Andet kvartal har været stejlt for DFDS med fortsat store udfordringer i forretningen i Middelhavet, hvor konkurrencen med italienske Grimaldi stadig plager.
Det fik sidste uge det danske selskab til at nedjustere sine forventninger til 2025. Ser man bort fra situationen i Middelhavet har færgeforretningen ellers gjort det "ok", mens tiltag i divisionen Logistics er begyndt at få virkning.
Med forbehold for udfordringerne og en svag vækst i Europa er der ellers tale om en "DFDS classic", fortæller topchef Torben Carlsen til MarketWire.
- Færgeforretningen gør det ok, og i logistik, hvor vi har haft nogle udfordrende områder, har vi fået styr på gennem de her såkaldte "boost"-projekter, og vi ser fremgang, fortæller topchefen.
DFDS var udfordret fra flere sider i kvartalet - særligt fra konkurrencen med Grimaldi på ruterne mellem Italien og Tyrkiet, der har skabt overkapacitet. Det er forsøgt afhjulpet gennem prisinitiativer, der indtil nu ikke har virket.
Det skyldes ifølge topchefen, at nogle vare- og kundegrupper ikke var påvirket af de første prisinitiativer. En ny model tager højde for kundernes størrelse, hvilket bør være lettere at håndtere og mere effektivt skal løfte gennemsnitspriserne, forklarer han.
BREAKEVEN I EKOL FORSINKET
En anden udfordring for DFDS i andet kvartal var aktiviteterne i Ekol Logistics, som det danske selskab købte i slutningen af 2024.
Det har fra start været kommunikeret, at opkøbet i første omgang ville være tabsgivende, inden en planlagt turnaround fik effekt. Selv om flere dele af processen ifølge Torben Carlsen går rigtig fint, hæmmer en stærk tyrkisk lira eksporten, samtidig med at et opbrud på færgemarkedet har skabt manglende pristransparens.
- Den kommercielle "traction" i Ekol har ikke været så stærk, som vi havde håbet på. Dermed har vi tilpasset omkostningerne. Vi har tilpasset vores produktionskapacitet, men har ikke kunnet fylde det helt, fordi vi ikke har den volumenudvikling, vi har regnet med, eller den prisudvikling, vi havde regnet med.
- Med den fokus, vi har på logistikforretningen, plus nogle lidt nemmere markedsvilkår venter vi, at vi får den udvikling, fortsætter Torben Carlsen.
Det har udskudt tidspunktet for et breakeven i forretningen, der ellers var ventet i løbet af 2025.
- Vi har tidligere sagt, at i 2026 skal den forretning ikke længere tabe penge, og det har ikke ændret sig med den forsinkelse, forklarer topchefen.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Det fik sidste uge det danske selskab til at nedjustere sine forventninger til 2025. Ser man bort fra situationen i Middelhavet har færgeforretningen ellers gjort det "ok", mens tiltag i divisionen Logistics er begyndt at få virkning.
Med forbehold for udfordringerne og en svag vækst i Europa er der ellers tale om en "DFDS classic", fortæller topchef Torben Carlsen til MarketWire.
- Færgeforretningen gør det ok, og i logistik, hvor vi har haft nogle udfordrende områder, har vi fået styr på gennem de her såkaldte "boost"-projekter, og vi ser fremgang, fortæller topchefen.
DFDS var udfordret fra flere sider i kvartalet - særligt fra konkurrencen med Grimaldi på ruterne mellem Italien og Tyrkiet, der har skabt overkapacitet. Det er forsøgt afhjulpet gennem prisinitiativer, der indtil nu ikke har virket.
Det skyldes ifølge topchefen, at nogle vare- og kundegrupper ikke var påvirket af de første prisinitiativer. En ny model tager højde for kundernes størrelse, hvilket bør være lettere at håndtere og mere effektivt skal løfte gennemsnitspriserne, forklarer han.
BREAKEVEN I EKOL FORSINKET
En anden udfordring for DFDS i andet kvartal var aktiviteterne i Ekol Logistics, som det danske selskab købte i slutningen af 2024.
Det har fra start været kommunikeret, at opkøbet i første omgang ville være tabsgivende, inden en planlagt turnaround fik effekt. Selv om flere dele af processen ifølge Torben Carlsen går rigtig fint, hæmmer en stærk tyrkisk lira eksporten, samtidig med at et opbrud på færgemarkedet har skabt manglende pristransparens.
- Den kommercielle "traction" i Ekol har ikke været så stærk, som vi havde håbet på. Dermed har vi tilpasset omkostningerne. Vi har tilpasset vores produktionskapacitet, men har ikke kunnet fylde det helt, fordi vi ikke har den volumenudvikling, vi har regnet med, eller den prisudvikling, vi havde regnet med.
- Med den fokus, vi har på logistikforretningen, plus nogle lidt nemmere markedsvilkår venter vi, at vi får den udvikling, fortsætter Torben Carlsen.
Det har udskudt tidspunktet for et breakeven i forretningen, der ellers var ventet i løbet af 2025.
- Vi har tidligere sagt, at i 2026 skal den forretning ikke længere tabe penge, og det har ikke ændret sig med den forsinkelse, forklarer topchefen.
.\\˙ MarketWire
Morten Frederik Heltoft +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her