Hos Rederiet Norden har topchef Jan Rindbo fulgt nøje med i topmødet mellem USA og Kina, der er foregået i Sydkorea natten til torsdag.
De to lande er blødt op i forhold til hinanden på handelsområdet, og det kan få betydning for Nordens forretning med at fragte tørlast på tværs af verdenshavene - især inden for sojabønner, hvor Kina aftager cirka 60 pct. af den samlede produktion i verden.
Dog har Jan Rindbo ikke forventningen om et decideret boom i handelen.
- Fordi Kina måske har skulle forberede sig på forhandlingerne med USA, så har de allerede fyldt lagrene godt op med sojabønner fra Sydamerika. Derfor har vi lidt en afdæmpet forventning, siger Norden-chefen til MarketWire i forbindelse med selskabets regnskab for tredje kvartal.
Det kom egentlig ikke bag på Jan Rindbo, at de to lande ville bløde lidt op i forhold til handelsbarrierer, da man forud for mødet kunne se, at Kina igen så småt begyndte at placere ordrer på amerikanske sojabønner.
- Vi har da ventet spændt på, hvad der kom ud af det. Men vi havde allerede set, at der kom laster i markedet. Så på den måde overraskede det os ikke, og jeg tror, at man skal være lidt afdæmpet på, hvad det betyder og hvor meget Kina kommer til at købe, siger han.
Han understreger samtidig, at det ikke har den store betydning for Norden, om der skal fragtes varer til Kina fra Sydamerika eller USA.
- Men samlet set er færre barrierer jo godt for den globale handel, lyder det.
Norden måtte i tredje kvartal forsat indkassere et driftsunderskud i sin fragtdivision Freight Services & Trading. Dog melder rederiet om et stærkere tørlastmarked i kvartalet oven på et svagt halvår - netop båret frem af øget kinesisk import.
Også i markedet for produkttank var der lidt fremgang i tredje kvartal, og her venter Norden, at en øget olieproduktion vil være med til at understøtte opturen.
Det blev til et samlet driftsunderskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 26,1 mio. dollar i divisionen.
Omvendt gik det i Asset Management-divisionen, der håndterer Nordens køb og salg af skibe, hvor stigende skibspriser trak resultatet op. Her blev det til et driftsoverskud på 61,5 mio. dollar.
Samlet kom Norden ud med en driftsindtjening på 107,8 mio. dollar, når der indregnes køb og salg af skibe, mens bundlinjen viste et overskud på 26 mio. dollar i kvartalet.
.\\˙ MarketWire
Christian Iversen Kielberg +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
De to lande er blødt op i forhold til hinanden på handelsområdet, og det kan få betydning for Nordens forretning med at fragte tørlast på tværs af verdenshavene - især inden for sojabønner, hvor Kina aftager cirka 60 pct. af den samlede produktion i verden.
Dog har Jan Rindbo ikke forventningen om et decideret boom i handelen.
- Fordi Kina måske har skulle forberede sig på forhandlingerne med USA, så har de allerede fyldt lagrene godt op med sojabønner fra Sydamerika. Derfor har vi lidt en afdæmpet forventning, siger Norden-chefen til MarketWire i forbindelse med selskabets regnskab for tredje kvartal.
Det kom egentlig ikke bag på Jan Rindbo, at de to lande ville bløde lidt op i forhold til handelsbarrierer, da man forud for mødet kunne se, at Kina igen så småt begyndte at placere ordrer på amerikanske sojabønner.
- Vi har da ventet spændt på, hvad der kom ud af det. Men vi havde allerede set, at der kom laster i markedet. Så på den måde overraskede det os ikke, og jeg tror, at man skal være lidt afdæmpet på, hvad det betyder og hvor meget Kina kommer til at købe, siger han.
Han understreger samtidig, at det ikke har den store betydning for Norden, om der skal fragtes varer til Kina fra Sydamerika eller USA.
- Men samlet set er færre barrierer jo godt for den globale handel, lyder det.
Norden måtte i tredje kvartal forsat indkassere et driftsunderskud i sin fragtdivision Freight Services & Trading. Dog melder rederiet om et stærkere tørlastmarked i kvartalet oven på et svagt halvår - netop båret frem af øget kinesisk import.
Også i markedet for produkttank var der lidt fremgang i tredje kvartal, og her venter Norden, at en øget olieproduktion vil være med til at understøtte opturen.
Det blev til et samlet driftsunderskud før af- og nedskrivninger, EBITDA, på 26,1 mio. dollar i divisionen.
Omvendt gik det i Asset Management-divisionen, der håndterer Nordens køb og salg af skibe, hvor stigende skibspriser trak resultatet op. Her blev det til et driftsoverskud på 61,5 mio. dollar.
Samlet kom Norden ud med en driftsindtjening på 107,8 mio. dollar, når der indregnes køb og salg af skibe, mens bundlinjen viste et overskud på 26 mio. dollar i kvartalet.
.\\˙ MarketWire
Christian Iversen Kielberg +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her