05. nov. 2025 kl. 09:40
30 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Pandora/CEO: Mere turbulens udenfor vores fire vægge end ...

Smykkekoncernen Pandora fortsætter med at sætte omsætningsrekord i et tredje kvartal - og det til trods for, at uvejret raser udenfor hovedkontoret i København.

- Vi har i bund og grund en strategi, der fungerer. Vi har en organisation, der ved, hvad den skal, forklarer topchef Alexander Lacik til MarketWire efter præsentationen af regnskabet for tredje kvartal.

- Men det er lige nu mere turbulent uden for vores fire vægge, end jeg havde forestillet mig - og end det har været relativt længe. Og så har vi forbrugere, som ikke er i så godt humør generelt. Det gælder ikke bare i vores kategori - det gælder overalt, siger han.

Der er stor forskel på, hvor Pandora tordner frem - og hvor der er decideret tilbagegang. De amerikanske forbrugere bruger flere penge - mens kunderne på de etablerede markeder som Tyskland, Storbritannien og Frankrig holder igen.

- Vi ser ganske store differencer mellem regionerne. Men bryder vi det lidt ned til den nye måde, vi kommer til at opgøre det til næste år, så vokser det sammenlignelige salg i Nordamerika med 6 pct., i Asia-Pacific med 5 pct., Latinamerika med 1 pct. - og så har vi Europa på minus 1 pct., hvilket er mere eller mindre faldt, siger topchefen.

Og den flade udvikling i Europa dækker over store forskelle, hvor eksempelvis Østeuropa, dele af Sydeuropa og Nordeuropa vokser - nogle med tocifrede vækstrater. Og så har vi jo nogle af vores større markeder, som har lidt modvind, forklarer Alexander Lacik.

Han peger blandt andet på Storbritannien, der havde et "lidt hårdere kvartal end ventet":

- Den udvikling sker, på grund af omstændighederne udenfor vores egne fire vægge, end hvad vi gør inde i Pandora, siger Pandora-direktøren.

Den sammenlignelige vækst i det tyske springer især i øjnene. Den gik 7 pct. tilbage i tredje kvartal mod en fremgang på 42 pct. i kvartalet sidste år.

- Men her skal man lige have med, at vi sidste år i kvartalet voksede markant - og året inden det, voksede vi med over 30 pct. Så underliggende er den tyske forretning sund. Den største bekymring, jeg har, det er Frankrig og til dels den britiske forbruger, siger Alexander Lacik.

HØJERE PRISER KAN GIVE AFMATNING

Fremgangen fortsætter i USA i kvartalet - og det skyldes især en ting:

- Udgangspunktet er, at vi har en lav markedsandel i USA. Så vi har meget tilvækstpotentiale her. Og det har vi jo realiseret år efter år. Da jeg startede som direktør i Pandora, havde vi cirka 1 pct. af det amerikanske marked - i dag har vi omkring 2 pct., så den har vi fordoblet på fem år, siger Alexander Lacik og fortsætter:

- Jo lavere markedsandel, så større potentiale. De data, vi har, indikerer, at smykkemarkedet er relativt sundt. Og lige nu vokser vi mere i USA end markedet gør,.

Alexander Lacik påpeger dog, at der kommer nogle højere toldsatser, der skal tages højde for.

- Min spådom er, at de fleste har været forsigtige med at sætte priserne op. Nogle har gjort det, men de fleste venter nok til efter fjerde kvartal. Når vi kommer ind i næste år, tror jeg, at der kommer lidt flere prisstigninger, hvilket kan dæmpe efterspørgslen - det ved alle, der har læst nationaløkonomi, siger han.

Derfor venter Pandora en afmatning i markedet på grund af toldeffekterne:

- Men selv i den situation står Pandora stærkt. Vi har et godt momentum. Så jeg venter, at vi fortsætter med en lige stærk tilvækst, som vi har set de sidste to år, siger smykkechefen.

.\\˙ MarketWire



Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her