23. okt. 2025 kl. 15:27
55 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Demant/CEO: Håber at kunne få flere til at reagere tidlig...

Demant håber at kunne få flere hørehæmmede til at reagere lidt tidligere på deres høretab og anskaffe et høreapparat gennem lanceringen af det nye diskrete topprodukt Oticon Zeal, som blev lanceret onsdag i denne uge i forbindelse med en branchemesse i Nürnberg.

Selv om det ikke kan forventes, at alle vil skifte til den diskrete formfaktor ITE, der sidder helt inde i øregangen på brugeren, tilbyder Oticon Zeal i hvert fald et godt argument for at prøve det for både førstegangsbrugere og tilbagevendende kunder.

Sådan lyder vurderingen fra Søren Nielsen, der er administrerende direktør hos det danske selskab.

- Vi tror, at man kan få flere forbrugere til at reagere ved at reklamere for et så diskret høreapparat. Verden har set mange forskellige løsninger, der skulle løfte penetrationen, men det er der ikke ret meget evidens for, at man kan. Men vi håber selvfølgelig, at vi kan mindske barrieren og få nogle til at starte lidt tidligere, siger han i et interview med MarketWire i forbindelse med messen hos Europäische Union der Hörakustiker (EUHA), hvor Oticon Zeal officielt er blevet præsenteret.

KATEGORISERET SOM TOPPRODUKT

Og selv om der ikke er tale om en ny teknologiplatform, anser Demant-topchefen produktet for at være et topprodukt, som derfor kun skal sælges på det øverste prispunkt.

Det skyldes, at det er lykkes det danske selskab at klemme både de nyeste forbindelsesmuligheder, lydforbedring op til relativt høje høretab med hjælp fra kunstig intelligens og ikke mindst genopladelige batterier med en god batteritid ind i produktet.

Det er sket via en ny produktionsmetode, hvor selve indmaden i høreapparatet er bygget rundt om batteriet, som er pladskrævende og derfor tidligere har været en hæmsko for at lave så små produkter med de samme kvaliteter som Oticon Zeal.

- Vi mener, at det er stort gennembrud og at det adresserer noget, der har været uadresseret hidtil. Derfor skal det også tilgodeses i prisen, siger Søren Nielsen.

- Vi har ikke tidligere haft en attraktiv kosmetisk løsning med både forbindelsesmuligheder, genopladelighed og rigtig stærke audiologiske kvaliteter, fortsætter han.

STORE REGIONALE FORSKELLE

Han peger på, at den globale markedsandel for høreapparater, der sidder helt inde i øregangen - såkaldte ITE (in the ear) - er på 20-25 pct., men at der er meget store regionale forskelle. I Asien er det eksempelvis meget udbredt, mens det i Europa er mindre almindeligt.

Demant regner dog med, at det er trend, der vil vokse.

- Vi ved ikke, hvor stort det er, og det er heller ikke super vigtigt for os. Vi er bare interesserede i, at alle kan få en løsning, der passer deres behov. Vi har kæmpet for at fjerne alle de kompromiser, man skulle lave for at vælge en løsning, der sidder helt i øret, siger Søren Nielsen.

.\\˙ MarketWire



Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her