Medicinalselskabet Lundbeck leverede langt over forventning, når det kommer til indtjeningen i andet kvartal, og det skyldes særligt et meget fokuseret arbejde med at lægge investeringerne de rigtige steder.
Sådan lyder det fra selskabets topchef, Charl van Zyl, oven på onsdag aftens regnskab for perioden, der blev fremlagt en uge før tid som følge af den anden opjustering af forventningerne i år.
Som eksempel peger han på, at Lundbeck allerede fra årets begyndelse havde en aftale med partneren Takeda på plads om at nedprioritere salgsstyrken omkring antidepressivet Brintellix/Trintellix, der står til at løbe af patent med udgangen af i år.
Det har givet en lille tilbagegang på den front, men har til gengæld frigivet ressourcer til at fokusere endnu klarere på topproduktet Rexulti, som leverede pæn vækst og en klar positiv overraskelse i andet kvartal.
- Vi har et stærkt momentum, som vi ser som et resultat af en meget stærk og disciplineret levering af strategien om fokuserede investeringer i vores strategiske brands. Kvaliteten af vores indtjening er meget drevet af fokus på forbedret salg på vores nøglemarkeder, siger Charl van Zyl til MarketWire.
- Det er også kvalitetsindtjening, så det er ikke noget, vi ser som en engangseffekt, understreger han.
Lundbeck leverede i andet kvartal et justeret driftsresultat før af- og nedskrivninger samt renter og skat (EBITDA) på 2048 mio. kr. mod konsensus om 1742 mio. kr. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Visible Alpha for Lundbeck og 1619 mio. kr. i den tilsvarende periode af 2024.
Væksten i det justerede EBITDA er i lokale valutaer opgjort til 25 pct.
Det samlede EBITDA blev 2006 mio. kr. i andet kvartal mod ventet 1749 mio. kr. og 1471 mio. kr. i andet kvartal 2024.
Driftsresultatet (EBIT) endte i kvartalet på 1571 mio. kr. mod analytikerkonsensus om 1314 mio. kr. og et resultat på 1004 mio. kr. i andet kvartal året før.
REXULTI FORTSÆTTER STÆRK VÆKST
For Lundbecks største enkeltprodukt, Rexulti, der bruges til behandling af depression samt agitation hos Alzheimers-patienter i USA, var der igen tale om klar vækst i salget i andet kvartal, hvor produktet passerede 1,5 mia. kr. og endte med en omsætning på 1548 mio. kr. mod konsensus om 1479 mio. kr. blandt analytikerne.
Og hvor der tidligere primært har været tale om vækst inden for det nyere behandlingsområde for agitation, var væksten fordelt mellem både depression og agitation i løbet af andet kvartal.
Det skyldes ifølge Charl van Zyl, at Lundbeck gennem stærkt fokus på en patientpopulation på 65 år og derover i stigende grad oplever, at Rexulti har en god effekt på de patienter, der både lider af depression og Alzheimers.
Det giver en såkaldt haloeffekt hos lægerne, som derfor behandler mere med Rexulti i begge tilfælde.
- Vi har brugt flere af vores kræfter på det primære segment, hvor vi ser stor effekt hos patienter på 65 år og derover. Der ser vi nogle gange en haloeffekt. og det er heller ikke tilfældigt, for det har været en stor prioritet at fange netop det segment, siger Charl van Zyl til MarketWire.
Og baggrunden for, at Lundbeck har kunnet øge fokus på Rexulti, er blandt andet, at ressourcerne til dels er blevet flyttet væk fra Brintellix, som skuffede lidt med sit salg i andet kvartal.
- Trintellix løber af patent mod slutningen af i år. Derfor har vi aftalt med Takeda, at vi sammen mindsker investeringerne og sætter salgsstyrken på andre steder. I vores tilfælde har vi flyttet meget til Rexulti. Det har givet os en god effekt. Det har også hjulpet Takeda, som har kunnet bruge deres styrke andre steder, og det har været den rigtige strategi for begge parter, siger Lundbeck-topchefen.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Sådan lyder det fra selskabets topchef, Charl van Zyl, oven på onsdag aftens regnskab for perioden, der blev fremlagt en uge før tid som følge af den anden opjustering af forventningerne i år.
