A.P. Møller-Mærsk har taget hul på et usædvanligt 2025, hvor toldkrig og stor usikkerhed har præget markedet.
Det får Mærsk til at spå lavere containerfragt resten af året, samtidig med at både omsætning, drift og overskud er vokset i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.
I årets første tre måneder Mærsk hentet et driftsresultat, EBITDA, på 2,7 mia. dollar. Det skal ses i forhold til 1,6 mia. dollar i samme kvartal året før.
Analytikerne havde på forhånd sat næsen op efter et driftsresultat på 2,5 mia. dollar, viser estimater fra Bloomberg.
- Vi leverer et stærkt resultat sammenlignet med samme kvartal sidste år, drevet af fortsatte forbedringer i driften og en global økonomi, der har været i god form i årets første tre måneder. Med stigende handelspolitiske spændinger og den voksende usikkerhed er der endnu en gang kommet fokus på de globale forsyningskæder, siger topchef Vincent Clerc i forbindelse med regnskabet.
Mærsk fastholder i samme ombæring de finansielle forventninger til året, men forudser lavere globale containervoluminer. Prognosen for væksten i volumen på det globale containermarked ligger nu i intervallet minus 1 til plus 4 pct.
Tidligere sås en vækst omkring 4 pct.
Resultatet i årets første kvartal er skabt ud fra en omsætning på 13,3 mia. dollar i årets første tre måneder, som er en stigning fra 12,4 mia. dollar i samme periode året forinden. Analytikerne havde sigtet efter 13,1 mia. dollar.
TOLDKRIG, NYE SKIBE OG ALLIANCE
Årets første måneder har været præget af stor usikkerhed fra toldkrig, som udfordrer forsyningskæderne - ikke mindst fordi toldplanerne løbende ændrer sig. Pressede forsyningskæder på den ene side sende fragtraterne op, men samtidig er toldsatserne mellem særligt Kina og USA så høje, at efterspørgslen efter fragt er dalet.
Ved årsregnskabet lød det fra topchef Vincent Clerc, at told i sig selv ikke bremser handel, men at købekraften er væsentligere. Og den seneste tid har budt på dalende forbrugertillid både i USA og flere steder i Europa.
Industrien mærker også fortsat, at mange nye skibe har fundet vej til markedet og hævet udbuddet. Det afbødes i noget omfang dog fortsat af, at der endnu ikke er fundet en løsning på konflikten i Det Røde Hav, og derfor fortsætter rederierne med at sejle den længere rute uden om Afrika. Mærsk forventer nu, at det vil fortsætte året ud, og det binder skibskapaciteten i længere tid ad gangen.
På bundlinjen har Mærsk hentet et justeret overskud på 1,2 mia. dollar, som er en fremgang fra 210 mio. dollar i første kvartal året forinden. Det skal ses i forhold til estimatet på 988 mio. dollar.
Tabel over A.P. Møller-Mærsks regnskab for første kvartal 2025:
Hvordan vil du
Det får Mærsk til at spå lavere containerfragt resten af året, samtidig med at både omsætning, drift og overskud er vokset i første kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.
I årets første tre måneder Mærsk hentet et driftsresultat, EBITDA, på 2,7 mia. dollar. Det skal ses i forhold til 1,6 mia. dollar i samme kvartal året før.
Analytikerne havde på forhånd sat næsen op efter et driftsresultat på 2,5 mia. dollar, viser estimater fra Bloomberg.
- Vi leverer et stærkt resultat sammenlignet med samme kvartal sidste år, drevet af fortsatte forbedringer i driften og en global økonomi, der har været i god form i årets første tre måneder. Med stigende handelspolitiske spændinger og den voksende usikkerhed er der endnu en gang kommet fokus på de globale forsyningskæder, siger topchef Vincent Clerc i forbindelse med regnskabet.
Mærsk fastholder i samme ombæring de finansielle forventninger til året, men forudser lavere globale containervoluminer. Prognosen for væksten i volumen på det globale containermarked ligger nu i intervallet minus 1 til plus 4 pct.
