Britiske Diageo, der står bag en cocktail af blandt andet Smirnoff, Baileys og Johnnie Walker, har sparekniven fremme og skal de kommende tre år skære omkostninger på 500 mio. dollar svarende til 3,3 mia. kr. væk.
Omkostningerne skal ned, da spiritusproducenten kæmper med den højere amerikanske told.
Årligt vil udgifterne til højere told løbe op i 150 mio. dollar eller lige under en mia. kr. på det nuværende niveau, hvoraf halvdelen kan afbødes. Ligesom konkurrenterne er Diageo blevet ramt af en afmatning i USA, som er koncernens største marked. Og det er den igangværende globale handelskrig, der yderligere svækker forbrugernes tillid, skriver Bloomberg News.
Diageo vil forsøge at skære ned på blandt andet omkostningerne i forsyningskæden, reklamer og kampagner:
- Vi taler ikke ikke om eller annoncerer et program med afskedigelser i dag, siger administrerende direktør Debra Crew om besparelserne.
Det kan dog komme på tale ude i fremtiden, ligesom et ansættelsesstop heller ikke udelukkes.
Rivalen Moët Hennessy har tidligere på måneden oplyst, at der var en reduktion af arbejdsstyrken på vej på grund af faldende efterspørgsel samt et toldopgør mellem EU og Kina om cognac.
HØJERE PRISER KAN AFBØDE NOGET
Det kan i sidste ende bliver kunderne, der kommer til at betale for højere told, siger Diageos topchef.
At sætte priserne op er bare en af de muligheder, Diageo har for at afbøde virkningen, og der vil blive set på en række produkter i stedet for kun de varer, der er underlagt højere toldsatser.
- Vi kommer til at se på tværs af virksomheden, siger Debra Crew.
Diegeo fastholder forventningerne til 2024/25, efter at selskabet tidligere mandag præsenterede regnskabet for det skæve tredje kvartal.
Aktien falder dog 1,2 pct. på børsen i London mandag eftermiddag.
.\\˙ MarketWire
Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
Omkostningerne skal ned, da spiritusproducenten kæmper med den højere amerikanske told.
Årligt vil udgifterne til højere told løbe op i 150 mio. dollar eller lige under en mia. kr. på det nuværende niveau, hvoraf halvdelen kan afbødes. Ligesom konkurrenterne er Diageo blevet ramt af en afmatning i USA, som er koncernens største marked. Og det er den igangværende globale handelskrig, der yderligere svækker forbrugernes tillid, skriver Bloomberg News.
Diageo vil forsøge at skære ned på blandt andet omkostningerne i forsyningskæden, reklamer og kampagner:
- Vi taler ikke ikke om eller annoncerer et program med afskedigelser i dag, siger administrerende direktør Debra Crew om besparelserne.
Det kan dog komme på tale ude i fremtiden, ligesom et ansættelsesstop heller ikke udelukkes.
Rivalen Moët Hennessy har tidligere på måneden oplyst, at der var en reduktion af arbejdsstyrken på vej på grund af faldende efterspørgsel samt et toldopgør mellem EU og Kina om cognac.
HØJERE PRISER KAN AFBØDE NOGET
Det kan i sidste ende bliver kunderne, der kommer til at betale for højere told, siger Diageos topchef.
At sætte priserne op er bare en af de muligheder, Diageo har for at afbøde virkningen, og der vil blive set på en række produkter i stedet for kun de varer, der er underlagt højere toldsatser.
- Vi kommer til at se på tværs af virksomheden, siger Debra Crew.
Diegeo fastholder forventningerne til 2024/25, efter at selskabet tidligere mandag præsenterede regnskabet for det skæve tredje kvartal.
Aktien falder dog 1,2 pct. på børsen i London mandag eftermiddag.
.\\˙ MarketWire
Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her