Leo Pharma har haft et travlt tredje kvartal. Her har det danske medicinalselskab formået at vokse sin portefølje af strategiske brands til tre fra blot ét.
Adbry, Anzupgo og senest Spevigo, der er overtaget fra Boehringer Ingelheim, er nu alle kommet i folden hos Leo Pharma, der har høje forventninger til de tre midler - særligt på det amerikanske marked, hvor selskabet har udvidet salgsstyrken.
- Det er virkelig et vigtigt øjeblik i Leos historie, at vi nu er gået fra et til tre globale strategiske brands: Adbry/Adtralza, Anzupgo og Spevigo, siger Christophe Bourdon, der er administrerende direktør i Leo Pharma, til MarketWire.
Adbry, der er den første vækstdriver blandt de strategiske brands, har bidraget til at vokse Leo Pharmas nordamerikanske forretning, der nu i dag udgør 20 pct. af salget fra tidligere 10 pct.
Forventningen er, at andelen vil vokse til over 20 pct. over de kommende år - præcist hvor meget over kan topchefen ikke sige.
- Hvis jeg ser på det store billede, er og vil USA fortsat være det største marked for medicinsk dermatologi. For fire år siden udgjorde Nordamerika 10 pct. af koncernomsætningen - det var ikke sundt, siger Christophe Bourdon.
- Nu, hvor vi er på 20 pct., er der en meget mere balanceret og bæredygtig vej forude. Selvfølgelig vil den måde, vi vokser på med Anzupgo, forme den samlede fremgang. Jeg har ikke et bestemt tal i tankerne, men jeg vil sige et sted nord for 20 pct. - det vil være mere balanceret og sundere, fortsætter topchefen.
Leo Pharma er direkte til stede i 32 lande og har aktiviteter på 70 markeder. Christophe Bourdon ønsker ikke at sætte alt på ét marked, men 20 pct. på det største marked i verden er noget, han er stolt af, fortæller han til MarketWire.
OVERTAGER MIDDEL FRA BOEHRINGER
Leo Pharma har med tredje kvartal overtaget ejerskabet af midlet Spevigo til behandling af pustuløs psoriasis fra Boehringer Ingelheim.
Det har ført til en ændring af forventningerne, der afspejler et positivt omsætningsbidrag, men også større omkostninger.
Der ventes nu en salgsvækst på 8-10 pct. fra 7-9 pct., og den justerede indtjeningsmargin før af- og nedskrivninger, EBITDA, er sænket til 15-17 pct. fra 16-18 pct.
Opjusteringen af salgsprognosen afspejler implicit, at Spevigo ventes at udgøre 1 pct. af salgsvæksten i 2025. Det svarer til et bidrag på omkring 124,5 mio. kr. med udgangspunkt i den samlede omsætning på 12.453 mio. kr. i 2024.
I Leo Pharma ønsker man dog ikke at kommentere salgstal for specifikke produkter.
- Vi kommer ikke til at kommentere specifikke tal, men det er nok i den boldgade, fortæller finansdirektør Philip Eickhoff til MarketWire.
STRATEGISKE BRANDS PÅ PLADS
Et stort fokuspunkt for Leo Pharma har været udvidelsen af de strategiske brands til tre. Næste opgave bliver at levere.
Det omfatter at understøtte værdien af Adbry/Adtralza, lanceringen af Anzupgo og integreringen af Spevigo, fortæller Christophe Bourdon.
Herefter vil selskabet lede efter mulige nye indikationer - behandlingsområder - for sine midler.
Det gælder blandt andet Anzupgo, der i dag er godkendt til behandling af kronisk håndeksem globalt, og som i dag testes som mulig behandling af hudlidelsen pustulosis palmoplantaris.
- I dermatologi er over 1000 lidelser uden godkendt behandling. Vores innovationsstrategi er også at sikre, at de aktiver, vi udvikler, ikke kun har én, men potentielt flere indikationer, siger Christophe Bourdon.
