldsomt også med lanceringen af Semaglutid, der står bag supersællerten Ozempic mod type 2-diabetes og Wegovy mod svær overvægt.

Alene i 2023 servicerede Novo ekstra 5 mio. patienter og nåede op på samlet 42 mio. patienter. Og med Wegovy ser det kun ud til at gå en vej: Op. Selv mener Novo kun at have krattet lidt i overfladen af det marked, hvor der på verdensplan angiveligt er over 1 mia. svært overvægtige ifølge en undersøgelse fra WHO.

- Typisk når man lancerer produkter, så er der en fire-femårig optagskurve, så er der et plateau, og så er der et fald.

- Men når vi kigger på Wegovy, så er det en meget lang optagskurve. For vi lancerer faktisk langsommere, end vi plejer at gøre. Så selv om ti år, er vi måske stadig ved at lancere Wegovy i nogle markeder. Og "biosimilar-spillere" (kopiproducenter, red.) lancerer ikke produkter, men tager kun eksisterende markeder. Så løbebanen for at udvide antallet af patienter er meget lang, vurderer Lars Fruergaard Jørgensen.

Semaglutids patenter løber til omkring 2031/2032 i de fleste steder i verden, mens det i Kina sker allerede om få år.

En decideret kopikonkurrent, der går efter hele verden, skal dog for at kunne udfordre Novo være indstillet på, at lave gigantiske investeringer i produktion uden samtidig at vide, hvor langt ned i pris Novo vil gå. Og det kan meget vel få kopikonkurrenter til at blive væk.

- Det tænker jeg lyder som rimelig god logik. I Kina, hvor der findes insulinproducenter, som har nogle af de samme infrastrukturelementer, der vil de kunne vælge at producere GLP-1. Så der findes etablerede spillere, som vil kunne spille på forskellige markeder.

Spørgsmål: Så der findes ikke nogen, der vil kunne udfordre jer globalt? Det vil være specifikt på enkelte markeder, at man vil kunne se kopikonkurrence?

- Ja, det tænker jeg. Men mest på grund af API (produktionen af det aktive stof) og ikke på grund af påfyldning. Påfyldning er mere generisk kapacitet, som findes derude. Men API-kapaciteten findes ikke, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

ER PÅ VEJ TIL AT OPBYGGE BRANDS

En anden fordel Novo vil kunne slå på, er at Ozempic og Wegovy er blevet til deciderede brands. Og da Novo samtidig forventer, at priserne falder, i takt med at flere og flere bruger det, så kan Wegovy meget vel blive en stor basisforretning i årene, der kommer, toppet op med salg fra de næste generationer af vægttabsmidler, Cagrisema og Amycretin.

- Når jeg ser på fremtiden, så ser jeg en fremtid, hvor vi behandler et meget stort volumensegment, det vil sige rigtig mange patienter, og driver rigtig stor værdi for patienter og samfundet. Og så ser jeg innovation på toppen af det. Altså potentielt Cagrisema og Amycretin og så videre, som starter, lidt ligesom vi er startet nu, i et højere prissegment til de patienter, der har brug for det, og betaler allermest, siger Lars Fruergaard Jørgensen.

.\\˙ MarketWire



Jakob Dalskov +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: finans@marketwire.dk , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Mest læste artikler

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her