Det blev atter til pæne plusser på de europæiske aktiemarkeder tirsdag, hvor den amerikanske præsident Donald Trumps omskiftelige toldregler denne gang vakte en smule håb.
Trump luftede således mandag muligheden for en midlertidig toldpause på bilsektoren for at give selskaberne mere tid til at rykke produktion til USA.
Og det sendte nogle af de europæiske producenter i vejret.
Det gjaldt Stellantis, som står bag bilmærker som Chrysler, Fiat, Opel og Peugeot. Aktien steg 5,7 pct. Desuden steg Valeo, der laver bildele, med 8,3 pct. og endte i top tre blandt de 600 største aktier i Europa.
Det paneuropæiske Stoxx 600-indeks lukkede 1,6 pct. højere og byggede dermed videre på en stigning mandag på 2,7 pct. Samlet er indekset dog stadig faldet 5,4 pct., siden Trump skød sin handelskrig ind over for det meste af verden den 2. april.
Med helt fremme i Stoxx 600-regi var også danske DSV, der sluttede 9,3 pct. højere, efter at transportkoncernen har fået alle godkendelser i hus til gigantopkøbet af tyske Schenker.
Svenske Ericsson var i også i hopla og steg 7,9 pct. oven på sit regnskab for første kvartal.
Ericssons justerede driftsresultat, EBIT, voksede 44 pct. fra samme kvartal sidste år til 6,21 mia. svenske kr. Det var over 1 mia. svenske kr. bedre end ventet blandt analytikere ifølge Bloomberg News.
Blandt de faldende aktier var en bred vifte af de store modehuse. Luksusgodesektoren led oven på skuffende salgstal mandag aften fra den franske mode- og luksusvarekæmpe LVMH, der både meldte om tilbageholdende forbrugere i USA og fortsat svagt salg i Kina.
LVMH faldt 7,8 pct., og trak Christian Dior og Gucci-ejeren Kering med ned med henholdsvis 8,1 pct. og 4,8 pct.
Værst i Europa gik det hollandske Fugro, som leverer geodata og tekniske tjenester til en række energiselskaber. Selskabet regner med en nedgang på 11 pct. i omsætningen i sit kommende regnskab for første kvartal.
Det skyldes, at den politiske udvikling i USA har ført til en direkte opbremsning i nye havvindprojekter. Fugro oplever samtidig, at kunderne forsinker eller nedskalerer projekter på grund af den økonomiske uro som følge af handelskrigen.
Aktien dykkede over 14 pct. i Amsterdam.
.\\˙ MarketWire
Jakob Dalskov +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Trump luftede således mandag muligheden for en midlertidig toldpause på bilsektoren for at give selskaberne mere tid til at rykke produktion til USA.
Og det sendte nogle af de europæiske producenter i vejret.
Det gjaldt Stellantis, som står bag bilmærker som Chrysler, Fiat, Opel og Peugeot. Aktien steg 5,7 pct. Desuden steg Valeo, der laver bildele, med 8,3 pct. og endte i top tre blandt de 600 største aktier i Europa.
Det paneuropæiske Stoxx 600-indeks lukkede 1,6 pct. højere og byggede dermed videre på en stigning mandag på 2,7 pct. Samlet er indekset dog stadig faldet 5,4 pct., siden Trump skød sin handelskrig ind over for det meste af verden den 2. april.
Med helt fremme i Stoxx 600-regi var også danske DSV, der sluttede 9,3 pct. højere, efter at transportkoncernen har fået alle godkendelser i hus til gigantopkøbet af tyske Schenker.
Svenske Ericsson var i også i hopla og steg 7,9 pct. oven på sit regnskab for første kvartal.
Ericssons justerede driftsresultat, EBIT, voksede 44 pct. fra samme kvartal sidste år til 6,21 mia. svenske kr. Det var over 1 mia. svenske kr. bedre end ventet blandt analytikere ifølge Bloomberg News.
Blandt de faldende aktier var en bred vifte af de store modehuse. Luksusgodesektoren led oven på skuffende salgstal mandag aften fra den franske mode- og luksusvarekæmpe LVMH, der både meldte om tilbageholdende forbrugere i USA og fortsat svagt salg i Kina.
LVMH faldt 7,8 pct., og trak Christian Dior og Gucci-ejeren Kering med ned med henholdsvis 8,1 pct. og 4,8 pct.
Værst i Europa gik det hollandske Fugro, som leverer geodata og tekniske tjenester til en række energiselskaber. Selskabet regner med en nedgang på 11 pct. i omsætningen i sit kommende regnskab for første kvartal.
Det skyldes, at den politiske udvikling i USA har ført til en direkte opbremsning i nye havvindprojekter. Fugro oplever samtidig, at kunderne forsinker eller nedskalerer projekter på grund af den økonomiske uro som følge af handelskrigen.
Aktien dykkede over 14 pct. i Amsterdam.
.\\˙ MarketWire
Jakob Dalskov +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her