06. nov. 2025 kl. 11:44
45 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

GN ser fortsat headsets til soldater bidrage positivt i 2026

Der vil med stor sandsynlighed også komme et pænt bidrag til regnskabsbøgerne fra GN´s Falcom-division, der laver headsets med høreforbedrende teknologi til soldater, til næste år.

Sådan lyder meldingen fra selskabets ledelse i forbindelse med telekonferencen efter torsdagens regnskab for tredje kvartal.

I løbet af 2025 har det danske selskab lidt overraskende for mange klemt ekstra omsætning og indtjening ud af Falcom-divisionen, der ellers ikke har bidraget væsentligt, siden GN første gang omtalte det tværgående projekt i 2018.

I andet kvartal bogførte GN således en omsætning på 100 mio. kr. fra området, der er en del af Enterprise-divisionen.

I tredje kvartal var der ikke nogen omsætning på området, viser torsdagens regnskab for perioden, men til gengæld afslører regnskabet, at GN allerede har underskrevet en kontrakt for fjerde kvartal.

Og her er der igen tale om et betydeligt bidrag, som kommer fra en anden kunde, og samtidig er pipelinen efterhånden så solid, at det er fair at antage, at Falcom også vil bidrage positivt i 2026, fortæller Peter Karlstromer, der er administrerende direktør hos GN.

- Man kan regne med, at det (Falcom-salget i fjerde kvartal, red.) er på nogenlunde samme niveau som i andet kvartal. Det er ikke den samme kunde, som bestilte i andet kvartal, hvilket også er positivt, siger topchefen i forbindelse med telekonferencen.

- Omkring 2026 vil vi vende tilbage til det, når vi giver forventninger til 2026. Men pipelinen bør tilsige, at vi kan skabe en god omsætning i Falcom i 2026 også, siger Peter Karlstromer.

HAR TAGET LANG TID AT BYGGE OP

Falcom blev som nævnt første gang italesat offentligt af GN i 2018, men der har ikke været betydelige rapporteringer af omsætning fra området før andet kvartal i år.

Det skyldes, at det hele er blevet bygget op fra bunden sideløbende med driften af den resterende forretning.

- Hvis man kigger på Falcom, har vi bygget det op organisk. I starten handlede det meget om at bygge en portefølje op, og da den var stærk nok for nogle år siden, startede vi med en salgsproces rundt om i verden, fortalte Peter Karlstromer i et interview med MarketWire i forbindelse med en messe hos den europæiske brancheforening for audiologer, Europäische Union der Hörakustiker (EUHA), for to uger siden.

- Inden for militære indkøb er det både meget lange processer, og de er også lidt uforudsigelige. Nu har vi opbygget en pipeline af muligheder, som begynder at materialisere sig. I andet kvartal var det faktisk flere kunder, der købte, men det var i særlig grad én større ordre, der drev det, fortalte GN-direktøren ved den lejlighed.

Tilbage i 2018 estimerede GN, at den samlede årlige markedsstørrelse for produkter som GN Falcoms var omtrent 3 mia. dollar.

Med de senere års krigshandlinger i både Ukraine og Mellemøsten samt stor oprustning i mange lande, er mulighederne dog formentlig blot vokset, estimerede Peter Karlstromer i forbindelse med EUHA-messen.

- Det er et betydeligt marked, og på grund af den bedrøvelige situation i verden er den markedsmulighed helt sikkert vokset. Jeg tror, at der rigtig gode muligheder for os, sagde GN-direktøren dengang til MarketWire.

.\\˙ MarketWire



Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her