Elbilerne kommer

Elbilerne kommer

Elbilerne er klar til at indtage verden, mens en bæredygtig dagsorden styrer både regeringer og forbrugere i en grøn retning. Men der er mange forskellige faktorer, der skal gå op i en højere enhed, før elbilen kan tage føringen. Marketingdirektør Morten Roth fra Ejner Hessel og aktiechef Jesper Engedal fra Sydbank giver her deres bud på fremtiden.

Accelerationen er intens fra første øjeblik

“Accelerationen er intens fra første øjeblik, og det kommer bag på de fleste“, fortæller Morten Roth, der kender bilkøberne fra sit arbejde med Mercedes-Benz og Renault i bilforhandlerkæden Ejner Hessel. Det er også en stor overraskelse, hvor stille det er at køre på motorvejen i en elbil.

Der er altså mange gode grunde til at sparke dæk på en af de mange lækre el-bilmodeller, der i de seneste år er kommet på markedet. Alligevel er vurderingen, at plug-in hybriden kommer til at spille en stor rolle de kommende år.

„Folk vælger størrelsen på bilen ud fra behovet på den årlige skiferie med hele familien“, fortæller Morten Roth. Han ser samme mønster, når private skal vælge motortype.

Selvom det er de korte ture, der fylder meget, er det de lange, som afgør, om bilen skal være elektrisk. Derfor tror han på, at mange vil vælge en plug-in hybrid, som har et mindre batteri til de daglige behov og en almindelig forbrændingsmotor til de lange ture.

Der er efterhånden kommet spændende bud på batteridrevne biler fra de fleste etablerede bilproducenter. EQC er Mercedes’ første elbil og kom på gaden i maj 2019.

Det skal være let at lade på langfart

„Det kan naturligvis godt lade sig gøre at køre langt i en elbil, men hvis vi alle kører fuldt elektriske biler fra årsskiftet, så vil kapaciteten på hurtigladerne ude på vejene hurtigt komme under pres. Vi kan se i Norge, at det simpelthen er gået for stærkt. Kunderne kan sagtens leve med ladetider på 20-30 minutter. Problemet opstår, hvis der er tre i kø foran dig“, forklarer Morten Roth. I stedet tror han på et par gode år for plug-in hybriderne og integration af elbilerne i et fornuftigt tempo.

“Selvom det er de korte ture, der fylder meget, er det de lange, som afgør, om bilen skal være elektrisk.” Morten Roth, marketingdirektør hos Ejner Hesse

Ladenettet bremser udviklingen

Aktiechef Jesper Engedal fra Sydbank ser opladningsnettet som en klassisk hønen-eller-ægget-problematik. „Elbilerne er hæmmet af det begrænsede ladenet. Og det bliver først udbygget, når der er brug for kapaciteten“, forklarer han og tilføjer, at det kan løses med længere rækkevidde på batterierne. Og her kommer den vigtigste udfordring for elbilerne, nemlig prisen på batterier.

„Lige nu er elbilen dyrere pga. den høje pris på batterier. Derudover løber du som forbruger en risiko ved at vælge den nye teknologi, fordi batterirækkevidden hurtigt kan være utilstrækkelig i forhold til fremtidens batterier. Det kan forringe din brugtpris“, forklarer han. Løsningen er tæt på. Og det skyldes blandt andet, at Tesla har presset de gamle bilgiganter til at komme i gang med udviklingen af batteriteknologi og lækre modeller.

“Bilproducenternes modelerfaring er en akilleshæl for Tesla” – Jesper Engedal, aktiechef hos Sydbank

Teslas styrker og svagheder

„Tesla har nu en markedsværdi, der er højere end markedsværdien af Toyota, Volkswagen og Daimler tilsammen. Og selskabets succes har affødt en minipanik hos de etablerede spillere, som nu pumper gigantiske summer i udvikling af elbiler og batterier“, fortæller Jesper Engedal.

Morten Roth fortæller, at man hos Mercedes til næste år udvider det fuldt elektriske sortiment med blandt andet EQA, en kompakt SUV, og en ny fuldt elektrisk udgave af S-klassen, som skal konkurrere med Tesla S og Porsche Taycan. Og netop bilproducenternes modelerfaring og finish betegner Jesper Engedal som en akilleshæl for Tesla – sammen med distributionsnet og træfsikkerheden i produktionen.

„Man skal dog huske, at markedet på mange måder opfatter Tesla som en it-virksomhed og en batteriproducent. Nogle vurderer, at op til 25 % af Teslas værdi ligger i batteriekspertisen. Og for nylig har Tesla annonceret en ny forbedret batteriteknologi uden den dyre og kontroversielle kobolt.“ 

Men om det er nok til at give elbilen den endelige sejr, er det store spørgsmål.

Det handler om prisen ... olieprisen

Forbrugernes manglende tiltro til ladenetværket er én stopklods. Men den virkelige udfordring for Tesla og de andre giganter er at få prisen på en elbil med batterier ned under prisen på en bil med forbrændingsmotor. Og her taler vi om den samlede pris pr. kilometer inkl. afskrivning. I det regnestykke er olieprisen den store joker.  

 „Olieprisen er meget følsom over for fald i efterspørgslen“, forklarer Jesper Engedal. „Når der kommer flere elbiler, er der brug for mindre benzin. Og så falder olieprisen. Når det sker, kræver det ny innovation fra batteriindustrien. Det bliver altså et kap-løb mellem fossilt brændstof og dygtige ingeniører.“   

“Det bliver et kapløb mellem fossilt brændstof og dygtige ingeniører.”

Mange vil betale prisen for en grøn fremtid

Dyre batterier gør stadig brændstofbiler til de mest attraktive for dem, der kun ser på prisen. Men mange virksomheder og privatpersoner vil gerne betale lidt ekstra for en grønnere profil. Og det giver både elbiler og plug-in hybrider vind i sejlene

„I mange virksomheder er der krav om, hvor høj firmabilernes CO2-udledning må være. Det har vi allerede set hos flere af de større virksomheder, men også mange private har den indstilling“, fortæller Morten Roth, der tilføjer, at de mest miljøbevidste naturligvis går efter ren el, men at mange forbrugere ser plug-in hybriden som et skridt i den rigtige retning, når det gælder grøn omstilling.

Plug-in hybrid er en fordel for alle

Plug-in hybriden vil såmænd også passe batteri-industrien og de traditionelle bilproducenter godt. „Det kan gå hen og blive en rigtig god overgangsteknologi. Når du putter batterier i hybriderne, understøtter du jo batteriproducenterne, som så kan fortsætte deres udvikling af bedre batterier, der i sidste ende vil føre til, at vi kan komme af med benzinmotoren“, fortæller Jesper Engedal.

Sydinvest følger udviklingen og har allerede investeret i en bred vifte af virksomheder, der i de kommende år vil føre an i den elektriske udvikling. Det er ikke kun bilproducenter, men også virksomheder, der udvikler batterier, kabler, ladeudstyr og grøn energi.  

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde