Norden oplever igen vækst i den globale kultransport efter et sløjt halvår, hvor især tørlast var ramt af svære markedsbetingelser.
Det fortæller Nordens finansdirektør, Martin Badsted, i forbindelse med et investorarrangement hos HC Andersen Capital.
Ifølge Martin Badsted udgør kulmarkedet en betydelig del af det samlede tørlastmarked, og her spiller Kina en stor rolle som verdens største importør- og producent af kul.
- Vi så henover sommeren, at prisen på at købe importeret kul var mere attraktiv end prisen på lokalproduceret kul i Kina. Når folk ser den mulighed, så begynder de at bestille kul andre steder. Og så er det vi skal sejle det ind, og det giver så et boost til fragtraterne, udtaler finansdirektøren til MarketWire.
I regnskabet for andet kvartal 2025 viste Norden, at tørlastmarkedet fortsat var svagt, og forventningen var, at raterne ville forblive lave. En væsentlig del af svagheden skyldtes lav handel med kul, men selskabet påpegede, at ændringer i den politiske usikkerhed med fokus på toldkrig og interne politiske beslutninger i Kina kunne ændre billedet og potentielt betyde en højere efterspørgsel.
- I virkeligheden har vi talt længe om, at kul nok er det brændstof, der mest skal udfases på den grønne agenda. Men vi ser, at kul stille og roligt udvikler sig med vækst stadigvæk, og ikke kun i Kina, men rundt omkring i verden sejler vi mere med kul, udtaler Martin Badsted.
Selv om kultransporten grundlæggende er i fremgang og hjulpet på vej af den kinesiske import, påpeger Martin Badsted, at kul er en swingfaktor, hvor der nogle gange bliver købt meget, og andre gange ikke bliver købt særlig meget.
På længere sigt ser Norden dog lysere på udsigterne. Ifølge Martin Badsted er ordrebøgerne på skibsværfterne ikke specielt høje, hvilket understøtter balancen i markedet.
- På den lidt længere bane mener vi, at markedsbalancen vil være sund, udtaler finansdirektøren med afsæt i skibsværfternes ordrebøger, og at efterspørgslen på tørlast kan absorbere den årlige vækst.
.\\˙ MarketWire
Rasmus Hall +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:[email protected], www.ritzaufinans.dk
Det fortæller Nordens finansdirektør, Martin Badsted, i forbindelse med et investorarrangement hos HC Andersen Capital.
Ifølge Martin Badsted udgør kulmarkedet en betydelig del af det samlede tørlastmarked, og her spiller Kina en stor rolle som verdens største importør- og producent af kul.
- Vi så henover sommeren, at prisen på at købe importeret kul var mere attraktiv end prisen på lokalproduceret kul i Kina. Når folk ser den mulighed, så begynder de at bestille kul andre steder. Og så er det vi skal sejle det ind, og det giver så et boost til fragtraterne, udtaler finansdirektøren til MarketWire.
I regnskabet for andet kvartal 2025 viste Norden, at tørlastmarkedet fortsat var svagt, og forventningen var, at raterne ville forblive lave. En væsentlig del af svagheden skyldtes lav handel med kul, men selskabet påpegede, at ændringer i den politiske usikkerhed med fokus på toldkrig og interne politiske beslutninger i Kina kunne ændre billedet og potentielt betyde en højere efterspørgsel.
- I virkeligheden har vi talt længe om, at kul nok er det brændstof, der mest skal udfases på den grønne agenda. Men vi ser, at kul stille og roligt udvikler sig med vækst stadigvæk, og ikke kun i Kina, men rundt omkring i verden sejler vi mere med kul, udtaler Martin Badsted.
Selv om kultransporten grundlæggende er i fremgang og hjulpet på vej af den kinesiske import, påpeger Martin Badsted, at kul er en swingfaktor, hvor der nogle gange bliver købt meget, og andre gange ikke bliver købt særlig meget.
På længere sigt ser Norden dog lysere på udsigterne. Ifølge Martin Badsted er ordrebøgerne på skibsværfterne ikke specielt høje, hvilket understøtter balancen i markedet.
- På den lidt længere bane mener vi, at markedsbalancen vil være sund, udtaler finansdirektøren med afsæt i skibsværfternes ordrebøger, og at efterspørgslen på tørlast kan absorbere den årlige vækst.
.\\˙ MarketWire
Rasmus Hall +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:[email protected], www.ritzaufinans.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her