Alm. Brand Group leverer indtjeningsfremgang i første kvartal, hvor vejrskader og storskader har ligget lavere end det normalt ventede niveau.
Alm. Brand landede i perioden et forsikringsresultat på 337 mio. kr. mod ventet 332 mio. kr. blandt analytikere ifølge estimater indsamlet af forsikringskoncernen.
I samme periode sidste år tjente Alm. Brand 291 mio. kr. på den post.
- Vi ser endnu et tilfredsstillende kvartal, hvor stadig flere kunder vælger os til.
- Resultatet afspejler ikke mindst det målrettede arbejde med at sænke vores omkostninger og dermed styrke vores konkurrenceevne. Samtidig har vores privatkunder været mindre ramt af vejrskader sammenlignet med samme kvartal sidste år, og erstatningsudgifter til storskader ligger under det normalt forventede niveau, siger Rasmus Werner Nielsen, topchef i Alm. Brand Group, ifølge regnskabet.
Erstatningsudgifterne til vejrligsskader faldt til 2,6 pct. i første kvartal 2025 mod 4,7 pct. i samme kvartal sidste år. Derimod steg erstatningsudgifter til storskader til 5,3 pct. i kvartalet fra 2,1 pct. i samme periode sidste år, men lå ikke desto mindre stadig under det normalt forventede niveau.
I forhold til bilskader, der længe har været en torn i øjet på forsikringsbranchen, er der kommet bedre styr på forholdet mellem forsikringsindtægter og erstatninger.
- Generelt har omfanget af motorrelaterede erstatninger været stigende siden starten af 2023, men frekvensen ses nu på et mere stabilt niveau, imens der fortsat ses en stigende tendens af reparationsomkostninger. Denne effekt imødegås dog af igangsatte lønsomhedsinitiativer, skriver Alm. Brand.
PÆNT FALD I OMKOSTNINGSPROCENTEN
Combined ratio, der er udtryk for, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger, udgør af bruttopræmieindtægterne, faldt til 88,2 pct. fra 89,3 pct. i samme periode sidste år.
Analytikere havde ventet en combined ratio på 88,4 pct.
Omkostningsprocenten faldt til 18,6 fra 20,2 pct. mod ventet 18,9 pct. blandt analytikerne.
Investeringsresultatet blev 96 mio. kr. mod ventet 48 mio. kr. blandt analytikere og et plus på den konto på 167 mio. kr. i samme periode sidste år.
På bundlinjen fik Alm. Brand Group i tredje kvartal et overskud på 347 mio. kr. mod et estimeret plus på 397 mio. kr. blandt syv analytikere, som forsikringskoncernen har indsamlet estimater fra.
Resultat af ophørende aktivitet blev et nettoresultat på 181 mio. kr. mod ventet plus 250 mio. kr. blandt analytikere.
I regnskabet oppræciserer Alm. Brand sine forventninger til 2025.
Forsikringsresultatet opgjort eksklusive afløb i årets sidste tre kvartaler ventes nu at lande på 1550-1750 mio. kr. mod tidligere 1500-1700 mio. kr. Tidligere var prognosen opgjort fraregnet afløb for hele året.
Prognosen flugter i øvrigt stadig med Alm. Brands tidligere kommunikerede mål for 2025 om et forsikringsresultat på 1850 mio. kr., men her opgjort inklusive afløb.
Tabel for Alm . Brand Groups regnskab for første kvartal af 2025.
Hvordan vil du
Alm. Brand landede i perioden et forsikringsresultat på 337 mio. kr. mod ventet 332 mio. kr. blandt analytikere ifølge estimater indsamlet af forsikringskoncernen.
I samme periode sidste år tjente Alm. Brand 291 mio. kr. på den post.
- Vi ser endnu et tilfredsstillende kvartal, hvor stadig flere kunder vælger os til.
- Resultatet afspejler ikke mindst det målrettede arbejde med at sænke vores omkostninger og dermed styrke vores konkurrenceevne. Samtidig har vores privatkunder været mindre ramt af vejrskader sammenlignet med samme kvartal sidste år, og erstatningsudgifter til storskader ligger under det normalt forventede niveau, siger Rasmus Werner Nielsen, topchef i Alm. Brand Group, ifølge regnskabet.
Erstatningsudgifterne til vejrligsskader faldt til 2,6 pct. i første kvartal 2025 mod 4,7 pct. i samme kvartal sidste år. Derimod steg erstatningsudgifter til storskader til 5,3 pct. i kvartalet fra 2,1 pct. i samme periode sidste år, men lå ikke desto mindre stadig under det normalt forventede niveau.
