Ambu har siden lanceringen af sit første engangsendoskop i 2009 gået fra at være den eneste på markedet til nu at være førende blandt flere selskaber.
Forventningerne til væksten i markedet er stor. Ambu venter i årene frem til 2029/30, at det samlede salg af engangsendoskoper vil vokse 20 pct., mens medicoselskabets eget salg ses vokse i spændet 15-20 pct.
En fordel ved den stigende konkurrence er imidlertid, at det hjælper kunder som hospitaler med at gå fra genanvendelige endoskoper til engangsløsninger.
- Overordnet set er præmissen, at vi i en række af vores forretningsområder mere eller mindre har været de eneste i området, fortæller Ambus finansdirektør, Henrik Skak Bender, til MarketWire i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag onsdag.
- Det betyder, at selv om markedet vokser mere, er det urealistisk, synes vi, at antage, at der ikke vil komme nogen ind og tager en del af det marked, fortsætter han.
Stigende konkurrence kommer dog ikke til at ændre på Ambus position som markedsleder, fastslår direktøren, og med flere selskaber til at sælge fordelene ved engangsendoskoper kan det konvertere kunderne væk fra de genanvendelige løsninger.
- Når der kommer flere konkurrenter ind, flytter "single use conversion" sig også hurtigere, fordi der er flere, der hamrer på den samme dør om, at den her værdiskabelse giver bedre mening, forklarer Henrik Skak Bender.
VIND, VOKS OG "UNLOCK"
Ambu har i forbindelse med sin kapitalmarkedsdag fremlagt sin nye strategi, Zoom Ahead, der løber frem til 2029/30. Her sigter medicoselskabet på en organisk vækst på 11-13 pct. og en indtjeningsgrad på over 20 pct.
En stor del af strategien afhænger af udviklingen på netop markedet for engangsendoskoper - ikke mindst Ambus egen præstation. Frem til 2029/30 er målet for Ambu at "vinde" på områderne for lungeendoskopi og inden for urologiske undersøgelse, at vokse inden på området øre-næse-hals (ØNH) samt at "unlocke" GI - undersøgelser af mave/tarmområdet.
Prioriteten er ifølge Henrik Skak Bender at bygge på de områder, hvor Ambu i dag står stærkest: lungeendoskopi, urologi og til en vis grad ØNH.
Det skyldes ifølge finansdirektøren, at konverteringen af kunder stadig er til den lave side - og det er endda, selv om læger adspurgt af Ambu mener, at 70 pct. af procedurerne bør foretages med engangsløsninger.
- Når du er større i Respiratory (lungeendoskopi, red.), men "kun" har 20 pct. "single use conversion", som vi har, og lægen selv indrømmer, at det burde være 70 pct., så handler det ikke så meget om at vinde en ny kunde, som ikke bruger dig, men om at vinde mere hos den kunde, du har.
Det betyder dog ikke, at Ambu ikke investerer i GI-området. Men der er tale om et tveægget sværd. På den ene side udgør GI-endoskopiområdet med længder størstedelen af det samlede endoskopimarked med en anslået værdi på 120 mia. kr. ud af samlede 190 mia. kr. På den anden side er brugen af engangsendoskoper knap nok slået igennem med en anslået konvertering på under 1 pct.
- Der er to vinkler: Når du ser på markedet, er det 120 mia. kr. ud af 190 mia. kr. - det er stort. Men hvis du ser på modenheden for det skift, er vi et helt andet sted, og det er en anden og dyrere rejse, siger Henrik Skak Bender.
Engangsendoskoper bruges i dag til 3-4 pct. af de samlede procedurer på verdensplan, viser Ambus data. Her er penetrationen inden for lungeendoskopi og urologi størst med henholdsvis 30 og 20 pct., mens ØNH og GI udgør henholdsvis 2-4 pct. og mindre end 1 pct.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Forventningerne til væksten i markedet er stor. Ambu venter i årene frem til 2029/30, at det samlede salg af engangsendoskoper vil vokse 20 pct., mens medicoselskabets eget salg ses vokse i spændet 15-20 pct.
En fordel ved den stigende konkurrence er imidlertid, at det hjælper kunder som hospitaler med at gå fra genanvendelige endoskoper til engangsløsninger.
- Overordnet set er præmissen, at vi i en række af vores forretningsområder mere eller mindre har været de eneste i området, fortæller Ambus finansdirektør, Henrik Skak Bender, til MarketWire i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag onsdag.
- Det betyder, at selv om markedet vokser mere, er det urealistisk, synes vi, at antage, at der ikke vil komme nogen ind og tager en del af det marked, fortsætter han.
Stigende konkurrence kommer dog ikke til at ændre på Ambus position som markedsleder, fastslår direktøren, og med flere selskaber til at sælge fordelene ved engangsendoskoper kan det konvertere kunderne væk fra de genanvendelige løsninger.
- Når der kommer flere konkurrenter ind, flytter "single use conversion" sig også hurtigere, fordi der er flere, der hamrer på den samme dør om, at den her værdiskabelse giver bedre mening, forklarer Henrik Skak Bender.
VIND, VOKS OG "UNLOCK"
Ambu har i forbindelse med sin kapitalmarkedsdag fremlagt sin nye strategi, Zoom Ahead, der løber frem til 2029/30. Her sigter medicoselskabet på en organisk vækst på 11-13 pct. og en indtjeningsgrad på over 20 pct.
En stor del af strategien afhænger af udviklingen på netop markedet for engangsendoskoper - ikke mindst Ambus egen præstation. Frem til 2029/30 er målet for Ambu at "vinde" på områderne for lungeendoskopi og inden for urologiske undersøgelse, at vokse inden på området øre-næse-hals (ØNH) samt at "unlocke" GI - undersøgelser af mave/tarmområdet.
Prioriteten er ifølge Henrik Skak Bender at bygge på de områder, hvor Ambu i dag står stærkest: lungeendoskopi, urologi og til en vis grad ØNH.
Det skyldes ifølge finansdirektøren, at konverteringen af kunder stadig er til den lave side - og det er endda, selv om læger adspurgt af Ambu mener, at 70 pct. af procedurerne bør foretages med engangsløsninger.
- Når du er større i Respiratory (lungeendoskopi, red.), men "kun" har 20 pct. "single use conversion", som vi har, og lægen selv indrømmer, at det burde være 70 pct., så handler det ikke så meget om at vinde en ny kunde, som ikke bruger dig, men om at vinde mere hos den kunde, du har.
Det betyder dog ikke, at Ambu ikke investerer i GI-området. Men der er tale om et tveægget sværd. På den ene side udgør GI-endoskopiområdet med længder størstedelen af det samlede endoskopimarked med en anslået værdi på 120 mia. kr. ud af samlede 190 mia. kr. På den anden side er brugen af engangsendoskoper knap nok slået igennem med en anslået konvertering på under 1 pct.
- Der er to vinkler: Når du ser på markedet, er det 120 mia. kr. ud af 190 mia. kr. - det er stort. Men hvis du ser på modenheden for det skift, er vi et helt andet sted, og det er en anden og dyrere rejse, siger Henrik Skak Bender.
Engangsendoskoper bruges i dag til 3-4 pct. af de samlede procedurer på verdensplan, viser Ambus data. Her er penetrationen inden for lungeendoskopi og urologi størst med henholdsvis 30 og 20 pct., mens ØNH og GI udgør henholdsvis 2-4 pct. og mindre end 1 pct.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her