Kinas seneste forsøg på den nordlige sørute – hvor skibene bruger kanalen mellem Rusland og Nordpolen til at fragte varer – har fået nogle af verdens største containerrederier til at gentage, at Arktis for dem stadig ikke er sikkert, miljøvenligt eller kommercielt levedygtigt.
MSC Mediterranean Shipping, verdens største containerrederi, har i denne uge udsendt en kundevejledning for at "bekræfte" sin forpligtelse til at undgå den arktiske passage, en rute, der kan halvere den 40 dage lange Asien-Europa-fragtrejse, skriver Bloomberg News.
Fragt fra Asien til Europa bliver i øjeblikket sendt syd om Afrika, da angreb fra houthier i Det Røde Hav effektivt har lukket det eneste andet kortere alternativ, Suez-kanalen.
Øget arktisk trafik kan "påvirke regionens skrøbelige økosystem og indlandsisen" samt fjerntliggende arktiske samfund, meddelte MSC i vejledningen den 29. september.
Tre af de andre fem største containerrederier — danske A.P. Møller-Maersk, franske CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd — har også meddelt, at de ikke vil forsøge at bruge sejlruten, som følger Ruslands arktiske kyst i mere end 3000 sømil, i overensstemmelse med en frivillig forpligtelse, de indgik i 2019.
Verdens fjerdestørste containerrederi målt på kapacitet, kinesiske Cosco Shipping, har ifølge Bloomberg News ikke underskrevet forpligtelsen.
.\\˙ MarketWire
Jakob Due Jakobsen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
MSC Mediterranean Shipping, verdens største containerrederi, har i denne uge udsendt en kundevejledning for at "bekræfte" sin forpligtelse til at undgå den arktiske passage, en rute, der kan halvere den 40 dage lange Asien-Europa-fragtrejse, skriver Bloomberg News.
Fragt fra Asien til Europa bliver i øjeblikket sendt syd om Afrika, da angreb fra houthier i Det Røde Hav effektivt har lukket det eneste andet kortere alternativ, Suez-kanalen.
Øget arktisk trafik kan "påvirke regionens skrøbelige økosystem og indlandsisen" samt fjerntliggende arktiske samfund, meddelte MSC i vejledningen den 29. september.
Tre af de andre fem største containerrederier — danske A.P. Møller-Maersk, franske CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd — har også meddelt, at de ikke vil forsøge at bruge sejlruten, som følger Ruslands arktiske kyst i mere end 3000 sømil, i overensstemmelse med en frivillig forpligtelse, de indgik i 2019.
Verdens fjerdestørste containerrederi målt på kapacitet, kinesiske Cosco Shipping, har ifølge Bloomberg News ikke underskrevet forpligtelsen.
.\\˙ MarketWire
Jakob Due Jakobsen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her