EU følger trop og planlægger ligesom USA at smække en 50 pct. toldsats på importeret stål i frygt for blandt andet kinesisk overflod.
Det skriver Bloomberg News.
En stigning af importtolden på 50 pct. og en sænkning af den mængde stål, der skal importeres før tolden bliver påført - er hovedpointerne i aftalen, der skal erstatte den nuværende, som udløber næste år.
Den nuværende aftale indeholder, at når stålimporten når over en vis mængde, påføres en told på 25 pct. En mekanisme sat i spil for at beskytte EU´s egen stålproduktion.
EU´s stålindustri har den seneste tid stået ansigt til ansigt med en række udfordringer, herunder importen af billig stål fra Kina og andre asiatiske lande.
- Hvis der ikke er stærke barrierer for at importere stål til under omkostningsprisen til Europa, vil de vigtigste elementer i den europæiske velstand, såsom biler, lastbiler, batterier og vindmøller, ikke kunne produceres med vores eget stål, udtalte administrerende direktør for Tata Steel Europe, Henrik Adam.
- Kommissionen har forstået risikoen og vil nu snart træffe foranstaltninger på handelsområdet, fortsætter han.
.\\˙ MarketWire
Rasmus Hall +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:[email protected], www.ritzaufinans.dk
Det skriver Bloomberg News.
En stigning af importtolden på 50 pct. og en sænkning af den mængde stål, der skal importeres før tolden bliver påført - er hovedpointerne i aftalen, der skal erstatte den nuværende, som udløber næste år.
Den nuværende aftale indeholder, at når stålimporten når over en vis mængde, påføres en told på 25 pct. En mekanisme sat i spil for at beskytte EU´s egen stålproduktion.
EU´s stålindustri har den seneste tid stået ansigt til ansigt med en række udfordringer, herunder importen af billig stål fra Kina og andre asiatiske lande.
- Hvis der ikke er stærke barrierer for at importere stål til under omkostningsprisen til Europa, vil de vigtigste elementer i den europæiske velstand, såsom biler, lastbiler, batterier og vindmøller, ikke kunne produceres med vores eget stål, udtalte administrerende direktør for Tata Steel Europe, Henrik Adam.
- Kommissionen har forstået risikoen og vil nu snart træffe foranstaltninger på handelsområdet, fortsætter han.
.\\˙ MarketWire
Rasmus Hall +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:[email protected], www.ritzaufinans.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her