14. aug. 2025 kl. 10:28
57 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Norden/CEO: Stort skibssalg gør op for svagt fragtmarked ...

Mens Norden fortsat er tynget af et svagt fragtmarked, så kan rederiet høste frugterne i den anden halvdel af forretningen: køb og salg af skibe.

Verdensflåden bliver nemlig ældre og ældre, og ventetiden på nye skibe er fortsat lang.

Derfor har Norden haft travlt med at leje nye skibe ind, som kan købes og videresælges på et senere tidspunkt.

- Vi har været enormt aktive på køb og salg af skibe. Vi må være tæt på at have en rekord i vores branche. Vi har lavet 38 transaktioner til og med august, siger Norden-topchef, Jan Rindbo, til MarketWire i forbindelse med torsdagens regnskab for første halvår.

Her kom knap halvdelen af det samlede overskud alene fra salg af skibe. Den resterende del fra driften på tværs af Nordens to divisioner.

- Vi har realiseret en del gevinster på salg af skibe, men vi har samtidig været ude at få nye skibe ind i vores portefølje. Vi har mange skibe med købsoptioner, og vi bliver ved med at tilføje nye, siger Jan Rindbo.

Norden har i år solgt 20 skibe, hvoraf 13 var fra udnyttede købsoptioner. Der er dog flere at tage af i fremtiden, da den samlede mængde af købsoptioner ved halvåret løber op i 85 skibe - 6 mere end ved slutningen af 2024.

Samtidig, understreger Norden-direktøren, er de nytilkomne skibe mere brændstofeffektive. Det betyder, at rederiet vil kunne få en større præmie for dem ved et senere salg.

Ifølge Jan Rindbo er der generelt en stærk tiltro til, at markedet for skibshandler forbliver stærkt. Ordrebogen af nye skibe er lille, mens andelen af aldrende skibe vokser.

- Der tegner sig et ret positivt billede, og det afspejler sig i priserne. Men bliver markedet dårligt, så behøver vi jo ikke bruge købsoptionerne, siger Jan Rindbo.

FORTSAT SVAGT FRAGTMARKED

Den anden halvdel af regnskabet er dog martret af et fortsat svagt marked for fragt - den anden halvdel af Nordens forretning. Især tørlastmarkedet er en væsentlig sten i skoen.

- Vi har haft spotrater i tørlast, som har været nede med 30 pct. i forhold til sidste år. Så det har været svære markedsbetingelser, og det har været svært for mange at tjene penge, siger Jan Rindbo.

Tankmarkedet er faldet endnu mere, men her ligger niveauet dog fortsat pænt, understreger Norden-direktøren.

Freight Services & Trading, som dækker over Nordens fragtforretning, endte i første halvår med et driftsunderskud (EBITDA) på 5,1 mio. dollar. Til sammenligning lød driftsindtjeningen fra Asset Management, altså køb og salg af skibe, på 115,1 mio. dollar i halvåret.

Og der er ikke umiddelbart udsigt til bedring i år, slår Jan Rindbo fast.

- Vi forventer ikke, at 2025 bliver et prangende år for Freight Services & Trading samlet set . Udfordringen er, at du har lave spotrater samtidig med høje forventninger til fremtiden. Det vil sige, at hvis du er operatør i spotmarkedet, så er du nød til at leje skibe til høje rater, fordi skibsrederne ikke er så villige til at afgive deres skibe, siger han.

.\\˙ MarketWire



Christian Iversen Kielberg +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Mest læste artikler

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her