06. jun. 2024 kl. 13:12
290 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Coloplast/CEO: 2023/24 bliver et comeback- og et lancerin...

Coloplasts indeværende regnskabsår 2023/24 bliver både et comeback-år og et år markeret af lanceringer.

Det siger Coloplasts administrerende direktør, Kristian Villumsen, ved medicoselskabets kapitalmarkedsdag torsdag.

- Dette er et comeback-år. Det er andet år med 8 pct. vækst, og det er året, hvor vi starter på at høste frugterne fra vores investeringer i innovation. Det er året, hvor vi høster frugterne, som vi har gjort i Atos Medical - både på vækst og marginerne, siger han og fortsætter:

- Det er året, hvor vi høster frugterne på investeringerne i Kerecis - både vækst og bruttomargin - og det er også året, der markerer en tilbagevenden af vækst målt på det absolutte overskud.

Topchefen fortæller videre, at væksten blandt andet skal komme fra vundne markedsandele i stomiforretningen i USA samt fra den europæiske forretning, der stadig er voksende, og emerging markets.

Coloplast købte i november 2021 svenske Atos Medical, der fremstiller produkter til personer med laryngektomi og tracheostomi, og i juli 2023 blev islandske Kerecis, der udvikler sårplejeprodukter fremstillet af fiskeskind, købt af medicoselskabet.

Særligt Kerecis har været i fokus den seneste tid, efter at selskabets produkter i et udkast fra en række private sygekasser i USA, der varetager Medicare, ikke var nævnt på listen over produkter, der er refusionsberettiget. Udkastet tager dog ifølge Kristian Villumsen ikke højde for et studie af Kerecis´ produkter, og derfor er det Coloplasts vurdering, at produkterne vil komme på refusionslisten, når studiet medregnes.

- Vi byder den igangsatte proces velkommen. Vi mener, at biologics-kategorien bør omhandle klinisk relevante produkter, og vi tror også stadig meget, at selv om vi ikke er i udkastet, at vi vil være i den endelige tilskudsdækning, siger Kristian Villumsen.

ET INNOVATIONSÅR

Kristian Villumsen ser foruden et år med comeback for medicoselskabets vækst også et år kendetegnet af lanceringer.

- Det er et år med lanceringer. Selskabet er i gang med at udrulle det største produkt-roadmap i vores historie, siger Kristian Villumsen.

- På toppen af den liste har vi to produkter fra vores kliniske præstationsprogram: Heylo og Luja, fortsætter han.

Blandt Coloplasts større lanceringer i 2023/24 har været stomiplatformen Heylo, der kan varsle brugere om mulige lækager, og det intermitterende kateter Luja til kvinder, efter at det blev lanceret til mænd i første kvartal af 2022/23. Dertil har medicoselskabet lanceret tarmplejeproduktet Peristeen Light og stomiposen Sensura Mio i sort.

.\\˙ MarketWire



Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her