Ifølge topchefen har Leo Pharma oparbejdet et godt renommé i sektoren, og det får både biotekselskaber og medicinalselskaber til at henvende sig om partnerskaber.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Adbry, Anzupgo og senest Spevigo, der er overtaget fra Boehringer Ingelheim, er nu alle kommet i folden hos Leo Pharma, der har høje forventninger til de tre midler - særligt på det amerikanske marked, hvor selskabet har udvidet salgsstyrken.
- Det er virkelig et vigtigt øjeblik i Leos historie, at vi nu er gået fra et til tre globale strategiske brands: Adbry/Adtralza, Anzupgo og Spevigo, siger Christophe Bourdon, der er administrerende direktør i Leo Pharma, til MarketWire.
Adbry, der er den første vækstdriver blandt de strategiske brands, har bidraget til at vokse Leo Pharmas nordamerikanske forretning, der nu i dag udgør 20 pct. af salget fra tidligere 10 pct.
Forventningen er, at andelen vil vokse til over 20 pct. over de kommende år - præcist hvor meget over kan topchefen ikke sige.
- Hvis jeg ser på det store billede, er og vil USA fortsat være det største marked for medicinsk dermatologi. For fire år siden udgjorde Nordamerika 10 pct. af koncernomsætningen - det var ikke sundt, siger Christophe Bourdon.
- Nu, hvor vi er på 20 pct., er der en meget mere balanceret og bæredygtig vej forude. Selvfølgelig vil den måde, vi vokser på med Anzupgo, forme den samlede fremgang. Jeg har ikke et bestemt tal i tankerne, men jeg vil sige et sted nord for 20 pct. - det vil være mere balanceret og sundere, fortsætter topchefen.
Leo Pharma er direkte til stede i 32 lande og har aktiviteter på 70 markeder. Christophe Bourdon ønsker ikke at sætte alt på ét marked, men 20 pct. på det største marked i verden er noget, han er stolt af, fortæller han til MarketWire.
OVERTAGER MIDDEL FRA BOEHRINGER
Leo Pharma har med tredje kvartal overtaget ejerskabet af midlet Spevigo til behandling af pustuløs psoriasis fra Boehringer Ingelheim.
Det har ført til en ændring af forventningerne, der afspejler et positivt omsætningsbidrag, men også større omkostninger.
Der ventes nu en salgsvækst på 8-10 pct. fra 7-9 pct., og den justerede indtjeningsmargin før af- og nedskrivninger, EBITDA, er sænket til 15-17 pct. fra 16-18 pct.
Opjusteringen af salgsprognosen afspejler implicit, at Spevigo ventes at udgøre 1 pct. af salgsvæksten i 2025. Det svarer til et bidrag på omkring 124,5 mio. kr. med udgangspunkt i den samlede omsætning på 12.453 mio. kr. i 2024.
I Leo Pharma ønsker man dog ikke at kommentere salgstal for specifikke produkter.
- Vi kommer ikke til at kommentere specifikke tal, men det er nok i den boldgade, fortæller finansdirektør Philip Eickhoff til MarketWire.
STRATEGISKE BRANDS PÅ PLADS
Et stort fokuspunkt for Leo Pharma har været udvidelsen af de strategiske brands til tre. Næste opgave bliver at levere.
Det omfatter at understøtte værdien af Adbry/Adtralza, lanceringen af Anzupgo og integreringen af Spevigo, fortæller Christophe Bourdon.
Herefter vil selskabet lede efter mulige nye indikationer - behandlingsområder - for sine midler.
Det gælder blandt andet Anzupgo, der i dag er godkendt til behandling af kronisk håndeksem globalt, og som i dag testes som mulig behandling af hudlidelsen pustulosis palmoplantaris.
- I dermatologi er over 1000 lidelser uden godkendt behandling. Vores innovationsstrategi er også at sikre, at de aktiver, vi udvikler, ikke kun har én, men potentielt flere indikationer, siger Christophe Bourdon.
Ifølge topchefen har Leo Pharma oparbejdet et godt renommé i sektoren, og det får både biotekselskaber og medicinalselskaber til at henvende sig om partnerskaber.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her