Alm. Brand Group havde indtjeningsfremgang i tredje kvartal, hvor vejrskader og storskader ellers lå højere end i samme periode sidste år.
Det fremgår af regnskabet for perioden, der slår analytikernes prognose på de fleste poster.
På bundlinjen fik Alm. Brand Group i kvartalet et overskud på 327 mio. kr. mod et estimeret plus på 302 mio. kr. blandt seks analytikere, som forsikringskoncernen har indsamlet estimater fra.
Samtidig steg forsikringsindtægterne til 3006 mio. kr. fra 2796 mio. kr. og overgik dermed akkurat analytikernes estimat på 3004 mio. kr.
Combined ratio, der er udtryk for, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger udgør af bruttopræmieindtægterne, faldt til 82,2 pct. fra 85,7 pct. i samme periode sidste år.
Og Alm. Brands forsikringsresultat blev forbedret til 535 mio. kr. mod ventet 511 mio. kr. blandt analytikere fra 400 mio. kr. i tredje kvartal sidste år.
Udviklingen skal ses i lyset af et forbedret underliggende skadesforløb og en faldende omkostningsprocent. Til gengæld var Alm. Brand ramt af større vejrskader og storskader.
- Erstatningsudgifterne til storskader udgjorde 6,3 pct. (af forsikringsindtægterne, red), og var dermed 0,8 pct.point højere sammenlignet med samme periode sidste år. Erstatningsudgifterne til vejrligsskader steg med 0,3 pct.point og udgjorde dermed 3,8 pct. i dette kvartal, skriver Alm. Brand i regnskabet.
Forsikringskoncernen sikrede sig til gengæld en positiv engangseffekt fra Finanstilsynets beslutning om i tredje kvartal at give grønt lys til, at Alm. Brand Group udvider sin partielle interne model (PIM) til også at dække forsikringsaktiviteterne fra Codan, som Alm. Brand overtog i 2022. Den ændring medvirker til, at risikojusteringen giver en større indtægt.
- Endelig udgjorde ændringen i risikojusteringen en indtægt på 1,6 pct. mod en udgift på 0,1 pct. i samme kvartal sidste år, skriver Alm Brand Group.
Investeringsresultatet blev 66 mio. kr. mod ventet 44 mio. kr. blandt analytikere og et plus på den konto på 133 mio. kr. i samme periode sidste år.
FORVENTNINGERNE LØFTES
For hele året opjusterer Alm. Brand Group sin prognose for forsikringsresultatet til 1750-1850 mio. kr. eksklusive afløb i årets sidste kvartal.
Det er et løft fra den seneste prognose på 1600-1800 mio. kr.
Investeringsresultatet opjusteres til nu cirka 300 mio. kr. mod tidligere cirka 250 mio. kr., mens resultatet af de øvrige aktiviteter stadig ventes at blive et underskud i niveauet 125 mio. kr.
Dermed venter Alm. Brand nu et koncernresultat på 1930-2030 mio. kr. før skat mod tidligere 1730-1930 mio. kr. Det er et løft på 150 mio. kr. målt på midtpunktet af de to intervaller.
Tabel for Alm. Brand Groups regnskab for tredje kvartal 2025.
Hvordan vil du
Det fremgår af regnskabet for perioden, der slår analytikernes prognose på de fleste poster.
På bundlinjen fik Alm. Brand Group i kvartalet et overskud på 327 mio. kr. mod et estimeret plus på 302 mio. kr. blandt seks analytikere, som forsikringskoncernen har indsamlet estimater fra.
Samtidig steg forsikringsindtægterne til 3006 mio. kr. fra 2796 mio. kr. og overgik dermed akkurat analytikernes estimat på 3004 mio. kr.
Combined ratio, der er udtryk for, hvor stor en andel omkostninger og erstatninger udgør af bruttopræmieindtægterne, faldt til 82,2 pct. fra 85,7 pct. i samme periode sidste år.
Og Alm. Brands forsikringsresultat blev forbedret til 535 mio. kr. mod ventet 511 mio. kr. blandt analytikere fra 400 mio. kr. i tredje kvartal sidste år.
Udviklingen skal ses i lyset af et forbedret underliggende skadesforløb og en faldende omkostningsprocent. Til gengæld var Alm. Brand ramt af større vejrskader og storskader.
- Erstatningsudgifterne til storskader udgjorde 6,3 pct. (af forsikringsindtægterne, red), og var dermed 0,8 pct.point højere sammenlignet med samme periode sidste år. Erstatningsudgifterne til vejrligsskader steg med 0,3 pct.point og udgjorde dermed 3,8 pct. i dette kvartal, skriver Alm. Brand i regnskabet.