I forhold til bilskader, der længe har været en torn i øjet på forsikringsbranchen, er der kommet bedre styr på forholdet mellem forsikringsindtægter og erstatninger.
- Generelt har omfanget af motorrelaterede erstatninger været stigende siden starten af 2023, men frekvensen ses nu på et mere stabilt niveau, imens der fortsat ses en stigende tendens af reparationsomkostninger. Denne effekt imødegås dog af igangsatte lønsomhedsinitiativer, skriver Alm. Brand.
PÆNT FALD I OMKOSTNINGSPROCENTEN
Combined ratio, der er udtryk for, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger, udgør af bruttopræmieindtægterne, faldt til 88,2 pct. fra 89,3 pct. i samme periode sidste år.
Analytikere havde ventet en combined ratio på 88,4 pct.
Omkostningsprocenten faldt til 18,6 fra 20,2 pct. mod ventet 18,9 pct. blandt analytikerne.
Investeringsresultatet blev 96 mio. kr. mod ventet 48 mio. kr. blandt analytikere og et plus på den konto på 167 mio. kr. i samme periode sidste år.
På bundlinjen fik Alm. Brand Group i tredje kvartal et overskud på 347 mio. kr. mod et estimeret plus på 397 mio. kr. blandt syv analytikere, som forsikringskoncernen har indsamlet estimater fra.
Resultat af ophørende aktivitet blev et nettoresultat på 181 mio. kr. mod ventet plus 250 mio. kr. blandt analytikere.
I regnskabet oppræciserer Alm. Brand sine forventninger til 2025.
Forsikringsresultatet opgjort eksklusive afløb i årets sidste tre kvartaler ventes nu at lande på 1550-1750 mio. kr. mod tidligere 1500-1700 mio. kr. Tidligere var prognosen opgjort fraregnet afløb for hele året.
Prognosen flugter i øvrigt stadig med Alm. Brands tidligere kommunikerede mål for 2025 om et forsikringsresultat på 1850 mio. kr., men her opgjort inklusive afløb.
Tabel for Alm . Brand Groups regnskab for første kvartal af 2025.
#
Mio. kr. Q1 ´25 Q1 ´25(e) Q1 ´24
------------------------------------------------------
Forsikringsindtægter 2858 2869 2717
Combined ratio i % 88,2 88,4 89,3
Forsikringsresultat 337 332 291
Investeringsresultat 96 48 167
Ophørende aktiviteter nettores 181 250 3
Resultatet efter skat 347 397 202
------------------------------------------------------
#
(e) estimater indsamlet blandt syv analytikere af Alm . Brand Group inden offentliggørelsen af foreløbige regnskabstal
Alm . Brands forventninger og mål for 2025:
Mio. kr. Q1 ´25 Q1 ´25(e) Q1 ´24
------------------------------------------------------
Forsikringsindtægter 2858 2869 2717
Combined ratio i % 88,2 88,4 89,3
Forsikringsresultat 337 332 291
Investeringsresultat 96 48 167
Ophørende aktiviteter nettores 181 250 3
Resultatet efter skat 347 397 202
------------------------------------------------------
#
(e) estimater indsamlet blandt syv analytikere af Alm . Brand Group inden offentliggørelsen af foreløbige regnskabstal
Alm . Brands forventninger og mål for 2025:
#
Mio. kr. Ved år 22/1
--------------------------------------------------
Forsikringsresultat eksklusive 1550-1750 1500-1700
afløb
Forsikringsresultatet 1850 1850
inklusive afløb
Investeringsresultat ca. 200 ca. 200
Resultat af ophørende - ca. 250
aktivitet efter skat
Resultat af øvrige aktiviteter -125 -125
Combined ratio eksklusive 85,0-87,0 85,5-87,5
afløb
Combined ratio inklusive afløb 84,5 84,5
--------------------------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Jakob Dalskov +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Mio. kr. Ved år 22/1
--------------------------------------------------
Forsikringsresultat eksklusive 1550-1750 1500-1700
afløb
Forsikringsresultatet 1850 1850
inklusive afløb
Investeringsresultat ca. 200 ca. 200
Resultat af ophørende - ca. 250
aktivitet efter skat
Resultat af øvrige aktiviteter -125 -125
Combined ratio eksklusive 85,0-87,0 85,5-87,5
afløb
Combined ratio inklusive afløb 84,5 84,5
--------------------------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Jakob Dalskov +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her