07. aug. 2025 kl. 11:50
47 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Mærsk/CEO: Vil tage 2-3 hårde kvartaler når Suez kommer t...

Det vil tage to til tre hårde kvartaler, når sejladsen igennem Suez-kanalen igen bliver farbar.

Det siger topchef Vincent Clerc på et pressemøde i forbindelse med Mærsks regnskab for andet kvartal.

Konflikten i Det Røde Hav har reduceret kapaciteten i markedet for containershipping, hvilket har understøttet fragterne, der alt andet lige ellers ville være under pres som følge af det skibsbestillingsboom, der blev udløst af pandemiens ratefest.

Derfor er det store spørgsmål også hvilken betydning, det vil få for rederierne, når konflikten afsluttes og den kortere vej fra Asien til Europa igen bliver farbar.

- Det kommer til at have en virkning, når vi gør det. Jeg tror, at det vil tage to-tre hårde kvartaler, til at få tingene justeret til, udtaler Mærsks topchef.

Vincent Clerk sammenligner det med at gå til tandlægen:

- Du ved at det tager noget tid, men også at du kommer til at være okay. Det er noget vi skal igennem.

FORTRØSTNINGSFULD TRODS UDSIGT TIL UJÆVNE ÅR

Rederiets administrerende direktør er fortrøstningsfuld trods udsigten til nogle ujævne år med risiko for perioder med overkapacitet.

- Hvis markedsvæksten fortsætter to-tre år mere, bare som det er nu - også i USA, altså med toldkrig og så videre - så er ordrebogen faktisk ikke bekymrende, udtaler Vincent Clerk.

Rederiet har på fem års sigt ifølge topchefen alle håndtag til at absorbere den nye kapacitet uden at det hele bliver et stort kaos.

De håndtag, topchefen henviser, til er blandt andet, at der er en stor ophobet efterspørgsel efter skibsskrotninger, efter at der ikke er skrottet mange skibe de seneste fem år.

- Der er stadigvæk behov for slow steaming, fordi der er nye reguleringer, der kommer omkring CO2-udslip, siger han med henvisning til behovet for at sejle langsommere for at spare på brændstofforbruget og derved reducere driftsomkostningerne.

Yderligere kan Mærsk også reducere sin egen kapacitet ved at skubbe tonnage tilbage til ejerne, forklarer Vincent Clerk med henvisning til Time Charter. mar 2025kedet, hvor skibsejerne udlejer deres skibe til befragtere i en bestemt periode.

Det ser ifølge topchefen også ganske fornuftigt ud på efterspørgselssiden, da Kina fortsætter med at presse på med eksporten af varer.

- Det, vi har af håndtag, som vi selv kan styre, er ikke nok til, at det bliver smukt, men det er nok til, at jeg er fortrøstningsfuld om profitabiliteten for segmentet de næste fem år, udtaler Vincent Clerk.



.\\˙ MarketWire



Jakob Due Jakobsen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her