21. nov. 2025 kl. 06:34
1 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

STG/CEO: Klar til at skære forretningen til i overensstem...

Scandinavian Tobacco, STG, er klar til at skære forretningen til efter år med opkøb.

Det fortæller topchef Niels Frederiksen efter tobakskoncernens kapitalmarkedsdag torsdag, hvor den nye femårige strategi, Focus2030, blev gennemgået i detaljer.

Den danske tobakskoncern købte i april 2023 det svenske selskab XQS International, og i juni året efter var det fynske Mac Baren, der blev føjet til familien. Hvor opkøb var en del af den forrige strategi, så er den nye rettet til på det punkt. Og det kan blive nødvendigt at skære noget fra:

- Den bedste måde at forklare det på er egentlig, at vi er rigtig godt tilfredse med alle vores forretninger. Vi må også bare sige, at når man prøver at opbygge noget kompleksitet, så vil ikke altid gavne forretningen, at man laver flere opkøb, siger Niels Frederiksen i et interview med MarketWire.

- Vi har sat en proces i gang, hvor vi siger: Lad os prøve at kigge vores portefølje igennem. Hvad er det virkelig, vi har, som vi kalder "less core" - altså lidt mindre vigtigt - og er det noget, vi meningsfuldt kan sælge fra, siger han.

Det er dog ikke for enhver pris, at en given forretningen skal sælges:

- Det betyder jo, at vi skal finde en køber, som er villig til at betale en fornuftig pris for det her aktiv, og at det skaber noget værdi for os. Ellers sælger vi det ikke, men beholder det selv, siger direktøren.

NY STRATEGI I TRE DELE

Den nye strategi er også meget klar på, hvad det er, ledelsen i Scandinavian Tobacco skal bruge de kommende fem år på. Opgaverne er skåret til, så håndrullede cigarer især skal sælges i USA, de maskinrullede og pibetobakken skal sælges på det europæiske marked, og så er det nikotinposer, der skal koncenteres om de store markeder i Sverige og Storbritannien og også Polen, Tjekkiet og Finland.

- Det er måske blevet skarpere i den nye strategi, hvad er det for en rolle, vi forventer, at de her forretninger skal spille de næste fem år, siger tobakschefen.

I Europa er fokus hovedsageligt på at få stabiliseret forretningen for maskinrullede cigarer og tobakken.

- Det er jo især det, der har været vores akilleshæl i en periode. Og den tilbagegang, vi har set i indtjening her, skal stoppes, så vi kan vise, at vi kan drive den forretning stabilt, siger Niels Frederiksen.

Modsat er STG vokset med tocifrede vækstrater i USA over en periode:

- Og det, jeg glæder mig mest til, og som vi allerede er gået lidt i gang med, er den justerede strategi på håndrullede cigarer. Fordi vi har sådan set altid været enige om, at det nok er den største enkeltmulighed, vi har, siger Niels Frederiksen og fortsætter:

- Men vi har ikke tidligere lavet så koordineret en indsats på tværs af alle vores amerikanske enheder.

I USA er det ikke bare onlinesalget, der skal plejes - men også butiksleddet, hvor Scandinavian Tobacco har åbnet den ene superstore efter den anden, hvor kunderne kan komme ind og ryge en cigar blandt ligesindede. Butikkerne er store - nærmest en lounge, hvor cigarerne opbevares i humidor - og hvor det også er muligt at købe en bourbon eller andet til cigaren. Koncernen er lige nu ved at åbne butik nummer 15.

Niels Frederiksen forklarer, at det er vigtigt at sikre et bedre samarbejde mellem de folk, der ejer varemærkerne, og så koncernens butikker.

- På den ene side skal vores butik være en butik, der sælger mange varemærker. Men samtidig skal vi være sikre på, at vi giver tilstrækkelig præference til vores egne mærker, siger han.

Den sidste forretningsenhed i strategien er nikotinposer, hvor der ifølge Niels Frederiksen er et "rigtigt pænt momentum".

- Og der er opgaven lidt ligesom at se, hvor langt kan vi drive det. Det gør vi med et passende element af ydmyghed, for vi er oppe imod store internationale konkurrenter. Omvendt synes vi også, at vi ser ligesom gode tegn på, at vi kan godt være med her, siger han.

.\\˙ MarketWire



Henning Nielsen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her