04. sep. 2025 kl. 10:44
46 visninger
Artiklen er leveret af Marketwire og er ikke et udtryk for Sydinvests holdninger, vurderinger eller forventninger.

Unibrew/JPM: Klart potentiale for løftet indtjening - men...

Den amerikanske storbank JPMorgan ser gode muligheder for, at bryggeriet Royal Unibrew kommer pænt i land med sin prognose for indtjeningsvæksten i hele 2025.

Men grundet prissætningen af aktien er der formentlig begrænset plads til de store kursbevægelser, vurderer banken, som efter sidste uges regnskab for andet kvartal og første halvår holder fast i anbefalingen "neutral" og et kursmål på 560 kr.

- Støttet af lavere inputomkostninger, effektivitetsforbedringer og løbende optimering af opkøbte virksomheder, venter vi en vækst i driftsresultatet (EBIT) på 9,5 pct., hvilket bringer det samlede EBIT op på 2155 mio. kr., skriver JPMorgan i et analysenotat fra i slutningen af sidste uge.

- Selv om vi anerkender det klare potentiale for stærk EPS-vækst på mellemlang sigt, hvis opkøbene og produktionsforbedringerne resulterer i forbedrede indtægter, samt potentialet for et løft i udlodningen, forbliver vi neutrale, da Unibrews værdiansættelse er på niveau med det historiske gennemsnit, fortsætter banken.

TÆT PÅ MIDTEN AF INDSNÆVRET PROGNOSE

Unibrew selv indsnævrede i regnskabet, der på den ene side var presset af en svag udvikling i Nordeuropa og navnlig Finland, men på den anden side løftet af stærke takter i Vesteuropa og et nyt aktietilbagekøbsprogram på 300 mio. kr., forventningerne til driftens udvikling i hele 2025.

Bryggeriet venter således nu en vækst i driftsresultatet før renter og skat (EBIT) på 8-12 pct. mod tidligere 7-13 pct. Midtpunktet på 10 pct. er dermed det samme, og JPMorgans bud på 9,5 pct. er samtidig også tæt på lige i øjet.

For omsætningsvæksten blev toppen taget af spændet, så der nu sigtes efter en rapporteret vækst i omsætningen på 5-6 pct. mod tidligere ventet 5-7 pct.

Tager man midtpunktet som udgangspunkt, svarer det til en nedjustering af salgsforventningerne på 75 mio. kr.

En ændring, som Unibrews topchef, Lars Jensen, efterfølgende over for MarketWire forklarede med flere faktorer.

- Når man kigger på året, har vi taget toppen af omsætningsintervallet. En del af det skyldes, at vi ved, hvordan sommeren er faldet ud. Derudover har vi noget valuta, der går i mod os, og det gør det omsætningsmæssigt, sagde Lars Jensen onsdag i sidste uge.

- Vi er også gået ud af noget forretning. Noget af det er private label i Italien, som vi også har omtalt i regnskabet. Det koster lidt omsætning. En del af forventningen var at holde fast i det, og det gør vi så ikke alligevel. Derudover er vi begyndt at lukke mindre markeder ned i International, som vi ikke tror vil slå igennem for os. Det koster også en smule på toplinjen, og så stopper vi med salg af te i Danmark den 1. oktober, fortsatte Unibrew-topchefen.

.\\˙ MarketWire



Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her