Forsikringskoncernen sikrede sig til gengæld en positiv engangseffekt fra Finanstilsynets beslutning om i tredje kvartal at give grønt lys til, at Alm. Brand Group udvider sin partielle interne model (PIM) til også at dække forsikringsaktiviteterne fra Codan, som Alm. Brand overtog i 2022. Den ændring medvirker til, at risikojusteringen giver en større indtægt.
- Endelig udgjorde ændringen i risikojusteringen en indtægt på 1,6 pct. mod en udgift på 0,1 pct. i samme kvartal sidste år, skriver Alm Brand Group.
Investeringsresultatet blev 66 mio. kr. mod ventet 44 mio. kr. blandt analytikere og et plus på den konto på 133 mio. kr. i samme periode sidste år.
FORVENTNINGERNE LØFTES
For hele året opjusterer Alm. Brand Group sin prognose for forsikringsresultatet til 1750-1850 mio. kr. eksklusive afløb i årets sidste kvartal.
Det er et løft fra den seneste prognose på 1600-1800 mio. kr.
Investeringsresultatet opjusteres til nu cirka 300 mio. kr. mod tidligere cirka 250 mio. kr., mens resultatet af de øvrige aktiviteter stadig ventes at blive et underskud i niveauet 125 mio. kr.
Dermed venter Alm. Brand nu et koncernresultat på 1930-2030 mio. kr. før skat mod tidligere 1730-1930 mio. kr. Det er et løft på 150 mio. kr. målt på midtpunktet af de to intervaller.
Tabel for Alm. Brand Groups regnskab for tredje kvartal 2025.
#
Mio. kr. Q3 Q3(e) ´25 Q3 ´24 2025 (e) 2024
--------------------------------------------------------------------
Forsikringsindtægter 3006 3004 2796 11.828 11.083
Combined ratio i % 82,2 83,0 85,7 84,2 87,0
Forsikringsresultat 535 511 400 1870 1443
Investeringsresultat 66 44 133 293 439
Ophørende aktiviteter nettores 0 0 48 181 789
Resultat efter skat 327 302 318 1295 777
--------------------------------------------------------------------
#
(e) estimater indsamlet blandt seks analytikere af Alm. Brand Group
Alm. Brands forventninger til 2025:
Mio. kr. Q3 Q3(e) ´25 Q3 ´24 2025 (e) 2024
--------------------------------------------------------------------
Forsikringsindtægter 3006 3004 2796 11.828 11.083
Combined ratio i % 82,2 83,0 85,7 84,2 87,0
Forsikringsresultat 535 511 400 1870 1443
Investeringsresultat 66 44 133 293 439
Ophørende aktiviteter nettores 0 0 48 181 789
Resultat efter skat 327 302 318 1295 777
--------------------------------------------------------------------
#
(e) estimater indsamlet blandt seks analytikere af Alm. Brand Group
Alm. Brands forventninger til 2025:
#
Mio. kr. Ved Q3 Ved Q2 Ved Q1 22. januar
-----------------------------------------------------------------------
Forsikringsresultat eksklusive 1750-1850 1600-1800 1550-1750 1500-1750
afløb
Forsikringsresultat inklusive - 1850 1850 1850
afløb
Investeringsresultat ca. 300 ca. 250 ca. 200 ca. 200
Resultat af ophørende - - ca. 250
aktiviteter efter skat
Resultat af øvrige aktiviteter -125 -125 -125
Resultat før skat eks særlige 1,93-2,03 1,73-1,93 1,63-1,83 1,58-1,78
omk (mia. kr.)
Combined ratio eksklusive - 84,5-86,5 85,0-87,0 85,5-87,5
afløb
Combined ratio inklusive afløb - 84,5 84,5 84,5
-----------------------------------------------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Jakob Dalskov +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Mio. kr. Ved Q3 Ved Q2 Ved Q1 22. januar
-----------------------------------------------------------------------
Forsikringsresultat eksklusive 1750-1850 1600-1800 1550-1750 1500-1750
afløb
Forsikringsresultat inklusive - 1850 1850 1850
afløb
Investeringsresultat ca. 300 ca. 250 ca. 200 ca. 200
Resultat af ophørende - - ca. 250
aktiviteter efter skat
Resultat af øvrige aktiviteter -125 -125 -125
Resultat før skat eks særlige 1,93-2,03 1,73-1,93 1,63-1,83 1,58-1,78
omk (mia. kr.)
Combined ratio eksklusive - 84,5-86,5 85,0-87,0 85,5-87,5
afløb
Combined ratio inklusive afløb - 84,5 84,5 84,5
-----------------------------------------------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Jakob Dalskov +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her