19. aug. 2025 kl. 11:06
35 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Jyske/CEO: Vores kunder har det godt - både de private og...

Jyske Bank har ikke tabt penge på kunderne i april, maj og juni - i hvert fald på de store linjer.

Bankens nedskrivninger blev i andet kvartal en indtægt på 113 mio. kr. mod et ventet tab på 37 mio. kr. af analytikerne.

Jyske Banks topchef, Lars Mørch, fortæller, at der er tale om tilbageførsel af et mindre beløb, og at der er helt faste arbejdsgange for, hvordan man skal se på nedskrivninger på enkelte kunder.

- Samlet set er det jo meget små beløb, der er på de faktiske nedskrivninger. På privatkundesiden har vi ikke tabt. Arbejdsmarkedet er stærkt, og der har været lønstigninger de seneste år. Og så er renten kommet lidt ned, så privatkundesegmentet står virkelig, virkelig stærkt på den linje, siger bankdirektøren og fortsætter:

- Og på erhvervssiden er det veldrevne virksomheder, som har formået at tilpasse sig henover de seneste år. Så det generelle billede er præcis det samme.

Lars Mørch påpeger dog, at der blandt erhvervskunderne kan være lidt mere variation, fordi det er tale om forskellige brancher og teknologi.

Alligevel har Jyske Bank hævet det ledelsesmæssige skøn i halvåret for nedskrivninger til 1877 mio. kr. fra 1782 mio. kr. ved udgangen af 2024. Stigningen skyldes den forøgede usikkerhed afledt af øgede toldsatser, oplyser banken.

- Vi arbejder jo løbende med de ledelsesmæssige skøn, og vi har ikke, som for et par år siden, hvor der blev lavet en del ekstra ledelsesmæssige skøn til landbruget på grund af CO2-afgift, rigtigt nogen branche, der slår meget kraftigt ud, fortæller Lars Mørch.

Spørgsmål: Er det, fordi I har været ude og luge ud i god tid, eller kan I sige, at jeres erhvervskunder faktisk har det godt?

- Vi er en relationsbank, og Jyske Bank er en bank, der har taget det lange sejt træk og gennem en årrække. Det vil sige, at de kunder, der kommer ind i Jyske Bank, prøver vi at tage os så godt af som muligt, men vi prøver også at gøre os umage i forhold til at vælge nogen, som vi mener er levedygtige, siger Lars Mørch.

- Vi har ikke haft et enkelt år med en hård udrensning eller noget af den stil. Vi har et løbende arbejde med vores kundeportefølje, og vi er særligt opmærksomme på, hvad vi tager ind af nye, siger han.

.\\˙ MarketWire



Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her