Som eksempel peger han på, at Lundbeck allerede fra årets begyndelse havde en aftale med partneren Takeda på plads om at nedprioritere salgsstyrken omkring antidepressivet Brintellix/Trintellix, der står til at løbe af patent med udgangen af i år.
Det har givet en lille tilbagegang på den front, men har til gengæld frigivet ressourcer til at fokusere endnu klarere på topproduktet Rexulti, som leverede pæn vækst og en klar positiv overraskelse i andet kvartal.
- Vi har et stærkt momentum, som vi ser som et resultat af en meget stærk og disciplineret levering af strategien om fokuserede investeringer i vores strategiske brands. Kvaliteten af vores indtjening er meget drevet af fokus på forbedret salg på vores nøglemarkeder, siger Charl van Zyl til MarketWire.
- Det er også kvalitetsindtjening, så det er ikke noget, vi ser som en engangseffekt, understreger han.
Lundbeck leverede i andet kvartal et justeret driftsresultat før af- og nedskrivninger samt renter og skat (EBITDA) på 2048 mio. kr. mod konsensus om 1742 mio. kr. blandt analytikerne ifølge estimater indsamlet af Visible Alpha for Lundbeck og 1619 mio. kr. i den tilsvarende periode af 2024.
Væksten i det justerede EBITDA er i lokale valutaer opgjort til 25 pct.
Det samlede EBITDA blev 2006 mio. kr. i andet kvartal mod ventet 1749 mio. kr. og 1471 mio. kr. i andet kvartal 2024.
Driftsresultatet (EBIT) endte i kvartalet på 1571 mio. kr. mod analytikerkonsensus om 1314 mio. kr. og et resultat på 1004 mio. kr. i andet kvartal året før.
REXULTI FORTSÆTTER STÆRK VÆKST
For Lundbecks største enkeltprodukt, Rexulti, der bruges til behandling af depression samt agitation hos Alzheimers-patienter i USA, var der igen tale om klar vækst i salget i andet kvartal, hvor produktet passerede 1,5 mia. kr. og endte med en omsætning på 1548 mio. kr. mod konsensus om 1479 mio. kr. blandt analytikerne.
Og hvor der tidligere primært har været tale om vækst inden for det nyere behandlingsområde for agitation, var væksten fordelt mellem både depression og agitation i løbet af andet kvartal.
Det skyldes ifølge Charl van Zyl, at Lundbeck gennem stærkt fokus på en patientpopulation på 65 år og derover i stigende grad oplever, at Rexulti har en god effekt på de patienter, der både lider af depression og Alzheimers.
Det giver en såkaldt haloeffekt hos lægerne, som derfor behandler mere med Rexulti i begge tilfælde.
- Vi har brugt flere af vores kræfter på det primære segment, hvor vi ser stor effekt hos patienter på 65 år og derover. Der ser vi nogle gange en haloeffekt. og det er heller ikke tilfældigt, for det har været en stor prioritet at fange netop det segment, siger Charl van Zyl til MarketWire.
Og baggrunden for, at Lundbeck har kunnet øge fokus på Rexulti, er blandt andet, at ressourcerne til dels er blevet flyttet væk fra Brintellix, som skuffede lidt med sit salg i andet kvartal.
- Trintellix løber af patent mod slutningen af i år. Derfor har vi aftalt med Takeda, at vi sammen mindsker investeringerne og sætter salgsstyrken på andre steder. I vores tilfælde har vi flyttet meget til Rexulti. Det har givet os en god effekt. Det har også hjulpet Takeda, som har kunnet bruge deres styrke andre steder, og det har været den rigtige strategi for begge parter, siger Lundbeck-topchefen.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her