Novo Nordisk synes umiddelbart at have fordelen i forhold til Eli Lilly i forhold til det fremtidige marked for vægttabsmedicin i pilleform.
Trods udsigt til en senere lancering og resultater, som peger på større vægttab, vurderes det imidlertid, at en bedre bekvemmelighed ved Eli Lillys kommende medicin vil gøre den amerikanske konkurrent til vinderen på markedet.
Det skriver dagbladet Børsen.
Novo Nordisk ventes at få de amerikanske sundhedsmyndigheders godkendelse af sin orale version af GLP-1-analogen Semaglutid, så den allerede kan lanceres i første halvår af 2026, mens Eli Lilly forventes at kunne debutere sin pille, Orforglipron, lidt senere i andet halvår.
Samtidig har Novo Nordisk med sit middel demonstreret et vægttab på op mod 16,6 pct., mens Eli Lillys blot har vist 12,4 pct. i højeste dosis.
Orforglipron anses dog for nemmere at administrere for patienterne, da den kan tages uden restriktioner. Novo Nordisks middel skal omvendt sluges på tom mave, og herefter skal patienten faste i en halv time.
- Lilly har fortsat en klar førerposition på området, vurderer medicinalanalytiker Chris Schott hos JPMorgan derfor ifølge Børsen.
Samme konklusion har man i finanshuset Bernstein, der ser Novo Nordisk nå et topsalg på 40 mia. kr. om året i 2030 ved en markedsandel, mens Eli Lilly vil vinde resten af markedet og få et salg på mere end 93 mia. kr.
- Optagelsen af oral Semaglutid bliver holdt tilbage af fastekravene, pointerer analytiker Florent Cespedes.
Novo Nordisk var flere år foran Eli Lilly med sin lancering af fedmemidlet Wegovy, men sidste år overhalede den amerikanske konkurrents Zepbound målt på andele Novo på markedet i USA.
Link til original artikel (abonnement): https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/novo-rival-spas-som-vinder-af-pilleraes
.\\˙ MarketWire
Redaktion +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Trods udsigt til en senere lancering og resultater, som peger på større vægttab, vurderes det imidlertid, at en bedre bekvemmelighed ved Eli Lillys kommende medicin vil gøre den amerikanske konkurrent til vinderen på markedet.
Det skriver dagbladet Børsen.
Novo Nordisk ventes at få de amerikanske sundhedsmyndigheders godkendelse af sin orale version af GLP-1-analogen Semaglutid, så den allerede kan lanceres i første halvår af 2026, mens Eli Lilly forventes at kunne debutere sin pille, Orforglipron, lidt senere i andet halvår.
Samtidig har Novo Nordisk med sit middel demonstreret et vægttab på op mod 16,6 pct., mens Eli Lillys blot har vist 12,4 pct. i højeste dosis.
Orforglipron anses dog for nemmere at administrere for patienterne, da den kan tages uden restriktioner. Novo Nordisks middel skal omvendt sluges på tom mave, og herefter skal patienten faste i en halv time.
- Lilly har fortsat en klar førerposition på området, vurderer medicinalanalytiker Chris Schott hos JPMorgan derfor ifølge Børsen.
Samme konklusion har man i finanshuset Bernstein, der ser Novo Nordisk nå et topsalg på 40 mia. kr. om året i 2030 ved en markedsandel, mens Eli Lilly vil vinde resten af markedet og få et salg på mere end 93 mia. kr.
- Optagelsen af oral Semaglutid bliver holdt tilbage af fastekravene, pointerer analytiker Florent Cespedes.
Novo Nordisk var flere år foran Eli Lilly med sin lancering af fedmemidlet Wegovy, men sidste år overhalede den amerikanske konkurrents Zepbound målt på andele Novo på markedet i USA.
Link til original artikel (abonnement): https://borsen.dk/nyheder/virksomheder/novo-rival-spas-som-vinder-af-pilleraes
.\\˙ MarketWire
Redaktion +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her