Den norske forbrugsvarekæmpe Orkla ser fortsat begrænsede effekter fra handelskrigen og kunne for andet kvartal notere en bedre end ventet omsætning og drift.
Dog skaber højere inflation på madvarer i Norge og EU lidt usikkerhed omkring forbrugernes købekraft fremover, bemærker det norske selskab i sit regnskab mandag morgen.
I andet kvartal omsatte Orkla for 17,65 mia. norske kr., mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Infront Data havde regnet med 17,3 mia. norske kr.
Det justerede driftsresultat før renter og skat (EBIT) blev opgjort til 1873 mio. norske kr. mod konsensus om 1820 mio. norske kr. blandt analytikerne.
Og selv weekendens melding om en told på 30 pct. på europæiske varer importeret til USA skræmmer ikke Orkla synderligt. Selskabet ser fortsat ikke nogen synderlig effekt af handelskrigen på selskabets resultater.
- Vurderingen af Orklas eksponering mod toldsatser og handelskonflikter er uændret siden første kvartal. Den direkte effekt af toldsatser er begrænset for Orkla som helhed. Orklas import af direkte materialer til USA og indkøb fra USA repræsenterer hver især mindre end 1 pct. af indkøbene. Orklas eksport til USA står for mindre end 1 pct. af driftsindtjeningen, skriver selskabet.
Orkla sidder på en lang række varemærker i hele Norden - herunder også flere danske såsom Kims, Odense Marcipan, Naturli´ og Beauvais.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Dog skaber højere inflation på madvarer i Norge og EU lidt usikkerhed omkring forbrugernes købekraft fremover, bemærker det norske selskab i sit regnskab mandag morgen.
I andet kvartal omsatte Orkla for 17,65 mia. norske kr., mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af Infront Data havde regnet med 17,3 mia. norske kr.
Det justerede driftsresultat før renter og skat (EBIT) blev opgjort til 1873 mio. norske kr. mod konsensus om 1820 mio. norske kr. blandt analytikerne.
Og selv weekendens melding om en told på 30 pct. på europæiske varer importeret til USA skræmmer ikke Orkla synderligt. Selskabet ser fortsat ikke nogen synderlig effekt af handelskrigen på selskabets resultater.
- Vurderingen af Orklas eksponering mod toldsatser og handelskonflikter er uændret siden første kvartal. Den direkte effekt af toldsatser er begrænset for Orkla som helhed. Orklas import af direkte materialer til USA og indkøb fra USA repræsenterer hver især mindre end 1 pct. af indkøbene. Orklas eksport til USA står for mindre end 1 pct. af driftsindtjeningen, skriver selskabet.
Orkla sidder på en lang række varemærker i hele Norden - herunder også flere danske såsom Kims, Odense Marcipan, Naturli´ og Beauvais.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her