13. aug. 2025 kl. 13:35
202 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Matas/CEO: Klar til at vende fokus mod kunderne og den da...

Skønhedsplejekoncernen Matas kan nu dreje al opmærksomhed mod kunderne og den daglige drift efter en periode med "hovedet i maskinrummet".

Det fortæller Gregers Wedell-Wedellsborg til MarketWire i forbindelse med Matas´ regnskab for første kvartal af det skæve regnskabsår 2025/26.

Talmæssigt er der ikke noget, som overrasker topchefen i et regnskab, hvor Matas leverede vækst på både top- og bundlinje. Men han fremhæver særligt to lyspunkter.

Det første lyspunkt er, at kunder tog 300.000 flere indkøbsture i Matas og Kicks på tværs af Norden sammenlignet med samme periode sidste år. Topchefen påpeger, at det er et bevis på, at selskabets vækst er sund.

- Det andet lyspunkt er, at vi nu går ind i en fase, hvor vi virkelig genererer et stærkt cashflow. Vi har brugt de sidste par år på integration og at tage synergier ud og bygge to kæmpe robotlagre. Og det er vi færdige med. Det er gået godt. Og nu høster vi så frugterne af det. Og det skaber et stort råderum for os, til hvad vi gerne vil fremover, udtaler Gregers Wedell-Wedellsborg.

Det er to år siden, at Matas købte den svenske skønhedsplejekæde Kicks, og med dagens regnskab går selskabet ind i en ny fase af sin "Win the Nordics"-strategi. Som led i strategien skal Matas nå en omsætning på over 10 mia. kr. i regnskabsåret 2027/28.

- To år efter at vi købte Kicks i Sverige, Norge og Finland og har brugt ganske meget tid på at have hovedet inde i maskinrummet, så kan vi nu dreje al vores opmærksomhed ud mod kunderne og den daglige drift og tænke over, hvad vi kan gøre for at forny os, siger topchefen.

Matas fastholder forventningen om en omsætningsvækst på mellem 3 og 7 pct. for året i faste valutaer.

STOR EFTERSPØRGSEL TRODS LAV FORBRUGERTILLID

Mængden af frie pengestrømme er steget til 371 mio. fra 32 mio. samme kvartal sidste år. En del af pengestrømmene skal skal bruges på lanceringen og markedsføringen af Striberne og Nilens Jord i Kicks-forretninger i Sverige, Norge og Finland.

- Det er klart, at det er en chance, man tager, og det koster noget at gøre. Vi håber, at svenskerne, nordmændene og finnerne tager godt imod det. Men det havde vi ikke turdet at gøre, hvis vi var bekymrede for fremtiden, eller hvis vi ikke havde det finansielle råderum, som vi har, udtaler han.

Lanceringen af Striberne og Nilens Jord på andre markeder sker i en tid, hvor topchefen ser historisk dårlige svar fra forbrugerne, hvis man spørger dem, men andre svar, hvis man kigger på tallene og kundernes ageren.

- Det er meget lang tid siden, at vi har set så negative forbrugere, når man spørger dem. Men samtidig så sidder vi og kigger på 300.000 flere indkøbsture. Så der er en meget stor forskel på, hvordan stemningen hos forbrugerne er, og hvordan de så faktisk agerer derude, udtaler Gregers Wedell-Wedellsborg og tilføjer:

- Vores strategi bygger ikke på, at markedet nødvendigvis er positivt. Vores vækststrategi bygger på, at vi tilbyder flere og flere varer, flere og flere brands, flere og flere nyheder til kunderne. Så vi prøver ikke at lade vores stemning og vores strategi præge af, om der er optimisme eller pessimisme, men mere holde kursen. Og blive ved med at gøre det, som vi selv er herre over, udtaler topchefen.

.\\˙ MarketWire



Rasmus Hall +45 33 30 03 35 Ritzau Finans, E-mail:[email protected], www.ritzaufinans.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Mest læste artikler

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her