En uhyre stærk præstation i eksempelvis Italien og sekventiel forbedring på markeder som det norske har været med til at give drikkevarekoncernen Royal Unibrew en rigtig stærk indtjening i tredje kvartal.
Det sker, selv om toplinjen rapporteret endte en smule under det ventede i kvartalet.
Og der kan være mere på vej i forhold til marginforbedringer, da Royal Unibrew i løbet af fjerde kvartal også træder helt ud af forretninger for eksempelvis te og kaffe samt snacks, hvor marginerne er lavere.
- I tredje kvartal er det vores vækstkategorier, der er vækstdriveren. Vi slår markedet på toplinjen og vinder markedsandele i det totale marked. Det gør vi med en effektivitet, der er pænt over, hvad vi har leveret tidligere, siger Lars Jensen, der er administrerende direktør hos Unibrew, til MarketWire efter onsdagens regnskab for kvartalet.
- Det gælder en række initiativer fra små til store på tværs af markeder, uddyber han.
NORGE OG ITALIEN ER GODE EKSEMPLER
Som to gode eksempler nævner topchefen markederne i Norge og Italien, der har bidraget til bedre end ventet indtjening.
- Norge er et eksempel, hvor vi begynder at være gennem tragten og i stand til at styrke forretningen på den længere bane, siger Lars Jensen.
Og det sker endda på trods af, at Unibrew endnu ikke har set en nævneværdig forbedring af forbrugertilliden og -lysten på det norske marked, hvor blandt andet en norsk krone under pres holder den underliggende inflation oppe.
I Italien nedskalerer Unibrew private label-produktionen i Italien, men på den anden side er den brandede del af forretningen i stor vækst over markedsvæksten.
Nedskaleringen af produktionen af private label skal også netop give mere kapacitet til produktion af produkter med højere indtjeningsmargin.
- I Italien er vi inden for private label i volumen nede med 23 pct. i indeværende år, men den brandede del, der er langt størstedelen af vores forretning, er over de første ni måneder vokset med 7 pct. Det er super stærkt, for markedet har ikke en underliggende vækst på 7 pct. Så vi vinder markedsandele på både øl og sodavand i Italien, siger Lars Jensen.
I tredje kvartal fik Royal Unibrew et driftsresultat før renter og skat (EBIT) på 777 mio. kr., mens analytikerne havde ventet 742 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Unibrew selv inden regnskabet.
I den tilsvarende periode sidste år blev driftsresultatet 675 mio. kr., og dermed kan den rapporterede vækst opgøres til 15,1 pct.
Selskabet omsatte i kvartalet for 4301 mio. kr. mod konsensus om 4356 mio. kr. blandt analytikerne.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Det sker, selv om toplinjen rapporteret endte en smule under det ventede i kvartalet.
Og der kan være mere på vej i forhold til marginforbedringer, da Royal Unibrew i løbet af fjerde kvartal også træder helt ud af forretninger for eksempelvis te og kaffe samt snacks, hvor marginerne er lavere.
- I tredje kvartal er det vores vækstkategorier, der er vækstdriveren. Vi slår markedet på toplinjen og vinder markedsandele i det totale marked. Det gør vi med en effektivitet, der er pænt over, hvad vi har leveret tidligere, siger Lars Jensen, der er administrerende direktør hos Unibrew, til MarketWire efter onsdagens regnskab for kvartalet.
- Det gælder en række initiativer fra små til store på tværs af markeder, uddyber han.
NORGE OG ITALIEN ER GODE EKSEMPLER
Som to gode eksempler nævner topchefen markederne i Norge og Italien, der har bidraget til bedre end ventet indtjening.
- Norge er et eksempel, hvor vi begynder at være gennem tragten og i stand til at styrke forretningen på den længere bane, siger Lars Jensen.
Og det sker endda på trods af, at Unibrew endnu ikke har set en nævneværdig forbedring af forbrugertilliden og -lysten på det norske marked, hvor blandt andet en norsk krone under pres holder den underliggende inflation oppe.
I Italien nedskalerer Unibrew private label-produktionen i Italien, men på den anden side er den brandede del af forretningen i stor vækst over markedsvæksten.
Nedskaleringen af produktionen af private label skal også netop give mere kapacitet til produktion af produkter med højere indtjeningsmargin.
- I Italien er vi inden for private label i volumen nede med 23 pct. i indeværende år, men den brandede del, der er langt størstedelen af vores forretning, er over de første ni måneder vokset med 7 pct. Det er super stærkt, for markedet har ikke en underliggende vækst på 7 pct. Så vi vinder markedsandele på både øl og sodavand i Italien, siger Lars Jensen.
I tredje kvartal fik Royal Unibrew et driftsresultat før renter og skat (EBIT) på 777 mio. kr., mens analytikerne havde ventet 742 mio. kr. ifølge estimater indsamlet af Unibrew selv inden regnskabet.
I den tilsvarende periode sidste år blev driftsresultatet 675 mio. kr., og dermed kan den rapporterede vækst opgøres til 15,1 pct.
Selskabet omsatte i kvartalet for 4301 mio. kr. mod konsensus om 4356 mio. kr. blandt analytikerne.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her