Et godt geografisk miks i forretningen og fint gang i salget på markeder uden for USA hjalp i andet kvartal 2024/25 WS Audiology til positiv vækst trods nedgang på det store amerikanske marked.
WS Audiology leverede nemlig i sit andet kvartal 2024/25, der svarer til kalenderårets første kvartal, en organisk vækst på 1 pct., mens konkurrenterne hos både GN og Demant havde negativ til flad vækst i perioden som følge af primært det sløje amerikanske marked.
- Det amerikanske marked faldt, men resten af verden voksede. Så vi så stærk vækst på blandt andet de nye markeder. Det har modvirket noget af svagheden i det amerikanske marked, at vi har et godt geografisk miks, forklarer Jan Makela, der er administrerende direktør hos WS Audiology, til MarketWire.
For Demant, der rapporterede sine tal for første kvartal tidligere i denne uge, var det særligt detailsalget, der holdt væksten oppe, mens engrosforretningen haltede mere.
Men for WS Audiology har der ikke været nogen stor forskel på de to ben, oplyser finansdirektør Marianne Wiinholt uden at sætte tal på fordelingen.
AMERIKANSK MARKED KAN FORTSÆTTE I LAVT GEAR - MEN VIL KOMME IGEN
I lighed med Demant ser WS Audiology nu også en lavere værdivækst på det globale høreapparatmarked i år som følge af de svage takter på det amerikanske marked.
Men selskabet holder alligevel fast i sine forventninger til hele 2024/25 om en organisk vækst på 3-6 pct.
Og det skyldes primært store forventninger til lanceringerne af Signia BCT IX og Widex Allure mod slutningen af andet kvartal - i henholdsvis februar og marts.
- Vi venter en klart positiv effekt fra vores lanceringer i andet halvår, siger Jan Makela.
Det skyldes også, at lanceringerne ikke nåede at få klar effekt i andet kvartal 2024/25 - men måske snarere det omvendte.
- Når kunderne hører, at der kommer sådan noget, så er der en tendens til en opbremsning i forventning om den nye teknologi, siger topchefen.
Han venter samtidig også - ligeledes i lighed med Demant - at det amerikanske marked vil komme på fode igen senere.
- Den amerikanske forbrugertillid er på et meget lavt niveau. Og der er også en korrelation mellem aktiemarkedet og høreapparatmarkedet. Mange af vores slutbrugere køber et høreapparat med deres pension, så det binder de to ting sammen. Men der er håb, efterhånden som forbrugertilliden igen stabiliseres, siger Jan Makela.
- Hvis man går tilbage i historien, var der et dyk efter dot com-boblen, efter finanskrisen og i forbindelse med covid-19-pandemien. Men ret hurtigt efter det var der en opsamling igen, og vi forventer, at det samme vil ske her, uddyber han.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
WS Audiology leverede nemlig i sit andet kvartal 2024/25, der svarer til kalenderårets første kvartal, en organisk vækst på 1 pct., mens konkurrenterne hos både GN og Demant havde negativ til flad vækst i perioden som følge af primært det sløje amerikanske marked.
- Det amerikanske marked faldt, men resten af verden voksede. Så vi så stærk vækst på blandt andet de nye markeder. Det har modvirket noget af svagheden i det amerikanske marked, at vi har et godt geografisk miks, forklarer Jan Makela, der er administrerende direktør hos WS Audiology, til MarketWire.
For Demant, der rapporterede sine tal for første kvartal tidligere i denne uge, var det særligt detailsalget, der holdt væksten oppe, mens engrosforretningen haltede mere.
Men for WS Audiology har der ikke været nogen stor forskel på de to ben, oplyser finansdirektør Marianne Wiinholt uden at sætte tal på fordelingen.
AMERIKANSK MARKED KAN FORTSÆTTE I LAVT GEAR - MEN VIL KOMME IGEN
I lighed med Demant ser WS Audiology nu også en lavere værdivækst på det globale høreapparatmarked i år som følge af de svage takter på det amerikanske marked.
Men selskabet holder alligevel fast i sine forventninger til hele 2024/25 om en organisk vækst på 3-6 pct.
Og det skyldes primært store forventninger til lanceringerne af Signia BCT IX og Widex Allure mod slutningen af andet kvartal - i henholdsvis februar og marts.
- Vi venter en klart positiv effekt fra vores lanceringer i andet halvår, siger Jan Makela.
Det skyldes også, at lanceringerne ikke nåede at få klar effekt i andet kvartal 2024/25 - men måske snarere det omvendte.
- Når kunderne hører, at der kommer sådan noget, så er der en tendens til en opbremsning i forventning om den nye teknologi, siger topchefen.
Han venter samtidig også - ligeledes i lighed med Demant - at det amerikanske marked vil komme på fode igen senere.
- Den amerikanske forbrugertillid er på et meget lavt niveau. Og der er også en korrelation mellem aktiemarkedet og høreapparatmarkedet. Mange af vores slutbrugere køber et høreapparat med deres pension, så det binder de to ting sammen. Men der er håb, efterhånden som forbrugertilliden igen stabiliseres, siger Jan Makela.
- Hvis man går tilbage i historien, var der et dyk efter dot com-boblen, efter finanskrisen og i forbindelse med covid-19-pandemien. Men ret hurtigt efter det var der en opsamling igen, og vi forventer, at det samme vil ske her, uddyber han.
.\\˙ MarketWire
Mikkel Brix Kvols +45 33 30 80 60 Marketwire, E-mail: [email protected] , www.marketwire.dk
Hvordan vil du
vurdere artiklen?
Vær den første til at anmelde
Nyeste artikler
Skal vi holde dig orienteret?
Så tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag løbende nyt fra investeringsmarkedet.
Tilmeld dig her