f
Hvordan vil du
Der skal køres med den store grønthøster i den kinesiske bilbranche. Det mener den kinesiske elbilkoncern BYD´s vicedirektør, Stella Li, der forudsiger et blodbad i branchen.
Det skriver avisen Financial Times.
I forbindelse med den store bilmesse i München, IAA Mobility, i disse dage advarer hun om, at blodbadet kommer til at ske i den kinesiske bilindustri i kølvandet på Beijings hårde nedkæmpelse af aggressive rabatter. Stella Li advarer om, at omkring 100 bilproducenter skal "skubbes ud" af det hyperkonkurrenceprægede marked.
Regeringen har bebrejdet aggressive rabatter, kendt som neijuan eller "involution", i forskellige brancher for at forværre deflationen.
Men Stella Li påpeger, at uden muligheden for at tilbyde rabatter for at tiltrække kunder, "vil nogle af producenterne af originaludstyr blive skubbet ud".
- Selv 20 producenter af orignaludstyr (OEM´er) er for meget, siger hun.
Indtil nu har omkring 130 producenter kæmpet om at vinde andele i verdens største bilmarked for batteridrevne elbiler og plug-in-hybrider.
Men nu forudser BYD´s vicedirektør og andre globale bilchefer et fald i antallet af virksomheder efter en bemærkelsesværdig periode med hurtig salgsvækst og et fald i priserne på elbiler produceret i Kina.
Ud af de 129 mærker, der solgte elbiler og hybridbiler i 2024, anslår konsulentfirmaet Alixpartners, at blot 15 er økonomisk levedygtige i 2030.
BYD-rivalen Xpeng har tidligere forudsagt, at verdens bilindustri vil skrumpe til kun 10 virksomheder i løbet af det kommende årti.
.\\˙ MarketWire
Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
Det skriver avisen Financial Times.
I forbindelse med den store bilmesse i München, IAA Mobility, i disse dage advarer hun om, at blodbadet kommer til at ske i den kinesiske bilindustri i kølvandet på Beijings hårde nedkæmpelse af aggressive rabatter. Stella Li advarer om, at omkring 100 bilproducenter skal "skubbes ud" af det hyperkonkurrenceprægede marked.
Regeringen har bebrejdet aggressive rabatter, kendt som neijuan eller "involution", i forskellige brancher for at forværre deflationen.
Men Stella Li påpeger, at uden muligheden for at tilbyde rabatter for at tiltrække kunder, "vil nogle af producenterne af originaludstyr blive skubbet ud".
- Selv 20 producenter af orignaludstyr (OEM´er) er for meget, siger hun.
Indtil nu har omkring 130 producenter kæmpet om at vinde andele i verdens største bilmarked for batteridrevne elbiler og plug-in-hybrider.
Men nu forudser BYD´s vicedirektør og andre globale bilchefer et fald i antallet af virksomheder efter en bemærkelsesværdig periode med hurtig salgsvækst og et fald i priserne på elbiler produceret i Kina.
Ud af de 129 mærker, der solgte elbiler og hybridbiler i 2024, anslår konsulentfirmaet Alixpartners, at blot 15 er økonomisk levedygtige i 2030.
BYD-rivalen Xpeng har tidligere forudsagt, at verdens bilindustri vil skrumpe til kun 10 virksomheder i løbet af det kommende årti.
.\\˙ MarketWire
Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her