02. maj 2024 kl. 09:00
41 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Mærsk/Sydbank: Effekterne af uro i Det Røde Hav er tydelige

De mørke skyer er drevet en anelse ud i horisonten hos A.P. Møller-Mærsk, der ikke længere ser lige så negativt på fremtiden.

Det står klart efter regnskabet for første kvartal torsdag morgen, der landede bedre end ventet og har kastet en forbedret prognose af sig.

- Det er tydeligt at se effekterne af uroen i Det Røde Hav, konstaterer Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker i Sydbank.

Uroen i Mellemøsten og flere omkringliggende farvande har fået de store rederier til at sejle en længere rute uden om Afrika. Det giver længere sejladser, som løfter fragtraterne, hvilket Mærsk rent finansielt har nydt godt af i første kvartal.

Rederiet forventer nu et underliggende driftsoverskud før af- og nedskrivninger samt renter og skat, EBITDA, på 4-6 mia. dollar. Tidligere var EBITDA-forventningen 1-6 mia. dollar.

Analytikerne havde en forventning om 5,2 mia. dollar, som dermed var i den højere ende af selskabets egne forventninger.

Derfor flugter det løftede bundinterval også meget godt med markedet, mener Mikkel Emil Jensen.



- De løfter bundniveauet, som virkede meget konservativt set i lyset af, at en løsning i Det Røde Hav lader til at have lange perspektiver, siger senioranalytikeren.

OMKOSTNINGER STIGER

Mens de længere sejlruter giver højere indtjening, er det dog også værd at bemærke, at omkostningerne er løftet. Det skyldes, at der bruges flere penge på netværk af skibe og på brændstof, der skal fyldes i tankene på de længere sejladser.

- Når man ser på resultaterne for kvartalet, så er "Ocean" nok det positive indslag, når man kigger på EBITDA som overrasker let positivt. Det er drevet af højere gennemsnitlige fragtrater, men jeg ser også på omkostningerne, som er noget højere end det ventede, siger Mikkel Emil Jensen.

Han kalder samtidig satsningsområdet "Logistics" for mere negativ læsning, da Mærsk fortsat arbejder for at løfte marginerne i divisionen. De ligger omkring 1 pct., hvor logistikselskaber typisk gerne ser det markant højere.

- De er udfordret på omkostningerne, konstaterer Mikkel Emil Jensen.



.\\˙ MarketWire



Trine Vestergaard +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Mest læste artikler

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her