02. dec. 2025 kl. 09:11
94 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Demant/dir: Skal udnytte stærkt Kind-brand under egen teknologiparaply

Demant/dir: Skal udnytte stærkt Kind-brand under egen teknologiparaply

Det er et særdeles stærkt brand inden for høreapparater, som danske Demant har overtaget i Tyskland med købet af Kind, der blev afsluttet mandag.

Og det skal det danske selskab udnytte. Derfor vil brandnavnet leve videre som hidtil, og opgaven bliver i stedet i høj grad at få indfaset så meget Demant-teknologi under navnet som muligt i den kommende periode.

Sådan lyder det fra Niels Wagner, der er direktør for Demants detailforretning, Hearing Care.

Han er tirsdag i Tyskland for at møde selskabets ansatte, efter at handlen blev endegyldigt lukket mandag.

- Det er det stærkeste brand inden for høresundhed i Tyskland. Hvis du spørger folk over 65 år, om de kender et af flere mærker, så er det mere end 90 pct., der peger på Kind. Det er en væsentlig del af den værdi, vi har betalt for, siger han i et interview med MarketWire.

- Så det skal vi helt sikkert fortsætte med. Når man så har sådan et stærkt brand, så bliver det underbygget af, at du udbyder produkter under det samme navn. Det gør vi også med Audika i Frankrig. Der udbyder vi Demant-teknologi under Audika-brandet, og det vil være en tilsvarende strategi her i Tyskland, fortsætter han.

Selve indfasningen kommer også til at gå relativt hurtigt, påpeger han, fordi Demant allerede har været leverandør til Kind i mange år.

Derfor har selskabet allerede et godt setup ved sine produktionsfaciliteter i Polen.

- Det er et spørgsmål om, at teknologien i vid udstrækning bliver Demants, siger Niels Wagner.

REGNER MED AT HOLDE FAST I KLINIKKERNE

Med overtagelsen har Demant tilføjet omtrent 650 høreklinikker fordelt over Tyskland, og det er umiddelbart planen, at der skal holdes fast i hele aftrykket.

- Det tror jeg, at vi skal. Det er faktisk ret sjældent, at vi ser de store fordele i at lukke butikker. Det er et køb (af høreapparater), man foretager meget få gange. Så selv om brandkendskabet er stort, er loyaliteten til den lokale butik stadig relativt begrænset, siger Niels Wagner.

- Beliggenhed er en altafgørende faktor, i forhold til hvor man selv bor. Selv med et stærkt brand står du dårligt, hvis butikken ligger fem eller ti kilometer længere væk end konkurrenternes, fortsætter han.

KEMI OG GODT KENDSKAB HAR VÆRET AFGØRENDE I FORHANDLINGERNE

Netop Demants langvarige relation til Kind på engrossiden har været en vigtig faktor i forhandlingerne om at overtage hørekæden, som også tiltrak interesse fra andre sider.

- Det er i sådanne tilfælde ofte baseret på mange års gode relationer. I det her tilfælde er det Tysklands største forhandler, som vi har samarbejdet med i mange år, og som har købt høreapparater engros af os. Det gør, at man står godt, for der har selvfølgelig været mange interesserede, siger Niels Wagner.

- Prisen er selvfølgelig det allervigtigste, men der skal også være en god kemi. For sælger er det ofte - og i hvert fald i det her tilfælde - også meget vigtigt, at den fremtidige drift er sikret så godt som muligt, fortsætter direktøren.

Demant regner med, at Kind-forretningen allerede næste år vil bidrage til selskabets samlede omsætning med omkring 2 mia. kr.

Derudover er det forventningen, at EBIT-marginen før særlige poster fra det tilkøbte selskab vil ramme omkring 15 pct., svarende til et EBIT på 300 mio. kr.

På længere sigt ventes marginen desuden at kunne øges betydeligt som følge af synergieffekterne - navnlig indfasningen af Demants egne produkter.

Således venter selskabet, at synergierne i forhold til både omsætning og omkostninger vil medføre et løft i indtjeningen, så Kinds bidrag vil være en EBIT-margin på 20 pct., når de er fuldt realiseret.

Det ventes at ske senest ved udgangen af 2027, så synergierne får fuld effekt i 2028.

Demant betaler 700 mio. euro - svarende til godt 5,2 mia. kr. - for Kind. Det er selskabets største opkøb til dato.

.\\˙ MarketWire

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

3,7
Baseret på 55 anmeldelser

Måske vil dette også interessere dig