Efter et stærkt tredje kvartal for rederigiganten Mærsk er udsigterne mere tågede for årets sidste måneder.
Det erkender rederiets topchef Vincent Clerc i forbindelse med præsentationen af regnskabet for tredje kvartal torsdag morgen.
- Hvis du sammenholder vores resultater for de første tre kvartaler med vores forventninger for hele året, vil du se, at vi ser forsigtigt på fjerde kvartal, siger topchefen.
I forbindelse med kvartalsregnskabet har Mærsk opjusteret sine forventninger til driftsoverskuddet i 2025 til 3,0-3,5 mia. dollar på EBIT-niveau - overskud før renter og skat. Men allerede ved udgangen af tredje kvartal har rederiet opnået et overskud på 3,4 mia. dollar
Dermed er rederiet beskedne 100 mio. dollar fra den høje ende af prognoseintervallet, og hvis de to mindre divisioner, Terminal og Logistics, fortsat vil bidrage med overskud i fjerde kvartal efterlader det forventning om minus i skibsfragtsdivisionen, erkender Vincent Clerc.
LADER SIG IKE KYSE
På pressemødet i forlængelse af regnskabsmeddelelsen fremhæver koncernchefen de udfordringer og den usikkerhed shippingbranchen aktuelt står overfor, og som kommer til at præge resten af året - "og næste år og året efter":
De drejer sig om fortsat lave rater forårsaget af ikke mindst forudsigelig tilgang af øget skibskapacitet og uforudsigelige toldbestemmelser.
- Mange toldaftaler gælder kun et år, og kunder udskyder og forsinker, alt hvad de kan, så længe de kun kender toldsatserne et år frem, bemærker Vincent Clerc.
Men Mærsk lader sig ikke kyse af de lavere fragtrater, fastslår koncernchefen.
- Der vil altid komme nedtur i shippingbranchen, og det skal vil være parat til at omstille os til. Og det er vi. Vi er ikke bekymrede over lave graftrater, de vil altid være midlertidige - det kan du se, hvis du kigger 50 år tilbage. Og vi har de rigtige håndtag til at stå imod med, siger Vincent Clerc.
Han nævner blandt andet omkostningseffektivitet og strategi, som de redskaber Mærsk har i værktøjskassen.
ENDNU INGEN KAPITALMARKEDSDAG
Men uanset, hvor godt rustet Mærsk står i forhold til aktuelle og kommende udfordringer, så er DER heller ikke for nuværende sat dato på den kapitalmarkedsdag, som rederiet tidligere på året stille investorerne i udsigt for efterfølgende at aflyse på grund af toldusikkerhed.
- "Liberation Day" da præsident Trump præsenterede de voldsomme toldsatser vendte det hele på hovedet. Det er så langt ud, og hvordan kan vi forberede, når vi ikke ved, hvordan nye satser lander. Hvordan kan vi beslutte et nybygningsprogram, når vi ikke ved om det bliver hårdt for shipping eller ikke hårdt når vi kigger fem-syv år frem, siger Vincent Clerc.
.\\˙ MarketWire
Henning Nielsen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Det erkender rederiets topchef Vincent Clerc i forbindelse med præsentationen af regnskabet for tredje kvartal torsdag morgen.
- Hvis du sammenholder vores resultater for de første tre kvartaler med vores forventninger for hele året, vil du se, at vi ser forsigtigt på fjerde kvartal, siger topchefen.
I forbindelse med kvartalsregnskabet har Mærsk opjusteret sine forventninger til driftsoverskuddet i 2025 til 3,0-3,5 mia. dollar på EBIT-niveau - overskud før renter og skat. Men allerede ved udgangen af tredje kvartal har rederiet opnået et overskud på 3,4 mia. dollar
Dermed er rederiet beskedne 100 mio. dollar fra den høje ende af prognoseintervallet, og hvis de to mindre divisioner, Terminal og Logistics, fortsat vil bidrage med overskud i fjerde kvartal efterlader det forventning om minus i skibsfragtsdivisionen, erkender Vincent Clerc.
LADER SIG IKE KYSE
På pressemødet i forlængelse af regnskabsmeddelelsen fremhæver koncernchefen de udfordringer og den usikkerhed shippingbranchen aktuelt står overfor, og som kommer til at præge resten af året - "og næste år og året efter":
De drejer sig om fortsat lave rater forårsaget af ikke mindst forudsigelig tilgang af øget skibskapacitet og uforudsigelige toldbestemmelser.
- Mange toldaftaler gælder kun et år, og kunder udskyder og forsinker, alt hvad de kan, så længe de kun kender toldsatserne et år frem, bemærker Vincent Clerc.
Men Mærsk lader sig ikke kyse af de lavere fragtrater, fastslår koncernchefen.
- Der vil altid komme nedtur i shippingbranchen, og det skal vil være parat til at omstille os til. Og det er vi. Vi er ikke bekymrede over lave graftrater, de vil altid være midlertidige - det kan du se, hvis du kigger 50 år tilbage. Og vi har de rigtige håndtag til at stå imod med, siger Vincent Clerc.
Han nævner blandt andet omkostningseffektivitet og strategi, som de redskaber Mærsk har i værktøjskassen.
ENDNU INGEN KAPITALMARKEDSDAG
Men uanset, hvor godt rustet Mærsk står i forhold til aktuelle og kommende udfordringer, så er DER heller ikke for nuværende sat dato på den kapitalmarkedsdag, som rederiet tidligere på året stille investorerne i udsigt for efterfølgende at aflyse på grund af toldusikkerhed.
- "Liberation Day" da præsident Trump præsenterede de voldsomme toldsatser vendte det hele på hovedet. Det er så langt ud, og hvordan kan vi forberede, når vi ikke ved, hvordan nye satser lander. Hvordan kan vi beslutte et nybygningsprogram, når vi ikke ved om det bliver hårdt for shipping eller ikke hårdt når vi kigger fem-syv år frem, siger Vincent Clerc.
.\\˙ MarketWire
Henning Nielsen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her