04. nov. 2025 kl. 09:39
63 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Boozt/CEO: Humøret blandt forbrugerne udfordrer inden afg...

Handelsplatformen Boozt havde håbet på mere vækst i tredje kvartal, men er trods alt glad for, at der tjenes penge i en tid, hvor væksten ikke er som ønsket.

Det fortæller Herman Haraldsson, topchef i Boozt, til MarketWire.

Selskabet er ikke tilfreds med udviklingen i salget, og derfor blev salgsprognosen nedjusteret for hele året. Særligt forbrugertilliden udfordrer i et konkurrencepræget marked, hvor forbrugerne stadig er tilbageholdende.

Modsat udviklingen i Sverige og Norge, hvor forbrugerne er på vej tilbage, er situationen i Danmark og Finland at der ifølge topchefen "mangler noget optimisme".

- Vi får ikke andet at vide, end at det er død og elendighed, der venter os, og derfor har man måske ikke spenderbukserne på, men snarere sparer op, siger Herman Haraldsson til MarketWire.

- Det kan du tydeligt se i forbrugertilliden, der er helt i bund, fortsætter han.

Den seneste opgørelse af forbrugertilliden i Danmark fra oktober viste da også, at humøret hos forbrugerne faldt for fjerde måned i træk til det værste niveau i 31 måneder. Særligt udfordret er forbrugerne af de stigende fødevarepriser.

I selskabets regnskab for tredje kvartal fremgår det, at Boozts salg i faste valutakurser voksede med 3 pct. til samlet 1673 mio. svenske kr. fra 1651 mio. svenske kr. I Danmark var udviklingen i salgsvæksten for tredje kvartal på 2 pct., hvilket er det halve af udviklingen i Sverige på 4 pct.

Årets udvikling indtil videre og den dæmpede forbrugertillid gør, at Boozt nedjusterer salgsprognosen for året til samlet 0-3 pct. fra 0-6 pct.

MÅLET ER TOCIFREDE VÆKSTRATER

Målet er dog, at Boozt skal vende tilbage til tocifrede vækstrater i pct. Noget, som handelsplatformen ifølge Herman Haraldsson står godt til at kunne opnå, og det har tredje kvartal været et bevis på, da selskabet har vist, at de kan tjene penge på et tidspunkt, hvor væksten er udfordret.

Blandt andet investeringer i lagerteknologi ser selskabet et afkast af nu, udtaler topchefen, og pointerer, at de har bevist, at der er styr på omkostninger.

Dermed er vejen lagt for resten af året, der klart er den vigtigste tid på året for Boozt.

- Nu går vi ind i Black Friday og juleperioden, som er de to vigtigste måneder på året. Det er dem, der afgør, om det bliver et godt år eller ej, udtaler Herman Haraldsson.

- Der ved vi, at vi har styr på hele maskineriet, nu skal vi finde ud af, om efterspørgslen er der, og om vi kan tage den efterspørgsel. Og det synes jeg, vi er, fortsætter han.







.\\˙ MarketWire



Rasmus Hall +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:[email protected], www.ritzaufinans.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her