11. jul. 2025 kl. 12:55
35 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Pandora kigger på kinesiske partnere skriver Reuters - NY

Pandora undersøger måder at omstrukturere sin kinesiske forretning på, siger to personer med kendskab til sagen, efter flere års faldende salg både online og offline.

Det danske smykkeselskab er i dialog med kinesisk baserede fonde og e-handelspartnere om potentielt at give licens til sit brand og alle sine aktiver, herunder eksisterende lagerbeholdning, i fem år, siger en af personerne til nyhedsbureauet Reuters.

Pandora har i flere år haft en plan i skuffen til at komme ind på de kinesiske forbrugere. Men den er ikke blevet hevet frem efter coronapandemien:

- Vi har et mere grundlæggende problem i Kina, som vi er nødt til at løse. Problemet er, at vores brand ikke blev introduceret ordentligt, da vi først kom ind på det kinesiske marked i 2015. Det betyder, at de kinesiske forbrugere ikke ved, hvad vi står for, skriver Pandora til MarketWire og fortsætter uden at gå i detaljer:

- Vi er nødt til at repositionere brandet i Kina og opnå den samme differentiering, som vi har i resten af verden. Vi arbejder på at vende det, men det kommer til at tage tid. Kina er det største smykkemarked i verden, og vi er fortsat fuldt engagerede i forretningen der.

Pandora har i de seneste år lukket en del franchise butikker og selv åbnet forretninger, da smykkeselskabet ønsker at følge smykkerne i alle led - lige fra produktionen i Thailand til forbrugerne i butikken.

KINA VAR VÆKSTHÅB

Kina har været et af den danske smykkeproducents væksthåb. Men i første kvartal 2025 var salget af charms, ringe og kæder til kineserne næsten ikke eksisterende i en koncern, der satte rekord i omsætningen i det traditionelle lille første kvartal med 7347 mio. kr. på toplinjen. Kina stod blot for 1 pct. af det salg.

Det var coronapandemi, der slukkede for det kinesiske eventyr:

- Kina er ikke rigtigt kommet igen efter pandemien. De har jo også en hel del problemer med den indenlandske økonomi, sagde Alexander Lacik, direktør for Pandora, til MarketWire i maj.

Dengang var planen at lukke butikker på et smykkemarked, der vurderes til at være verdens største.

- Vi kigger på at lukke mindst 50 konceptbutikker i Kina i år. For matematikken fungerer simpelthen ikke for butikkerne, lød det fra topchefen.

I første kvartal var de ti allerede lukket.

- Vi bliver nødt til at tilpasse os virkeligheden. Det handler ikke om at ændre strategien - vi er ikke på vej ud af Kina, slår topchefen fast.

I første kvartal var salget i Kina på 96 mio. kr. mod 110 mio. kr. i kvartalet sidste år. Markedet har været et af dem, som Pandora satsede på - men nedlukningerne sætter en bremseklods i væksten. I første kvartal 2019 solgte Pandora smykker for 548 mio. kr.

.\\˙ MarketWire



Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Mest læste artikler

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her