06. maj 2025 kl. 10:06
95 visninger

Vestas/CEO: Sorte tal i et første kvartal bekræfter at vi...

Vindmølleproducenten Vestas havde overskud på bundlinjen i første kvartal, som traditionelt er årets mindste kvartal for selskabet og sidste år bød på et større underskud.

Analytikerne havde også regnet med et underskud i første kvartal i år på 42 mio. euro, men Vestas overraskede positivt med et spinkelt plus på 5 mio. euro.

Vestas´ administrerende direktør, Henrik Andersen, ser udviklingen bekræfte, at selskabet er på rette vej.

- Vi holder øjnene på bolden og er godt tilfredse med, at vi er tilbage i sorte tal i et første kvartal. Vores driftsoverskud har i kvartalet udviklet sig positivt igennem de sidste år. Det bekræfter bare, at det, vi har gjort, er det rigtige.

- Vi er i gang med at eksekvere et stort år, hvor der er mange ting, der foregår omkring os. Så at komme ud af første kvartal og se, at vi følger vores plan, det er jeg super glad for, siger Henrik Andersen i et interview med MarketWire efter regnskabet.

I forhold til ting, der sker omkring selskabet, tænker han ikke mindst på markedet i USA, hvor kunderne afventer klarhed om politik og tariffer.

- Vores teams rundt omkring, specielt i USA, har deres at se til i forhold til at levere på de ordrer, vi allerede har inde i ordrebogen, og samtidig selvfølgelig også med at arbejde med de interessenter, der er på energiområdet i USA, siger Henrik Andersen.

GENOPRETNING AF SERVICEINDTJENING UNDERVEJS

I forbindelse med tirsdagens regnskab var udviklingen i serviceforretningen, som sidste år ad flere omgange skuffede med stigende omkostninger, et fokuspunkt for analytikerne.

Derfor satte Vestas gang i en forbedringsplan, der over otte kvartaler skal bringe den del af forretningen tilbage på rette kurs.

- Vi er et kvartal inde i forbedringsplanen for service, og der er syv kvartaler endnu. Der er altid ting, der kunne være gjort bedre og udviklet sig bedre, men når det så er sagt, så synes jeg, at det er en rigtig fin mellemtid efter første kvartal. Vi kigger fremad mod hele året og gør alt, hvad vi kan for at nå de ting, vi skal i resten af året, siger Henrik Andersen.

Hvad skal vi forvente at se i serviceforretningen de kommende kvartaler?

- Vi er i gang med at kigge kontrakterne igennem, og folk adresserer de omkostningsudfordringer, der er. Derudover involverer det i dette første kvartal og de kommende kvartaler en hel del snakke med vores eksterne kunder omkring, hvordan vi bedst eksekverer på den model både vi og kunden har i fællesskab. Det kommer til at give nogle skvulp.

- Vi har i kvartalet her en 18 pct. indtjeningsmarginal i Service, og det er nogenlunde det niveau, vi har sagt, vi er omkring. Så kan det være, at det bliver en procent højere eller lavere i kvartalerne, der kommer, men vi ser ikke nogen grund til ikke have planen om, at vi arbejder mod 25 pct. for serviceforretningen, siger Henrik Andersen.



.\\˙ MarketWire



Flemming Thestrup Andersen +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk

Hvordan vil du
vurdere artiklen?

Vær den første til at anmelde

Skal vi holde dig orienteret?

Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.

Tilmeld dig her