02. okt. 2025 kl. 10:45
44 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Ambu/CEO: Vil vinde på flere områder ved at konvertere ku...

Ambu har høje forventninger til de kommende år, hvor et højt tempo for væksten på endoskopiområdet og en forbedret indtjeningsgrad er målet.

Onsdag holdt Ambu sin kapitalmarkedsdag, hvor den nye strategi Zoom Ahead blev præsenteret. I den har Ambu skruet op for sine overordnede vækstmål frem til 2029/30 sammenlignet med den forgangne strategi Zoom In.

Det er i høj grad salget af engangsendoskoper, der skal drive værket i de kommende år. På kapitalmarkedsdagen fremsatte Ambu en række forudsætninger for at indfri sine mål.

En betingelse for at nå en organisk vækst i endoskopsalget på 15-20 pct. er blandt andet at "vinde" på områderne for endoskoper til lungeundersøgelser og til urologiske undersøgelser. Hos Ambu kaldes de to områder for "respiratory" og "urology".

At vinde er i denne sammenhæng at lede et skift i markedet fra genanvendelige endoskoper over mod engangsendoskoper, forklarer Ambus administrerende direktør, Britt Meelby Jensen, i et interview med MarketWire.

- Stadig vinder vi ved at tage markedsandele fra "reuseable" (genanvendelige endoskoper, red.). Hvor vi tidligere har prøvet at øge den andel gradvist, kan vi se, at kunderne nu kan nøjes med single-use, fortæller topchefen.

Engangsendoskoper har, siden Ambu lancerede sit første i 2009, oplevet en stor udvikling, og hvor produkterne før har været en afvejning mellem de praktiske fordele ved engangsendoskoperne, men en bedre ydeevne hos de genanvendelige, præsterer flere af Ambus produkter nu på niveau med de genanvendelige løsninger.

- Nu går vi efter et globalt endoskopilederskab - ikke bare at skulle vinde kategorien. Vi skal ikke bare sørge for at konkurrere mod de andre engangsproducenter, siger Britt Meelby Jensen.

Ambu har dertil forretningsområderne ENT - endoskoper til undersøgelser af øre-næse-hals - og GI til tarmundersøgelser. Her er målene henholdsvis at vokse og at "åbne op" for de to forretningsområder.

KERNEFORRETNINGEN ER ET GODT STED

Ambu har foruden sit vækstben Endoscopy Solutions også forretningsområdet Anaesthesia & Patient Monitoring (A & PM).

Området har i mange år været præget af lav encifret vækst, og derfor var fremtiden for forretningen også oppe at vende, da Britt Meelby Jensen for et par år siden overtog roret i Ambu.

- For et par år siden, da jeg kom ind, sad vi og kiggede og diskuterede, "okay, nu er vi nødt til at tjene nogle flere penge på den forretning". Det er der, hvor vi så sagde, at nu sætter vi priserne op. Så for to år siden sagde vi, at det godt kan komme til at ske, at vi ikke kommer til at vokse overhovedet på det her, fordi hvis vi ikke kan vinde nogle kontrakter komfortabelt nok – det kunne vi se, at vi kunne, fortæller topchefen.

Ambu igangsatte i starten af 2024 prisstigninger i A & PM, hvilket har understøttet væksten igennem de seneste mange kvartaler. Det har også fået Ambu til at løfte de langsigtede forventninger for området til 3-5 pct. frem til 2029/30 fra 2-4 pct. frem til 2027/28.

Ved kapitalmarkedsdagen fortalte Ambu også, at med væksten i endoskopforretningen på 15-20 pct. vil A & PM i 2029/30 blot udgøre omkring 30 pct. af forretningen fra 41 pct. i 2023/24.

Derfor vil det også være relevant for medicoselskabet løbende at se, om man er den rigtige ejer - indtil videre ser det dog godt ud.

- Selvfølgelig skal vi hele tiden se, om vi stadig er de rigtige ejere af den her forretning, siger Britt Meelby Jensen og tilføjer:

- Men det synes vi faktisk for nu, at vi stadig er.

.\\˙ MarketWire



Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her