Smykkeselskabet Pandora har siden 2019 vist, at det godt kan lade sig gøre at blive mere klimabevidst og samtidig vokse.
Siden 2019 er CO2-aftrykket reduceret med 17 pct., samtidig er omsætningen vokset med 40 pct., bundlinjen er steget med over 60 pct., og driftsmarginen er steget.
Det er blandt andet Line Hildebrandt Smith, der er global chef for den kommercielle drift, fortjeneste. I hvert fald har hun de seneste ni år stået i spidsen for arbejdet. Og torsdag er hun blevet kåret som Årets Supply Chain Leder 2025 i forbindelse med den 14. Supply Chain Leaders Forum (SCLF) i København.
Line Hildebrandt Smith understreger dog, at der er tale om en holdindsats, hvor man skal kunne spille sammen.
- Vi har haft et kæmpe skifte fra før brexit, covid og geopolitisk uro, hvor man tidligere kunne arbejde mere isoleret i de forskellige led af kæden. Nu skal vi spille sammen og være et flexibelt og agilt fodboldhold - vi skal spille som et team, siger Line Hildebrandt Smith til MarketWire.
- Og hvor vi eksempelvis kunne planlægge os ud af brexit, så vidste vi, at Trump raslede - men ingen havde forestillet sig det, han kom med på sin tavle i Rosegarden. Så i dag skal man kunne navigere i den her usikkerhed, der er opstået efter Trumps tariffer, krige, forsyningsblokalder, modvind fra sølvpriserne - og samtidig levere på vores bæredygtighedsmål, siger hun.
Line Hildebrandt Smith er koncernchef med ansvar for forsyningskæder, de kommercielle kanaler, butiksnetværk og e-handel, bare for at nævne nogen af de områder, hun jonglerer med. Samtidig skal hun levere til de bæredygtighedsmål, som Pandora har sat op. Smykkekædens mål er at halvere udledningerne af CO2 i 2030 og have en nuludledning i 2040.
- Vi har i Pandora den kæmpe fordel, at vi ejer vores egen værdikæde hele vejen igennem - igen spiller vi på samme hold. Det giver os den fordel, at vi har en hurtig omskriftelighed om det så handler om produktionen, varelagre og distributionen, siger Line Hildebrandt Smith.
Da den amerikanske præsident tog toldkortet frem, begyndte Pandora at flytte varelagre af nye kollektioner til USA for at have en buffer.
TOLD OG SØLVPRISER RYKKER PRISERNE
Selv om Pandora gerne selv siger, at selskabet leverer luksus, der er til at betale, så har kunder holdt mere for det seneste år end tidligere. Sidste år satte smykkeselskabet priserne op med ekstra 5 pct. i oktober udover den normale prisstigning, der almindeligvis ligger på 1-2 pct. om året. I april i år steg priserne 4 pct., og i august blev der gennemført endnu en lav encifret stigning.
Og Line Hildebrandt Smith er godt klar over, at der kun er et sted at sende regningerne hen, hvis indtjeningen skal være intakt - også når det gælder grøn omstilling.
- Vi var i USA i gang med at kigge på zipcodes - eller postnumre - når vi skulle sende varer ud til kunderne. Da vi fik analyseret det, fandt vi ud af, at det nogle steder var grønnere at flytte leveringerne fra luften til jorden. Det gjorde ikke varerne dyrere med gav en reduktion i C02-udledningen på 1 pct. point. Så bæredygtighed er blevet en integreret del af vores arbejde, siger hun
.\\˙ MarketWire
Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
Siden 2019 er CO2-aftrykket reduceret med 17 pct., samtidig er omsætningen vokset med 40 pct., bundlinjen er steget med over 60 pct., og driftsmarginen er steget.
Det er blandt andet Line Hildebrandt Smith, der er global chef for den kommercielle drift, fortjeneste. I hvert fald har hun de seneste ni år stået i spidsen for arbejdet. Og torsdag er hun blevet kåret som Årets Supply Chain Leder 2025 i forbindelse med den 14. Supply Chain Leaders Forum (SCLF) i København.
Line Hildebrandt Smith understreger dog, at der er tale om en holdindsats, hvor man skal kunne spille sammen.
- Vi har haft et kæmpe skifte fra før brexit, covid og geopolitisk uro, hvor man tidligere kunne arbejde mere isoleret i de forskellige led af kæden. Nu skal vi spille sammen og være et flexibelt og agilt fodboldhold - vi skal spille som et team, siger Line Hildebrandt Smith til MarketWire.
- Og hvor vi eksempelvis kunne planlægge os ud af brexit, så vidste vi, at Trump raslede - men ingen havde forestillet sig det, han kom med på sin tavle i Rosegarden. Så i dag skal man kunne navigere i den her usikkerhed, der er opstået efter Trumps tariffer, krige, forsyningsblokalder, modvind fra sølvpriserne - og samtidig levere på vores bæredygtighedsmål, siger hun.
Line Hildebrandt Smith er koncernchef med ansvar for forsyningskæder, de kommercielle kanaler, butiksnetværk og e-handel, bare for at nævne nogen af de områder, hun jonglerer med. Samtidig skal hun levere til de bæredygtighedsmål, som Pandora har sat op. Smykkekædens mål er at halvere udledningerne af CO2 i 2030 og have en nuludledning i 2040.
- Vi har i Pandora den kæmpe fordel, at vi ejer vores egen værdikæde hele vejen igennem - igen spiller vi på samme hold. Det giver os den fordel, at vi har en hurtig omskriftelighed om det så handler om produktionen, varelagre og distributionen, siger Line Hildebrandt Smith.
Da den amerikanske præsident tog toldkortet frem, begyndte Pandora at flytte varelagre af nye kollektioner til USA for at have en buffer.
TOLD OG SØLVPRISER RYKKER PRISERNE
Selv om Pandora gerne selv siger, at selskabet leverer luksus, der er til at betale, så har kunder holdt mere for det seneste år end tidligere. Sidste år satte smykkeselskabet priserne op med ekstra 5 pct. i oktober udover den normale prisstigning, der almindeligvis ligger på 1-2 pct. om året. I april i år steg priserne 4 pct., og i august blev der gennemført endnu en lav encifret stigning.
Og Line Hildebrandt Smith er godt klar over, at der kun er et sted at sende regningerne hen, hvis indtjeningen skal være intakt - også når det gælder grøn omstilling.
- Vi var i USA i gang med at kigge på zipcodes - eller postnumre - når vi skulle sende varer ud til kunderne. Da vi fik analyseret det, fandt vi ud af, at det nogle steder var grønnere at flytte leveringerne fra luften til jorden. Det gjorde ikke varerne dyrere med gav en reduktion i C02-udledningen på 1 pct. point. Så bæredygtighed er blevet en integreret del af vores arbejde, siger hun
.\\˙ MarketWire
Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her