02. apr. 2025 kl. 16:00
101 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Rederier holder kinesisk byggede skibe ud i strakt arm ef...

Truslen om at kinesisk producerede skibe i fremtiden kan blive pålagt et gebyr, hvis de benytter havne i USA, har fået rederier til næsten at stoppe med at købe tørlastskibe, der er bygget i Kina.

Kun fire bulkskibe bygget i Kina - skibe, der fragter alt fra kul til salt - blev solgt på brugtmarkedet i marts, viser data fra Clarkson Research Services indsamlet af Bloomberg News.

I slutningen af februar så de indledende manøvrer til et gebyrdekret fra præsident Donald Trumps administration dagens lys, og det fremgik, at skibe, der sejler under kinesisk flag eller er produceret i Kina, skal betale.

Den lavere købelyst er det seneste tegn på, at amerikanske forslag påvirker markederne allerede før, de er færdigbehandlet og indført. Og det er på tale, at det kan koste helt op mod 3,5 mio. dollar at lægge til i en amerikansk havn med et kinesisk bygget skib, anslår Clarkson.

- Der er helt klart større købsinteresse for japansk byggede skibe i forhold til dem, der er bygget i Kina i øjeblikket, siger Burak Cetinok fra skibsmæglerfirmaet Arrow Shipping til Bloomberg.

- Og det afspejles i både transaktionsmængder og aktivværdier. De fleste af de skibe, der har skiftet hænder i de seneste uger, er japanskbyggede, siger han.

Den kinesiske skibsværftsindustri hører til blandt verdens største, og flere rederier - heriblandt Mærsk - får lavet skibe i Kina.

.\\˙ MarketWire



Charlotte Mackeprang +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail:[email protected], www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her