Den kinesiske bilproducent BYD er kommet i modvind på børsen i Hongkong mandag efter fredagens sene regnskab for andet kvartal.
I kvartalet faldt overskuddet 29,9 pct. til 6,4 mia. yuan. Det var første gang med resultatmæssig tilbagegang i et kvartal i mere end tre år, skriver Reuters.
Omsætningen steg ellers 14 pct. til 200,9 mia. yuan i kvartalet, men bundlinjen fulgte altså ikke med op.
Investorerne reagerer med et kursfald til BYD-aktien i Hongkong på 5,6 pct.
- Andet kvartals resultater var under vores forventninger og konsensus med en betydelig negativ afvigelse på bruttomarginen, skriver Morgan Stanley, der henviser til marginen på 16,3, der var det laveste siden andet kvartal 2022.
Det store fald i marginen skyldes ifølge storbanken formentlig rabatter, stigende materialeomkostninger samt prissænkninger i maj, skriver Bloomberg News.
I regnskabet melder BYD om en intens markedssituation hvor "øget priskonkurrence og hyppig forekomst af overdreven markedsføring" har haft en negativ indvirkning på branchens udvikling.
BYD har et mål om at sælge 5,5 mio. biler på globalt plan i år, og efter syv måneder af året har salget rundet 2,49 mio. svarende til 45 pct. af målet.
.\\˙ MarketWire
Flemming Thestrup Andersen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
I kvartalet faldt overskuddet 29,9 pct. til 6,4 mia. yuan. Det var første gang med resultatmæssig tilbagegang i et kvartal i mere end tre år, skriver Reuters.
Omsætningen steg ellers 14 pct. til 200,9 mia. yuan i kvartalet, men bundlinjen fulgte altså ikke med op.
Investorerne reagerer med et kursfald til BYD-aktien i Hongkong på 5,6 pct.
- Andet kvartals resultater var under vores forventninger og konsensus med en betydelig negativ afvigelse på bruttomarginen, skriver Morgan Stanley, der henviser til marginen på 16,3, der var det laveste siden andet kvartal 2022.
Det store fald i marginen skyldes ifølge storbanken formentlig rabatter, stigende materialeomkostninger samt prissænkninger i maj, skriver Bloomberg News.
I regnskabet melder BYD om en intens markedssituation hvor "øget priskonkurrence og hyppig forekomst af overdreven markedsføring" har haft en negativ indvirkning på branchens udvikling.
BYD har et mål om at sælge 5,5 mio. biler på globalt plan i år, og efter syv måneder af året har salget rundet 2,49 mio. svarende til 45 pct. af målet.
.\\˙ MarketWire
Flemming Thestrup Andersen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her