DFDS køber færgeoperatøren FRS Iberia/Maroc og udvider sit rutenetværk i Middelhavet til også at omfatte Gibraltarstrædet. Her er et overblik over milliardopkøbet:
* FRS Iberia/Maroc købes af det tyske ejerselskab FRS.
* Det opkøbte selskab har 750 ansatte og driver tre færgeruter mellem Spanien og Marokko, hvoraf ruten mellem Algeciras og Tanger Med er den største.
* FRS Iberia/Maroc har en markedsandel på 28-30 pct. i Gibraltarstrædet og en anslået vækst på 5-10 pct. om året i de næste tre år.
* Opkøbet sker på gældfri basis til en pris på seks gange driftsindtjeningen, EBITDA, i 2023 - svarende til 1,08-1,44 mia. kr.
* Det opkøbte selskab ventes i 2023 at omsætte for 1,0-1,2 mia. kr. med en EBITDA. mar 2023gin på 18-20 pct. og en EBIT. mar 2023gin på 11-12 pct. Desuden ventes FRS Iberia at transportere 2,3 mio. lanemeter, 1,9 mio. passagerer og 370.000 biler i år.
* Opkøbet finansieres af en kombination af lånefinansiering og brug af eksisterende likvide midler og ventes at øge DFDS´ finansielle gearing med 0,1 gange EBITDA på proforma-basis.
* Transaktionen ventes gennemført i slutningen af 2023 og påvirker derfor ikke DFDS´ forventninger til regnskabsåret.
* Opkøbet er betinget af myndighedsgodkendelser, herunder godkendelse af fusionskontrol i Spanien og Marokko.
* Transaktionen ventes at bidrage positivt til afkastningsgraden (ROIC) og medføre en positiv påvirkning af indtjeningen per aktie.
* Integrationen af FRS Iberia ventes at medføre driftsmæssige fordele, heriblandt indsigt i de nuværende forretningsmodeller for de forskellige ruter og fra tonnageallokering.
* De forventede synergier fra opkøbet samt integrationsplanerne vil blive oplyst i forbindelse med afslutningen af opkøbet.
* FRS Iberia vil blive integreret i DFDS´ færgedivision.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
* FRS Iberia/Maroc købes af det tyske ejerselskab FRS.
* Det opkøbte selskab har 750 ansatte og driver tre færgeruter mellem Spanien og Marokko, hvoraf ruten mellem Algeciras og Tanger Med er den største.
* FRS Iberia/Maroc har en markedsandel på 28-30 pct. i Gibraltarstrædet og en anslået vækst på 5-10 pct. om året i de næste tre år.
* Opkøbet sker på gældfri basis til en pris på seks gange driftsindtjeningen, EBITDA, i 2023 - svarende til 1,08-1,44 mia. kr.
* Det opkøbte selskab ventes i 2023 at omsætte for 1,0-1,2 mia. kr. med en EBITDA. mar 2023gin på 18-20 pct. og en EBIT. mar 2023gin på 11-12 pct. Desuden ventes FRS Iberia at transportere 2,3 mio. lanemeter, 1,9 mio. passagerer og 370.000 biler i år.
* Opkøbet finansieres af en kombination af lånefinansiering og brug af eksisterende likvide midler og ventes at øge DFDS´ finansielle gearing med 0,1 gange EBITDA på proforma-basis.
* Transaktionen ventes gennemført i slutningen af 2023 og påvirker derfor ikke DFDS´ forventninger til regnskabsåret.
* Opkøbet er betinget af myndighedsgodkendelser, herunder godkendelse af fusionskontrol i Spanien og Marokko.
* Transaktionen ventes at bidrage positivt til afkastningsgraden (ROIC) og medføre en positiv påvirkning af indtjeningen per aktie.
* Integrationen af FRS Iberia ventes at medføre driftsmæssige fordele, heriblandt indsigt i de nuværende forretningsmodeller for de forskellige ruter og fra tonnageallokering.
* De forventede synergier fra opkøbet samt integrationsplanerne vil blive oplyst i forbindelse med afslutningen af opkøbet.
* FRS Iberia vil blive integreret i DFDS´ færgedivision.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her