GN-ledelsen ser fortsat en klart positiv udvikling i selskabets kurs mod vækst, højere indtjening og nedbringelse af gælden, selv om udviklingen i andet kvartal ikke helt kunne følge med konsensus i markedet.
Det er den overordnede konklusion efter torsdag morgens regnskab, hvor det danske selskab kunne afsløre, at det stadig slås med negativ markedsvækst i segmentet for headsets og mødeudstyr til virksomheder.
Derfor var den organiske vækst i Enterprise-divisionen også let negativ, mens analytikerne havde ventet en flad udvikling.
Til gengæld var væksten høj i både Hearing, der laver høreapparater, og i Gaming & Consumer, som efter junis melding om en nedskalering af forbrugerprodukterne primært fokuserer på Gaming.
I begge divisioner leverede GN nemlig tocifret organisk vækst, og mens det for Hearing fortsat var lidt under det ventede i markedet, var det for Gaming & Consumer klart bedre end ventet.
Derfor blev den overordnede organiske vækst i kvartalet også stort set som ventet - på 5 pct. mod konsensus om 5,1 pct. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af GN selv.
- Vi er overordnet set meget tilfredse med kvartalet. Der var stærk eksekvering i alle divisionerne, siger Peter Karlstromer, der er administrerende direktør hos GN, til MarketWire.
- I Hearing var det endnu et kvartal med tocifret vækst. Markedet vokser naturligvis langsommere, så vi tager fortsat markedsandele. I Enterprise er markedet stadig ikke helt genrejst. Vi ser stadig bedring, men vi er der ikke helt endnu. Men vi servicerer vores kunder godt og forsvarer vores markedsandel. Gaming & Consumer viste stærke takter med en vækst på 12 pct. organisk, fortsætter topchefen.
Spørger man hos ABG Sundal Collier ser analytiker Morten Larsen heller ikke nogen klare advarselslamper blinke.
- Regnskabet er lidt under i forhold til højt satte forventninger, men de underliggende trends i selskabet ser meget positive ud, siger analytikeren til MarketWire.
Tabel over GN´s regnskab for andet kvartal:
Hvordan vil du
Det er den overordnede konklusion efter torsdag morgens regnskab, hvor det danske selskab kunne afsløre, at det stadig slås med negativ markedsvækst i segmentet for headsets og mødeudstyr til virksomheder.
Derfor var den organiske vækst i Enterprise-divisionen også let negativ, mens analytikerne havde ventet en flad udvikling.
Til gengæld var væksten høj i både Hearing, der laver høreapparater, og i Gaming & Consumer, som efter junis melding om en nedskalering af forbrugerprodukterne primært fokuserer på Gaming.
I begge divisioner leverede GN nemlig tocifret organisk vækst, og mens det for Hearing fortsat var lidt under det ventede i markedet, var det for Gaming & Consumer klart bedre end ventet.
Derfor blev den overordnede organiske vækst i kvartalet også stort set som ventet - på 5 pct. mod konsensus om 5,1 pct. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af GN selv.
- Vi er overordnet set meget tilfredse med kvartalet. Der var stærk eksekvering i alle divisionerne, siger Peter Karlstromer, der er administrerende direktør hos GN, til MarketWire.
- I Hearing var det endnu et kvartal med tocifret vækst. Markedet vokser naturligvis langsommere, så vi tager fortsat markedsandele. I Enterprise er markedet stadig ikke helt genrejst. Vi ser stadig bedring, men vi er der ikke helt endnu. Men vi servicerer vores kunder godt og forsvarer vores markedsandel. Gaming & Consumer viste stærke takter med en vækst på 12 pct. organisk, fortsætter topchefen.
Spørger man hos ABG Sundal Collier ser analytiker Morten Larsen heller ikke nogen klare advarselslamper blinke.
- Regnskabet er lidt under i forhold til højt satte forventninger, men de underliggende trends i selskabet ser meget positive ud, siger analytikeren til MarketWire.
Tabel over GN´s regnskab for andet kvartal:
#
Mio. kr. Q2 ´24: Q2 ´24(e): Q2 ´23: FY ´24(e): FY ´23:
------------------------------------------------------------------
Omsætning 4499 4552 4394 18.608 18.120
- Hearing 1792 1864 1719 7379 6802
- Enterprise 1785 1863 1861 7592 7463
- Gaming & Consumer 922 826 814 3624 3855
Organisk vækst* 5 5,1 -8 3,9 -1
- Hearing* 10 12,0 15 11,3 13
- Enterprise* -3 0,2 -23 2,0 -13
- Gaming & Consumer* 12 1,6 -4 -5,7 5
EBITA 374 395 331 2293 1200
EBITA. mar 2024gin 8,3 8,7 7,5 12,3 6,6
Resultat før skat 144 153 N/A 1328 N/A
Nettoresultat 112 119 N/A 1029 N/A
------------------------------------------------------------------
#
(e) = gennemsnitsestimater indsamlet af GN selv blandt op til 17 analytikere forud for regnskabet.
* = tallene for organisk vækst er afrundet til hele tal i GN´s regnskaber. Derfor er der ingen decimaler i tallene for første kvartal 2023 og hele 2023.
OBS: GN oplyser i en note til sine estimater, at de kan være mudret af indregning af omkostninger i forbindelse med nedskaleringen af forbrugerforretningen for headsets.
GN´s forventninger til 2024:
Mio. kr. Q2 ´24: Q2 ´24(e): Q2 ´23: FY ´24(e): FY ´23:
------------------------------------------------------------------
Omsætning 4499 4552 4394 18.608 18.120
- Hearing 1792 1864 1719 7379 6802
- Enterprise 1785 1863 1861 7592 7463
- Gaming & Consumer 922 826 814 3624 3855
Organisk vækst* 5 5,1 -8 3,9 -1
- Hearing* 10 12,0 15 11,3 13
- Enterprise* -3 0,2 -23 2,0 -13
- Gaming & Consumer* 12 1,6 -4 -5,7 5
EBITA 374 395 331 2293 1200
EBITA. mar 2024gin 8,3 8,7 7,5 12,3 6,6
Resultat før skat 144 153 N/A 1328 N/A
Nettoresultat 112 119 N/A 1029 N/A
------------------------------------------------------------------
#
(e) = gennemsnitsestimater indsamlet af GN selv blandt op til 17 analytikere forud for regnskabet.
* = tallene for organisk vækst er afrundet til hele tal i GN´s regnskaber. Derfor er der ingen decimaler i tallene for første kvartal 2023 og hele 2023.
OBS: GN oplyser i en note til sine estimater, at de kan være mudret af indregning af omkostninger i forbindelse med nedskaleringen af forbrugerforretningen for headsets.
GN´s forventninger til 2024:
#
% Ved Q2 ´24: 11. juni: Ved Q1 ´24: Ved FY ´23:
--------------------------------------------------------------------------------
Organisk vækst 2-6 2-6 2-8 2-8
EBITA. mar 2024gin 12-13 12-13 12-14 12-14
Frie pengestrømme (mio. kr.) Mere end 900 Mere end 900 Mere end 700 Mere end 700
--------------------------------------------------------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
% Ved Q2 ´24: 11. juni: Ved Q1 ´24: Ved FY ´23:
--------------------------------------------------------------------------------
Organisk vækst 2-6 2-6 2-8 2-8
EBITA. mar 2024gin 12-13 12-13 12-14 12-14
Frie pengestrømme (mio. kr.) Mere end 900 Mere end 900 Mere end 700 Mere end 700
--------------------------------------------------------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her