Tidligere sås en vækst omkring 4 pct.
Resultatet i årets første kvartal er skabt ud fra en omsætning på 13,3 mia. dollar i årets første tre måneder, som er en stigning fra 12,4 mia. dollar i samme periode året forinden. Analytikerne havde sigtet efter 13,1 mia. dollar.
TOLDKRIG, NYE SKIBE OG ALLIANCE
Årets første måneder har været præget af stor usikkerhed fra toldkrig, som udfordrer forsyningskæderne - ikke mindst fordi toldplanerne løbende ændrer sig. Pressede forsyningskæder på den ene side sende fragtraterne op, men samtidig er toldsatserne mellem særligt Kina og USA så høje, at efterspørgslen efter fragt er dalet.
Ved årsregnskabet lød det fra topchef Vincent Clerc, at told i sig selv ikke bremser handel, men at købekraften er væsentligere. Og den seneste tid har budt på dalende forbrugertillid både i USA og flere steder i Europa.
Industrien mærker også fortsat, at mange nye skibe har fundet vej til markedet og hævet udbuddet. Det afbødes i noget omfang dog fortsat af, at der endnu ikke er fundet en løsning på konflikten i Det Røde Hav, og derfor fortsætter rederierne med at sejle den længere rute uden om Afrika. Mærsk forventer nu, at det vil fortsætte året ud, og det binder skibskapaciteten i længere tid ad gangen.
På bundlinjen har Mærsk hentet et justeret overskud på 1,2 mia. dollar, som er en fremgang fra 210 mio. dollar i første kvartal året forinden. Det skal ses i forhold til estimatet på 988 mio. dollar.
Tabel over A.P. Møller-Mærsks regnskab for første kvartal 2025:
#
Mio. dollar Q1 ´25 Q1 ´25(e) Q1 ´24 FY ´25 (e) FY ´24
-----------------------------------------------------------
Omsætning 13.321 13.135 12.355 50.131 55.482
- Ocean 8910 - 8009 30.937 37.388
- Logistics 3488 - 3504 15.704 14.920
- Terminals 1231 - 999 4642 4465
EBITDA 2710 2526 1590 7141 12.128
- Ocean 1903 1748 956 4271 9186
- Logistics 383 378 266 1590 1447
- Terminals 444 377 348 1591 1601
Resultat før skat 1430 1013 328 1616 6816
Nettoresultat* 1207 988 210 1064 6095
-----------------------------------------------------------
#
(e) = estimater indsamlet af Bloomberg News blandt op til 18 analytikere for kvartalstal samt 26 analytikere for hele året.Tallene er trukket 2. maj.
* = underliggende/justeret.
A.P. Møller-Mærsks forventninger til 2025:
Mio. dollar Q1 ´25 Q1 ´25(e) Q1 ´24 FY ´25 (e) FY ´24
-----------------------------------------------------------
Omsætning 13.321 13.135 12.355 50.131 55.482
- Ocean 8910 - 8009 30.937 37.388
- Logistics 3488 - 3504 15.704 14.920
- Terminals 1231 - 999 4642 4465
EBITDA 2710 2526 1590 7141 12.128
- Ocean 1903 1748 956 4271 9186
- Logistics 383 378 266 1590 1447
- Terminals 444 377 348 1591 1601
Resultat før skat 1430 1013 328 1616 6816
Nettoresultat* 1207 988 210 1064 6095
-----------------------------------------------------------
#
(e) = estimater indsamlet af Bloomberg News blandt op til 18 analytikere for kvartalstal samt 26 analytikere for hele året.Tallene er trukket 2. maj.
* = underliggende/justeret.
A.P. Møller-Mærsks forventninger til 2025:
#
Mia. dollar Ved Q1 ´25 Ved FY ´24
---------------------------------
EBITDA 6-9 6-9
EBIT 0-3 0-3
---------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Redaktion +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Mia. dollar Ved Q1 ´25 Ved FY ´24
---------------------------------
EBITDA 6-9 6-9
EBIT 0-3 0-3
---------------------------------
#
.\\˙ MarketWire
Redaktion +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her