Ambu har i mange år været spydspids på markedet for engangsendoskoper - der bl.a. bruges til kikkertsundersøgelser - og selv om det danske medicoselskab fortsat venter at lede et marked i rivende udvikling, er konkurrencen tiltagende.
Den globale vækst på markedet for engangsendoskoper ventes i de kommende år at vokse omkring 20 pct. om året, men selv venter Ambu en vækst i niveauet 15-20 pct.
Det skyldes den stigende konkurrence, forklarer Ambu-topchef Britt Meelby Jensen ved selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag, men tilføjer også, at det ikke er en dårlig ting.
Ved en spørgerunde på kapitalmarkedsdagen har analytiker Morten Larsen fra ABG Sundal Collier spurgt ind til netop forskellen mellem tempoet for den globale vækst og Ambus vækst på endoskopiområdet.
- Vi har været alene i markedet og har ledet. Før har 20 pct. vækst hos os betydet 20 pct. vækst i markedet. Nu ser vi konkurrence i nogle segmenter. Derfor taler vi også om, at vi ikke nødvendigvis vokser ligeså hurtigt som engangsendoskopimarkedet, for vi ser konkurrence komme ind og tage en del af markedet, lyder svaret fra Britt Meelby Jensen.
- Det er ikke nødvendigvis dårligt, fordi hvis du skaber et attraktivt marked, tiltrækker du også konkurrence, fortsætter hun.
Tidligere i år har Ambu blandt andet oplevet konkurrence på urologiområdet - urinvejene - fra nogle mindre medicoselskaber i Kina.
Ambu har i forbindelse med kapitalmarkedsdagen skudt gang i sin nye strategi, Zoom Ahead, der følger i hælene på strategien Zoom In.
Den nye strategi følger en succesfuld turnaround i medicoselskabet, der har vendt en tid med høj gæld og vigende profitabilitet til nu at være et selskab uden gæld, en voksende toplinje og en forbedret indtjeningsgrad.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Den globale vækst på markedet for engangsendoskoper ventes i de kommende år at vokse omkring 20 pct. om året, men selv venter Ambu en vækst i niveauet 15-20 pct.
Det skyldes den stigende konkurrence, forklarer Ambu-topchef Britt Meelby Jensen ved selskabets kapitalmarkedsdag tirsdag, men tilføjer også, at det ikke er en dårlig ting.
Ved en spørgerunde på kapitalmarkedsdagen har analytiker Morten Larsen fra ABG Sundal Collier spurgt ind til netop forskellen mellem tempoet for den globale vækst og Ambus vækst på endoskopiområdet.
- Vi har været alene i markedet og har ledet. Før har 20 pct. vækst hos os betydet 20 pct. vækst i markedet. Nu ser vi konkurrence i nogle segmenter. Derfor taler vi også om, at vi ikke nødvendigvis vokser ligeså hurtigt som engangsendoskopimarkedet, for vi ser konkurrence komme ind og tage en del af markedet, lyder svaret fra Britt Meelby Jensen.
- Det er ikke nødvendigvis dårligt, fordi hvis du skaber et attraktivt marked, tiltrækker du også konkurrence, fortsætter hun.
Tidligere i år har Ambu blandt andet oplevet konkurrence på urologiområdet - urinvejene - fra nogle mindre medicoselskaber i Kina.
Ambu har i forbindelse med kapitalmarkedsdagen skudt gang i sin nye strategi, Zoom Ahead, der følger i hælene på strategien Zoom In.
Den nye strategi følger en succesfuld turnaround i medicoselskabet, der har vendt en tid med høj gæld og vigende profitabilitet til nu at være et selskab uden gæld, en voksende toplinje og en forbedret indtjeningsgrad.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her