23. dec. 2025 kl. 14:05
80 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Mærsk/analytikere: Velpolstret pengetank giver god ballast i varslet storm

Mærsk/analytikere: Velpolstret pengetank giver god ballast i varslet storm

En velpolstret pengetank sikrer Mærsk en solid ballast, som kan bringe den danske logistikkoncern flot gennem det ventede stormvejr i den globale shippingindustri.

Det mener to Mærsk-analytikere, som MarketWire har talt med frem mod begyndelsen af 2026, hvor overkapacitet af containerskibe på verdenshavene sammen med udmattet forbrug truer balancen mellem udbud og efterspørgsel og dermed raterne for containerfragt.

Haider Anjum, analytiker i Jyske Bank, og Mikkel Emil Jensen, senioranalytiker i Sydbank, peger også på Mærsks to andre forretningsområder, havneforretningen i APM Terminals, og Mærsk Logistics, samt på containerforretningen Oceans rutenet som Mærsks fordele frem for konkurrenterne.

RIGTIG, RIGTIG MANGE PENGE PÅ KISTEBUNDEN

Et solidt kapitalgrundlag, pengetanken, tilbyder den væsentligste sikring af Mærsks overlevelsesevne, mener analytikerne.

Haider Anjum:

- Til forskel fra flere af konkurrenterne så har Mærsk en virkelig solid cash-position. Mærsk har omkring 6 mia. dollar i netcash-position. Og hvis man kikker lidt på Bloomberg, så ventes der et tab på EBIT-niveau på lige omkring 450 mio. dollar i første kvartal 2026. Hvis man siger, at det kommer til at være retningsgivende for de kommende kvartaler, så har Mærsk rundt regnet to og et halvt år at køre på, før pengene er brugt op. Og så længe, vurderer jeg ikke, at de har udfordringer. Der kommer ikke til at være tabsgivende kvartaler to og et halvt år frem.

Mikkel Emil Jensen:

- De står stærkt balancemæssigt i forhold til at komme godt igennem. De har rigtig, rigtig mange penge på kistebunden, så deres eksistens er på ingen måde truet. Så set med investorøje kan man sige, at de måske godt kan klare et stormvejr og komme godt igennem, men ikke uden tab, negative pengestrømme og generelt pres på forretningen. Det kan - set med investorøjne - blive en udfordring. Og det er derfor, at jeg har en salgsanbefaling for aktien.

- Det er ikke bare i 2026 men også i 2027 og måske 2028, at vi kommer til at snakke om overkapacitet, altså en lang periode med udfordringer og pres. Men derfor kan Mærsk godt komme godt igennem, det er jeg overbevist om, at de gør. Men dermed ikke sagt, at de kommer til at levere stærke resultater. Det bliver svært.

FLERE BEN AT STÅ PÅ

Siden Mærsk i sin tid fokuserede sine aktiviteter til logistik - gennem salg af olieaktiviteterne, bankinteresser og detail - har koncernen styrket sin position inden for havneområdet gennem APM Terminals og logistikservice i Mærsk Logistics, som skal udvikle koncernen til en dør-til-dør transportør.

Det giver flere ben at stå på i en situation, hvor det store ben, containerforretningen Ocean, går svære tider i møde, vurderer analytikerne.

Mikkel Emil Jensen:

- De har i hvert fald en bedre mulighed for at differentiere sig fra konkurrenterne qua deres eksponering til logistik og transportområdet. De har et forretningsben der, som de kan vokse og forbedre sig på, og som kan kompensere lidt, hvis Ocean kommer i mere modvind.

Haider Anjum:

- Mærsk har også den fordel, at de har deres non-ocean del, som konkurrenterne ikke har. Og de kan tage noget af det værste af brodden og være med til at opveje - delvist i hvert fald - for de udfordringer, de har i Ocean.

- I terminalforretningen har Mærsk vundet kontrakter på mange lukrative havne. Og hvis nu efterspørgslen går ned i kadence, så skal skibene jo ligge i nogle havne, og det kan Mærsk tjene lidt på og på det, de kalder demurrage og detention.

Demurrage og detention dækker over afgifter som pålægges fyldte containere, som ligger uafhentede i havnene ud over aftalt tid, eller som ikke leveres tømte tilbage til terminalen rettidigt.

- Det kan man tjene penge på, så på den ene side er det skidt, at der kommer mindre efterspørgsel. På den anden side kan det være godt for havneforretningen. Men de kan ikke udligne for tabene i Ocean, medgiver Haider Anjum.

FORDELAGTIGT RUTENET

Under toldurolighederne, som har præget 2025, har Mærsk nydt godt af et rutenet med særligt fokus på Asien. Spørgsmålet er, om den fordel kan fastholdes.

Mikkel Emil Jensen:

- Det afhænger af, hvad der kommer til at ske. Lige nu har det været fint, at de ikke har haft så stor eksponering til USA, hvor importen jo er faldet voldsomt. Det har været til fordel for Mærsk, at Kina har flyttet en stor del af varerne mod Europa i stedet for USA. Men man kan godt forestille sig en løsning på toldkrigen, som betyder, at man trækker varer tilbage fra Europa igen og fører mere over til USA. Det vil så måske gå lidt imod Mærsk. I hvert fald i en overgang. Så told kan også få betydning ind i 2026 - på godt og ondt.

Haider Anjum:

- Mærsk har den største del af sin eksponering på ruterne fra Asien til Europa. Men de har også meget fra Kina til omkringliggende asiatiske lande, og fordi, der har været de her toldforstyrrelser i 2025, så er der nogle amerikanske importører, som har forsøgt at omgå tolden ved først at sejle fra Kina måske til Sydkorea, og så derfra videre til USA. Det har Mærsk været begunstiget af.

- Og så har vi set, at kineserne har været virkelig gode til at opretholde et højt niveau af eksport, selv om de ikke har leveret lige så meget til USA. Så man har bare flyttet markedet: Til Europa, Afrika, Australien. Og det har Mærsk også nydt godt af.

- Men det er ikke min forventning, at det vil gentage sig næste år. Jeg venter ikke, at vi vil få de her omlægninger af told, vi vil ikke få "frontloading", for vi kender toldsatserne. Og de er jo på 10 pct. frem til november næste år, hvis jeg ikke husker helt forkert.

Så omvejen til USA fra Kina via andre asiatiske lande vil måske heller ikke fortsætte i samme grad, mener analytikeren.

- I hvert fald skal man også huske på, at det jo koster at fragte varer fra Kina til Korea og derfra videre til USA. Så måske bliver det mere attraktivt at sælge direkte til USA nu.

TROR PÅ EGNE KRÆFTER

Det er ikke første gang, at Mærsk og containerrederierne står foran kriser - og sikkert heller ikke sidste gang. Og i hovedsædet på Esplanaden i København er topledelsen overbevist om, at Mærsk også kommer helskindet gennem den aktuelle krise.

Mikkel Emil Jensen:

- Det er bestemt ikke livstruende. De er på mange måder vant til det her, det er meget cyklisk og uforudsigeligt. Og tonen er blevet lidt anderledes hos Mærsk i forhold til, at man for et års tid eller to siden så meget, meget svære fremtidsudsigter - særligt qua kapacitetsudviklingen - til at man nu ser, at man er bedre forberedt. Også gennem samarbejdet med Hapag-Lloyd i Gemini, og at man er blevet mere effektiv.

.\\˙ MarketWire

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

3,8
Baseret på 58 anmeldelser

Måske vil dette også interessere dig